Kirjoittaja Aihe: Partner - Nykiminen tasakaasulla (DW8) (syöttöpumppu)  (Luettu 21519 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

suokuokkaj

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1999 Partner 1,9 (DW8).

Ajettaessa tasaisella nopeudella, juuri siinä vetoalueen rajalla kuuluu omituista ääntä ja kun moottori ottaa vedon päälle niin tuntuu siltä kuin turbo nappais kiinni, eikä turboa ole. Jos olisi bensa-auto niin epäilisin jotain sytytys-ongelmaa. Olikohan tarpeeksi epäselvästi ilmaistu. Onkohan syöttöpumpussa jotain tai jokin joka voisi tuollaista aiheuttaa. Sellaista nykimistä ja nypytystä tasaisella ajolla. Vois olla ominaisuuskin, ehkä vika kuitenkin.

Ratkaisu:

Vika korjattu. Vaihdoin huolletun syöttöpumpun vanhan tilalle. Hyvä tuli.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: Partner - Nykiminen tasakaasulla (DW8) (syöttöpumppu)
« Vastaus #1 : 20.11.2014, 04:26:39 »
2t tankkiin ja egr tukkoon.

suokuokkaj

  • Vieras
Vs: Partner - Nykiminen tasakaasulla (DW8) (syöttöpumppu)
« Vastaus #2 : 20.11.2014, 08:48:01 »
Niinkö 2t öljyäkö? Mikäs sen egr:n rooli on tällaisessa vikatilanteessa.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Nykiminen tasakaasulla (DW8) (syöttöpumppu)
« Vastaus #3 : 20.11.2014, 09:11:41 »
EGR nokeutuu ja EGR-venttiilin toiminta häiriytyy eikä tuon osan uusinta ole ihan halpaa. Kuitenkin kun kyseessä on perustekniikan "tyhmä" moottori, ei siinä muistaakseni ole EGR:lle edes valvontaa ja kun sen tukkii, ei pakokaasut pääse enää vuotamaan imupuolelle, palamista häiritsemään = juuri tuon kevyeltä kuormalta hieman suuremmalle siirtyessä nykimistä aiheuttamaan 8)

Uudemmissa HDi-moottoreissa on EGR:llekin valvontansa ja tällöin sen tukkiminenkaan ei ole ihan niin yksinkertaista ilman että kojetauluun ilmaantuu kohta ylimääräisiä valoja :-\

Ja kyllä, wanhemmissa esikammiokoneissa käytettiin 2t-öljyä voitelua parantamassa (ja savutusta vähentämässä?) aina silloin tällöin kun siirryttiin nykyisiin "kuiviin", rikittömiin dieseleihin. DW8 on kuitenkin 90-luvun lopun "tuoretta" tekniikkaa esikammio-moottorina ja itselläkin mitä tuo Partner 1.9d -99 yli 10v talossa viihtyi, niin koskaan se ei moista lisäaineistusta kaivannut. Itse asiassa koskaan en tuon tankkiin dieselin lisäksi ladannut kuin kovilla pakkasilla korkeintaan Diesel-100 jäänestoa. Ja hyvin ruksutti, aina lähti laakista, niin tolpasta kuin tolpatta, kelillä kuin kelillä, eikä koskaan jättänyt taipaleelle 8)
« Viimeksi muokattu: 20.11.2014, 09:16:57 kirjoittanut HiTec »

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

suokuokkaj

  • Vieras
Vs: Partner - Nykiminen tasakaasulla (DW8) (syöttöpumppu)
« Vastaus #4 : 20.11.2014, 09:34:31 »
Kaveri joutui ajelemaan perässä hetken matkaa, valitteli että silmiä kirvelee. Pukkaa kuulemma Partneri sinistä savua. Olisiko juurikin tuo egr-venttiilin toimimattomuus syyllinen tähänkin? Vanha auto, reilusti kilometrejä takana. Voihan se vaan olla niin väljäkin että öjlyä polttaa.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Nykiminen tasakaasulla (DW8) (syöttöpumppu)
« Vastaus #5 : 20.11.2014, 10:24:34 »
Auts! Sininen ei kyllä koskaan kuulu asiaan, ei edes esikammio-nokivasarassa. Jos se jotain puskee, niin mustaa nokea ja siitä ei tartte sinällään huolestua, vaan sininen = öljyä = huonompi juttu - varsinkin jos et ole sitä 2t-öljyä kerennyt tankkiin vielä lisäämään :-\

Tuo kielisi moottorin väljähtymisestä, mutta taas toisaalta se kyllä usein näkyy dieselissä myös heikkona käynnistyvyytenäkin ja/tai dieselin sekoittumisena moottoriöljyyn ja/tai öljyn nopeahkona katoamisena. Ehkä helpoimmin tuo voisi tulla venakoneiston kautta, venttiilivarsien kumien väljähtymisenä ja jos näin on, niin erityisesti startissa yleensä tuprauttaa sinisen pilven, vaikka varsinaisesti ajossa ei enää niin runsaasti sinistäisikään ???

Yksi vaihtoehto voi olla myös että öljyä pääsee palotilaan kansipahvin kautta, mutta tuo taasen näkyisi öljytikun reiästä runsaana roiskimisena kun osa sylinterin paineistakin katoaa tällöin öljytilaan ja tästä taas tulee noita em. käynnistysvaikeuksia kun puristukset ei ole sitä mitä pitäisi :-\

Tuossa noin ensihätään mitä aiheesta mieleen tulee. Mutta siis tuo sininen kannattaa joka tapauksessa tutkia, mistä se johtuu kun vieläpä varsinaiset pakkasetkin on vasta tulossa. Ja jos kerran tupruttaa sinistä, se voi tietää ylimääräisiä hankaluuksia talven pakkasissa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

suokuokkaj

  • Vieras
Vs: Partner - Nykiminen tasakaasulla (DW8) (syöttöpumppu)
« Vastaus #6 : 20.11.2014, 17:14:00 »
Itse oman auton perässä ajettuani, pidän kyllä noita pöllähdyksiä kuitenkin normaalina nokipölynä. Toisaalta nuorempi kaveri analysoi aamulla, ei ollut syntynytkään vielä silloin kun autoilla oli tapana pöllyttää sinistä, puhumattakaan kaksitahti-peleistä...

Edelleenki tuo partnerin voimapiikki askarruttaa. Lucas-syöttöpumppu. Olikos tämä säädettävissä syötön suhteen.

Benkku

  • Vieras
Vs: Partner - Nykiminen tasakaasulla (DW8) (syöttöpumppu)
« Vastaus #7 : 20.11.2014, 19:13:48 »
Onkohan syöttöpumpussa jotain tai jokin joka voisi tuollaista aiheuttaa.

Syöttöpumpussa vähemmän, mutta oirekuvauksen perusteella kannattaisi suuttimien kärjet kunnostuttaa/vaihdattaa ja avautumispaine niistä samalla tarkistaa ja säätää ohjearvoon.

suokuokkaj

  • Vieras
Vs: Partner - Nykiminen tasakaasulla (DW8) (syöttöpumppu)
« Vastaus #8 : 20.11.2014, 20:05:16 »
Tämä kuullostaa jotensakkin järkeenkäyvältä. Pitää syventyä dieselteniikan saloihin vähän tarkemmin.