Kirjoittaja Aihe: 406 - Vikakoodit (Magneti Marelli 8P)  (Luettu 3930 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
406 - Vikakoodit (Magneti Marelli 8P)
« : 14.09.2010, 22:26:15 »
Auto: 406.
Moottori: 1,6 (BFZ, XU5JP/L3) ja 1,8 (L6A, XU7JP/K).
Ohjausjärjestelmä: Magneti Marelli 8P (monipistesuihkutus).
Lähde: Peugeot 731-GB-10/95, 386-GB-01/93, 481-GB-09/93 ja 01188-GB-05/92.

Ohjeita voi usein soveltaa myös muiden samaa moottorinohjausjärjestelmää käyttävien Peugeot-mallien kanssa, mutta eroavaisuuksia esim. koodien merkityksessä tai ohjausjärjestelmän toiminnassa vikatilanteessa voi esiintyä. Saman automallin järjestelmässä voi olla lisäksi vuosimallikohtaisia eroja.

Suomeen ei pitäisi olla virallisesti tuotu yhtään 406:tta tässä ohjeessa käsitellyillä 8-venttiilisillä 1,6- ja 1,8-litraisilla moottoreilla BFZ (XU5JP/L3) ja L6A (XU7JP/K). K-päästötason L6A-moottorissa ei ole lambda-anturia, katalysaattoria tai polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmää, joten se ei täyttänyt tuolloin Suomessa käytössä olleita vaatimuksia. 1,8-litraisesta XU7JP-moottorista on L6A-version sijaan maahantuotu vuosimallista 1998 lähtien moottoria LFX (XU7JB), jossa moottorinohjausjärjestelmänä on Magneti Marelli 1AP.

Peugeotin ohjekirjassa 731-GB-10/95 ei vikoja ole numeroitu, mutta vikakoodit pystyy silti luultavasti lukemaan vikavaloa vilkuttamalla auton matkustamossa sijaitsevasta ruskeasta 30-pinnisestä C001-liittimestä oikean kytkennän avulla (ks. lisätietoja). Alla olevat vikakoodit on numeroitu aiempien Magneti Marelli 8P -ohjausjärjestelmää käsittelevien Peugeotin ohjekirjojen tietojen perusteella. Myöskään hätäkäyttötiloja tai aktuaattoritestejä ei ole mainittu ohjekirjassa 731-GB-10/95 lainkaan, mutta oletettavasti nekin toimivat kuten aiemmissa saman moottorinohjausjärjestelmän sovelluksissa.

Vikakoodit

KoodiSelitys (eng.)SelitysLuokitusHätäkäyttötila
12Start of sequenceKoodien lukemisen aloitus
13Inlet air thermistor functionImuilman lämpötilatunnistinVähäinenx
14Coolant thermistor functionJäähdytysnesteen lämpötilaVähäinenx
15Fuel pump relay control functionPolttoainepumpun rele (kaksoisrele)Vähäinen
21Throttle valve potentiometer functionKaasuläpän asentotunnistinVähäinenx
22Idle regulation stepper motor control functionTyhjäkäyntisäädin (askelmoottori)Vähäinen
27Vehicle speed sensor functionAjoneuvon nopeustunnistinVähäinen
31Mixture regulation auto-adaptation function *Polttoaineseoksen säädön mukautumistoimintoVähäinen
33Inlet manifold pressure sensor functionImusarjan painetunnistin (MAP-anturi)Vähäinenx
34Canister purge solenoid valve function *Polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiiliVähäinen
41Engine speed sensor functionMoottorin pyörintänopeustunnistin (kampiakselin asentotunnistin)Vähäinen
42Injector control functionPolttoainesuuttimien ohjausMerkittävä
45Coil 1 controlSytytyspuolan 1 ohjausMerkittävä
52Mixture regulation function *Polttoaineseoksen säätö (lambda-anturi)Merkittäväx
53Battery voltageAkkujänniteVähäinenx
54Injection-ignition control unit functionMoottorinohjausyksikköMerkittävä
57Coil 2 controlSytytyspuolan 2 ohjausMerkittävä
11End of sequenceKoodien lukemisen lopetus

*) Koodit 31, 34 ja 52 vain moottorille BFZ.

Normaalisti vikavalo palaa kytkettäessä sytytysvirta päälle ja sammuu heti moottorin käynnistämisen jälkeen (tarkoituksena on varmistua valon toiminnasta). Mikäli muistiin on tallentunut vähäiseksi luokiteltu koodi, saattaa vikavalo jäädä palamaan esim. viiden sekunnin ajaksi käynnistyksen jälkeen (riippuen moottorinohjausjärjestelmästä). Vähäinen vikakoodi ei yleensä sytytä vikavaloa moottorin käydessä, mutta tallentuu kuitenkin muistiin. Luokitukseltaan merkittävä koodi sytyttää vikavalon moottorin käydessä. Vikavalo syttyy aina merkittävän vian ilmetessä ja palaa siihen asti, kunnes vika katoaa.

Vikojen luokittelu ja vikavalon syttyminen vaihtelee käytetystä moottorinohjausjärjestelmästä riippuen ja muitakin ehtoja voi valon palamiselle olla asetettu (esim. vikavalo sammuu, kun vian ilmenemisestä on kulunut riittävästi aikaa/käynnistyskertoja, mutta silti vikakoodit lukemalla merkintä viasta löytyy). Vikakoodit kannattaakin lukea aina vikaa epäiltäessä, vaikka vikavalo ei palaisikaan.

Hätäkäyttötila: joidenkin anturitietojen puuttuessa tai ollessa selvästi virheellisiä moottorinohjausyksikkö korvaa anturitiedon ohjelmiston muistiin tallennetulla kiinteällä arvolla, joka mahdollistaa moottorin toiminnan edes tyydyttävästi ja auton ajamisen korjaamolle. Esim. imuilman lämpötilatunnistimen vikaantuessa voidaan käyttää vakioarvoa +20 astetta. Imusarjan painetunnistimen vikaantuessa voidaan käyttää kaasuläpän asentotunnistimen antamaa tietoa moottoriin virtaavan ilmamäärän laskemiseksi riittävällä tarkkuudella.

Aktuaattoritestit

KoodiSelitys (eng.)Selitys
81Dual relayKaksoisrele (mm. polttoainepumppu)
82InjectorsPolttoainesuuttimet
83Idle regulation stepper motorTyhjäkäyntisäädin (askelmoottori)
84Canister purge solenoid valvePolttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiili
85Air conditioner compressor and supply relayIlmastoinnin kompressori ja sen rele

Aktuaattoritestillä voidaan testata tiettyjen komponenttien toimivuus (esim. kaksoisrele/polttoainepumppu, suuttimet, tyhjäkäyntisäädin, polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiili ja ilmastoinnin kompressori). Testissä komponentille annetaan ohjaussignaali, jolloin sen pitäisi toimia. Esim. polttoainepumppu käynnistyy tai tyhjäkäyntimoottorin kara liikkuu ääriasennosta toiseen.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2010, 22:30:22 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info