Auto: 406.
Moottori: 1,6 (BFZ, XU5JP/L3) ja 1,8 (L6A, XU7JP/K).
Ohjausjärjestelmä: Magneti Marelli 8P (monipistesuihkutus).
Lähde: Peugeot 731-GB-10/95, 386-GB-01/93, 481-GB-09/93 ja 01188-GB-05/92.
Ohjeita voi usein soveltaa myös muiden samaa moottorinohjausjärjestelmää käyttävien Peugeot-mallien kanssa, mutta eroavaisuuksia esim. koodien merkityksessä tai ohjausjärjestelmän toiminnassa vikatilanteessa voi esiintyä. Saman automallin järjestelmässä voi olla lisäksi vuosimallikohtaisia eroja.
Suomeen ei pitäisi olla virallisesti tuotu yhtään 406:tta tässä ohjeessa käsitellyillä 8-venttiilisillä 1,6- ja 1,8-litraisilla moottoreilla BFZ (XU5JP/L3) ja L6A (XU7JP/K). K-päästötason L6A-moottorissa ei ole lambda-anturia, katalysaattoria tai polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmää, joten se ei täyttänyt tuolloin Suomessa käytössä olleita vaatimuksia. 1,8-litraisesta XU7JP-moottorista on L6A-version sijaan maahantuotu vuosimallista 1998 lähtien moottoria LFX (XU7JB), jossa moottorinohjausjärjestelmänä on Magneti Marelli 1AP.
Peugeotin ohjekirjassa 731-GB-10/95 ei vikoja ole numeroitu, mutta vikakoodit pystyy silti luultavasti lukemaan vikavaloa vilkuttamalla auton matkustamossa sijaitsevasta ruskeasta 30-pinnisestä C001-liittimestä oikean kytkennän avulla (ks.
lisätietoja). Alla olevat vikakoodit on numeroitu aiempien Magneti Marelli 8P -ohjausjärjestelmää käsittelevien Peugeotin ohjekirjojen tietojen perusteella. Myöskään hätäkäyttötiloja tai aktuaattoritestejä ei ole mainittu ohjekirjassa 731-GB-10/95 lainkaan, mutta oletettavasti nekin toimivat kuten aiemmissa saman moottorinohjausjärjestelmän sovelluksissa.
VikakooditKoodi | Selitys (eng.) | Selitys | Luokitus | Hätäkäyttötila |
|
12 | Start of sequence | Koodien lukemisen aloitus | | |
13 | Inlet air thermistor function | Imuilman lämpötilatunnistin | Vähäinen | x |
14 | Coolant thermistor function | Jäähdytysnesteen lämpötila | Vähäinen | x |
15 | Fuel pump relay control function | Polttoainepumpun rele (kaksoisrele) | Vähäinen | |
21 | Throttle valve potentiometer function | Kaasuläpän asentotunnistin | Vähäinen | x |
22 | Idle regulation stepper motor control function | Tyhjäkäyntisäädin (askelmoottori) | Vähäinen | |
27 | Vehicle speed sensor function | Ajoneuvon nopeustunnistin | Vähäinen | |
31 | Mixture regulation auto-adaptation function * | Polttoaineseoksen säädön mukautumistoiminto | Vähäinen | |
33 | Inlet manifold pressure sensor function | Imusarjan painetunnistin (MAP-anturi) | Vähäinen | x |
34 | Canister purge solenoid valve function * | Polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiili | Vähäinen | |
41 | Engine speed sensor function | Moottorin pyörintänopeustunnistin (kampiakselin asentotunnistin) | Vähäinen | |
42 | Injector control function | Polttoainesuuttimien ohjaus | Merkittävä | |
45 | Coil 1 control | Sytytyspuolan 1 ohjaus | Merkittävä | |
52 | Mixture regulation function * | Polttoaineseoksen säätö (lambda-anturi) | Merkittävä | x |
53 | Battery voltage | Akkujännite | Vähäinen | x |
54 | Injection-ignition control unit function | Moottorinohjausyksikkö | Merkittävä | |
57 | Coil 2 control | Sytytyspuolan 2 ohjaus | Merkittävä | |
11 | End of sequence | Koodien lukemisen lopetus | | |
*) Koodit 31, 34 ja 52 vain moottorille BFZ.
Normaalisti vikavalo palaa kytkettäessä sytytysvirta päälle ja sammuu heti moottorin käynnistämisen jälkeen (tarkoituksena on varmistua valon toiminnasta). Mikäli muistiin on tallentunut vähäiseksi luokiteltu koodi, saattaa vikavalo jäädä palamaan esim. viiden sekunnin ajaksi käynnistyksen jälkeen (riippuen moottorinohjausjärjestelmästä). Vähäinen vikakoodi ei yleensä sytytä vikavaloa moottorin käydessä, mutta tallentuu kuitenkin muistiin. Luokitukseltaan merkittävä koodi sytyttää vikavalon moottorin käydessä. Vikavalo syttyy aina merkittävän vian ilmetessä ja palaa siihen asti, kunnes vika katoaa.
Vikojen luokittelu ja vikavalon syttyminen vaihtelee käytetystä moottorinohjausjärjestelmästä riippuen ja muitakin ehtoja voi valon palamiselle olla asetettu (esim. vikavalo sammuu, kun vian ilmenemisestä on kulunut riittävästi aikaa/käynnistyskertoja, mutta silti vikakoodit lukemalla merkintä viasta löytyy). Vikakoodit kannattaakin lukea aina vikaa epäiltäessä, vaikka vikavalo ei palaisikaan.
Hätäkäyttötila: joidenkin anturitietojen puuttuessa tai ollessa selvästi virheellisiä moottorinohjausyksikkö korvaa anturitiedon ohjelmiston muistiin tallennetulla kiinteällä arvolla, joka mahdollistaa moottorin toiminnan edes tyydyttävästi ja auton ajamisen korjaamolle. Esim. imuilman lämpötilatunnistimen vikaantuessa voidaan käyttää vakioarvoa +20 astetta. Imusarjan painetunnistimen vikaantuessa voidaan käyttää kaasuläpän asentotunnistimen antamaa tietoa moottoriin virtaavan ilmamäärän laskemiseksi riittävällä tarkkuudella.
AktuaattoritestitKoodi | Selitys (eng.) | Selitys |
|
81 | Dual relay | Kaksoisrele (mm. polttoainepumppu) |
82 | Injectors | Polttoainesuuttimet |
83 | Idle regulation stepper motor | Tyhjäkäyntisäädin (askelmoottori) |
84 | Canister purge solenoid valve | Polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiili |
85 | Air conditioner compressor and supply relay | Ilmastoinnin kompressori ja sen rele |
Aktuaattoritestillä voidaan testata tiettyjen komponenttien toimivuus (esim. kaksoisrele/polttoainepumppu, suuttimet, tyhjäkäyntisäädin, polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiili ja ilmastoinnin kompressori). Testissä komponentille annetaan ohjaussignaali, jolloin sen pitäisi toimia. Esim. polttoainepumppu käynnistyy tai tyhjäkäyntimoottorin kara liikkuu ääriasennosta toiseen.