Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajoneston tunnistin)  (Luettu 2824 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

komiaris

  • Vieras
Auto: 1997 406 GW 2,1 TD (490 000 km).

Autossa oli käynnistysvika monet vuodet, käynnistinmoottori pyöritti, mutta pumppu ei syöttänyt polttoainetta. Ajoesto oli päällä eikä mikään tuntunut auttavan. Välillä pelasi viikonkin niin, ettei temppuillut ja taas joskus oli aivan mahoton. Yksi starttimoottorikin piti vaihtaa edellisen omistajan toimesta, kun ei millään lähtenyt käyntiin ja kulutti starttia niin ankarasti.

Kaikki korjaustemput kokeilin: uusi patteri avaimiin, avaimien uudelleen koodaus, avaimen käyttö kauempana, ovet lukkoon ja auki, akun latausta ja vaihtoa, kaksoisreleen vaihto, moottorin lisämaadoitukset, kaikkien liittimien läpikäynti, ilmavuotojen tarkastaminen, hehkujen tarkastus, vikakoodit ym.ym. Lista on loputon. Uskokaa pois, kaikenlaista tuli kokeiltua, mutta mikään ei auttanut. Autosähköliikkeissä ja merkkihuollossa aina sama vastaus: mitään ei voisi tehdä, eihän tässä sirullisessa mallissa ole vikaa ollut jne.

Aloin jo valmistautumaan purkamaan pumppua niin, että poraan sieltä ne momenttipultit auki, että saan ajoneston kytkettyä pois. Jätin vielä kuitenkin pumpun rauhaan ja purin ohjauspyörän ympäriltä muovit pois vielä kertaalleen varmistaakseni kaikkien johtojen kunnon. Sain idean siitä, että voisiko tuota tunnistinkehää siirtää lähemmäs avainta. Irrotin tunnistinkehän ja teippasin sen niin lähelle avaimen juurta kiinni kuin vain sain. Starttaus ja heti käynnistyi. Uudestaan, sama juttu. Aina ja aina, uusintoja ja uusintoja, joka kerta käyntiin. Puukolla tein ratinsuojukseen suuremman reiän, jotta tunnistin voisi olla lähempänä.

Nyt operaation jälkeen takana noin 10 000 km, eikä ainuttakaan turhaa käynnistystä tarvinnut tehdä. Joskus se vika on juuri se ilmeisin, joka kuitenkin yksinkertaisuudessaan jää kokeilematta eli eihän se lähde kyllä käyntiin, kun se ei tunnista avainta.

Yksi automies väitti kivenkovaa, että vika on sulla siinä kun sulla menee ilmakuplia polttoaineletkuissa eli sulla laskee polttoaineet takaisin tankkiin, kun jostain vetää ilmoja. Käsipumpun pumppauksella ei ollut mitään vaikutusta, vaikka sen tunsikin ja kuuli, että suodatinkoteloon ja letkuihin menee polttoainetta, kun muutamia kertoja pumppasi. Edelleen meni ilmakuplia letkuissa ja ainetta eteenpäin, mutta ei mitään vaikeuksia ollut saada autoa käyntiin ja polttoaine ei haissut. Nyt loppui se vähäinenkin ilmavuoto, kun laitoin suodatinkotelon pohjan o-renkaan uusiksi sekä tein suodatinkotelon "valkean ruuvin" eli termarin muurauksen epoksilla.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Auto: 1998 406 2,0 ST (16-ventt.)

Ihan saman operaation tein omaan autooni. Neuvot toimenpiteeseen sain merkkiliikkeestä (Palin Oy Rauma) ja sen jälkeen pari vuotta on menty ilman murheita. Palinilta sanottiin, että jos ei tämä auta, niin uusi "antenni" virtalukkoon maksaa n. 90 e ja sillä tulee kuntoon.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307