Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 9664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miggi

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1994 306 S16 2,0.

Olisi tallissa 306 S16, joka ei enää tahdo lähteä käyntiin. Startti pyörittää ihan normaalisti, mutta ei tule bensaa. Kun ottaa koneen kupeesta akulle tulevan maadotuskaapelin irti, niin pumppu alkaa toimimaan ja bensaa tulee, mutta silti ei starttaa...

Ratkaisu:

Kampiakselin asentotunnistimen liitin oli hapettunut, taas toimii.

admin

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #1 : 17.04.2010, 16:13:49 »
Ongelma:

Auto: 1994 306 S16 2,0 (Bosch Motronic MP 3.2).

Eli kaivattais neuvoja missä vois olla vika kun auto sammui kun seinään kesken kiihdytyksen ja ei ole sen jälkeen enää luvannutkaan lähteä käyntiin.

Jo tehdyt etsinnät:

- boksi vaihdettu (ilmeisesti turhaan kallis operaatio)
- vikakoodeja ei ilmoita
- bensapumppu ei lähde toimimaan kun laittaa virrat päälle (releeltä laitettu manuaalisesti pyörimään muttei silti käynnisty)
- tulpallekkaan ei tunnu tulevan kipinää
- kaksoisrele mitattu (pitäs toimia mutta mikä ohjaa relettä, jos ecu ohjaa sitä niin mikä ohjaa ecua, en ainakaan heti usko että mulla olis ny kaks rikkinäistä ecua)

Autossa Cobra 5702 IR -varashälytin, voisko se olla rikki vaikka se on avaimella poistettu käytöstä (paljon johtoja enkä omista kytkentäkaaviota) eli vika EHKÄ (en tiedä) jossain mikä ohjaa kipinää ja pumppua (muita ehdotuksia kun ecu?). Rupee oleen matti kukkarossa ei viitti sähkärillekkää hinata. Autodatan tiedot ja yleismittari ollu apuna mittailussa.

Ratkaisu:

Kampiakselin asentotunnistin oli rikki (koko pää puuttui anturista). Anturi on vaihdettu ja hyvin pelaa. Vanha moottorinohjausyksikkökin on todettu ehjäksi.

Peuman

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #2 : 18.04.2010, 09:24:50 »
Tää on varmaan se tapaus joka kävi jo korjaamolla tutkittavana mutta ei vika selvinny.

Joo näin on. Boxia epäiltiin.

Kolarikytkintä noin vanhassa 306:ssa ei taida vielä olla?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30683.0

Joo ei ole kolarinappulaa, oli ensimmäinen asia jonka tarkistin jo tien päällä kun se sammui.

Peuman

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #3 : 20.04.2010, 18:03:25 »
Kyllähän varashälytin voi olla vikapaikkana. Mikä malli ja sisältääkö varashälytin ajonestoyksikköä?

Tarkistin sen varashälyttimen, se olikin Cobra 5702 IR. Kytkentäkaavio vois auttaa jos jollakin sattuis olemaan. Ja ei ole tietoa onko siinä ajonestoa, älyttömän paljon ainakin johtoja.

Hälyttimen kytkentäkaavion ja tietoa sen ominaisuuksista voisi saada maahantuojalta:

http://www.one-pro.fi/

Citroen-foorumilla joku oli saanut kytkentäkaaviot (vuonna 2007):

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,3241.0.html

Tilasin kytkentäkaavion maahantuojalta, mutta ei ollut vika siinä hälyttimes. Mitäs sitten tehtäisiin? Noita ruiskuboxejakaan ei tuohon harvinaisempaan malliin tahdo löytyä oikein mistään (jos saisi kokeilla varmasti ehjällä). Onkohan noita boxeja muissa malleissa/merkeissä esim Citikassa? Vaikkakin itse epäilen vian olevan muualla.

Peuman

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #4 : 20.04.2010, 21:05:13 »
Tuossakin mallissa varaosakuvan mukaan on vaihdelaatikon päällä vauhtipyörältä moottorin pyörintänopeustiedon ja kampiakselin asennon tunnistava anturi. Erittäin oleellinen sytytyksen ja polttoaineensuihkutuksen kannalta ajateltuna. Kannattanee tutkia sen ja johdotuksen kunto.

Olin juuri purkamassa puoliautoa saadakseni käsiin tuon kammen asentotunnistimen, hiukan ahdas toi S16 tuolta konehuoneesta. Kuinka ollakkaan näytti puuttuvan pää kokonaan tunnistimesta, mikä lienee lentänyt siihen (toivottavasti ei mikään kytkimen/vauhtipyöränpultti). Huomenissa pannaan etsintään uusi anturi, josko kaikki vaivat katoaisivat sillä (ja vauhtipyörä pysyy kiinni).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #5 : 20.04.2010, 22:13:13 »
XU10J4:

1920 C3, SPEED SENSOR, INJECTION XU10J4 UNTIL DATE 19950102, 54,00 e (Citroen 43,00 e)
1920 W9, INJECTION XU10J4 SINCE DATE 19950102, 38,00 e (Citroen 38,00 e)

XU10J4RS:

1920 W9, SPEED SENSOR, INJECTION XU10J4RS, 38,00 e (Citroen 38,00 e)

Kumpi kone tuossa autossa sitten onkaan? Citroenin hinnat kannattaa varmistaa liikkeestä ennen tilaamista, kunneivät enää ole oikein pitäneet Service-palvelussa paikkaansa. Tehdastilauksissa Peugeotin toimitusaika 2-3 viikkoa ja Citroenilla 1-2 viikkoa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jusa

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #6 : 30.06.2010, 17:52:23 »
Ongelma:

Auto: 1996 306 1,6 XR (TU5JP, NFZ, 260 000 km).

Mistähän mahtaa löytyä kampiakselin asentotunnistin, eli kummasta päästä konetta? Entä onko bensapumpun rele kiinni moottorinohjausboksin kyljessä? Miten kyseinen rele oireilee?

Autossa on näppäiltävä ajonestolaite. Autoon ei tule kipinää, eikä bensa pumppu surahdu kun laitta virrat päälle. Autolla ajettiin toissa päivänä 130km matka ajo, nykäisi voimakkaasti 4-5kertaa ajon aikana ja sammui yhen kerran käydessä tyhjäkäyntiä, mutta lähti heti käyntiin. Nyt kun laittaa virrat pääle näppäilee koodin, starttaa, niin ei tule kipinää eikä tule tankilta tulevilta putkilta bensaa startatessa kun ottaa irti. Kun lopettaa starttauksen niin n.30s kuluttu surahtaa ajonesto taas päälle. Virtojen ollessa päällä tankissa olevalle bensapumpulle tulee virta, mutta ei surahda. Puolakasetille tulevalle nelinapaselle pistokkeelle ei tule yhteenkään napaan virtaa. Selviääköhän vikakoodin lukijalla vika vai voisi ajonesto olla osittain päällä?

Ratkaisu:

Uusi asentotunnistin vaihdettu ja auto toimii kuin ajatus. Sen verran oli osassa eroa uuteen, että siinä vanhassa anturin päässä olevassa ns. silmässä oli pieni reikä päässä ja uudessa ei ollut. Lisäksi auton alkuperäinen polttoainepumppu oli rikki.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #7 : 30.06.2010, 21:11:37 »
Foorumin päätasolta hakutermillä "306 ei käynnisty" löytyy runsaasti vastaavia tapauksia, joissa on annettu ohjeita vian etsimiseen. Esim.:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44314.msg190380#msg190380

Jos polttoainepumpulle tulee virtaa käynnistysyrityksen aikana (ja myös sen maadoituskaapeli on kunnossa), mutta se ei toimi, niin vika on varmaan pumpussa (jos hiilet ovat loppu, niin muutama kopautus voi hetkellisesti auttaa). Pumpun testaa helposti antamalla sille suoraan akulta virtaa (pumppuun pääsee käsiksi takaistuimen alla olevasta huoltoluukusta).

Polttoainepumppu ja sitä ohjaava kaksoisrele:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27877.msg133899#msg133899
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30655.msg147527#msg147527

Polttoainepumpun sulake moottoritilassa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39926.msg171586#msg171586

Polttoainepumpuista ja niiden eroavaisuuksista:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43954.0

Inertiakytkin eli ns. kolarikytkin (jos on):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30683.0

Kampiakselin asentotunnistin sijaitsee vauhtipyörän puoleisessa päässä lohkoa, vaihteiston etupuolen aukkoon kiinnitetyssä pidikkeessä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46687.0

Vikakoodien lukeminen (onko autossasi moottoritilassa 2-pinninen vihreä liitin vai ohjaamossa 30- tai 16-pinninen liitin?):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39704.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44488.msg197253#msg197253
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38746.0
« Viimeksi muokattu: 05.07.2010, 23:18:21 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jusa

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #8 : 01.07.2010, 17:45:39 »
Bensapumppu ei pyöri, vaikka antaa sille suoraan 12 V. Kokeilin pumpun ollessa tankissa ja tankista irrallaan, niin ei pyöri. Kokeilin toista kaksoisrelettä ja sen jälkeen laitoin sen joka oli paikallaan, niin nyt kun laittaa virrat päälle, palaa heti vihreä valo ajonestossa, eikä tarvitse näppäillä ollenkaan koodia. Ilman kaksoisrelettä ajonestossa palaa molemmat valot virtojen ollessa päällä. Maajohdot ovat kaikki OK.

Nyt on vaihettu ehjä bensapumppu, mutta ei edelleenkään käynnisty. Bensapumpun liittimelle ei tule virtaa, eikä myöskään pumpun sulakkeellekaan.

Vikakooditkin on katsottu, ei ilmottanut mitään. Kolmea eri kaksoisrelettä kokeiltu, kaikilla sama lopputulos: pyörittää vain, mutta ei käynnisty. Kampiakselin asentotunnistin irrotettu ja tilattu uusi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #9 : 02.07.2010, 00:54:43 »
Tai sitten kaikki johtuu siitä että siitä ajoneston "näppikselle" tulevasta johtonipusta/liittimestä on johtoja katkeillut.

306:ssa ajonestolaitteen näppäimistö on asennettu kiinteästi eli sitä ei ole saranoitu (kuten 406:ssä, jossa se kääntyy esiin kojelaudan sisältä, jolloin johdot rasittuvat sitä liikuteltaessa). Eli 306:ssa ei luulisi olevan ongelmia laitteen johdoissa ainakaan näppäimistön päässä, jollei sitten ole liitin löysällä tai joku aiempi omistajista tehnyt omia virityksiä.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2010, 23:34:38 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #10 : 02.07.2010, 23:33:21 »
Bensapumppu ei pyöri, vaikka antaa sille suoraan 12 V.

Nyt on vaihettu ehjä bensapumppu, mutta ei edelleenkään käynnisty. Bensapumpun liittimelle ei tule virtaa, eikä myöskään pumpun sulakkeellekaan.

Tuosta voinee nyt ainakin varmuudella päätellä sen, että auton alkuperäinen polttoainepumppu oli rikki. Tiedä sitten, kuinka todennäköistä on, että sekä polttoainepumpussa että jossain muualla on samanaikaisesti vikaa, joka aiheuttaa käynnistymättömyyden.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2010, 23:19:09 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info