Kirjoittaja Aihe: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (kampiakselin asentotunnistimen liitin)  (Luettu 1323 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SEL

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (polttoainepumpun rele)
Arkistoitu ohje: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)


Ongelma:

Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi Executive (automaatti, DAM 9872).

Auto sammahtelee oudosti. Sammuu kun kierrokset putoaa kuten risteykseen tai käännökseen tullessa ja on sammunut myös auton käydessä tyhjäkäyntiä. Moottori käynnistyy heti kun starttaa ja käy taas normaalisti. Moottori sammuu ilman vikailmoitusta ja kaikki virrat jää päälle, jopa niin, että kerran sammuessa tyhjäkäynnillä, oli luistonesto kytkettynä pois päältä ja startattuani moottorin, pysyi luistoneston asetus samassa tilassa kun se oli ennen sammumista (virran katkaisu asettaa luistoneston aina päälle). Eniten ihmetyttää se, miksi vikailmoituksia ei tule sammumisesta, voisiko syy olla mekaaninen. Muuten auto toimii hienosti. Alussa mieleeni tuli josko automaattilaatikko olisi hieman jumittanut vaihteiden kytkennässä kun vauhti putoaa, mutta tyhjäkäynnillä sammuminen poisti sen ajatuksen.

Ratkaisu:

Vika näyttää löytyneen, syyllinen oli kampiakselin asentotunnistimen johtoliitin. Asia selvisi kun vika paheni sellaiseksi, että auto sammui aina kun laittoi vaihteen päälle (moottori heilahti) ja saattoi hävitä toviksi palatakseen taas. Rupesin vaihtamaan ko. anturia joka kuitenkin olisi vaatinut alakautta vaihdon. Avasin liittimen ja kun sain sen paikalleen pienen voimistelun jälkeen, vika oli hävinnyt. Kiitos kaikille vinkkejä antaneille.

#timo#

  • Vieras
Veikkaan siirtopumppua.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Tuota listaa kattomaan läpi yks kerrallaan?? Vaikkei jää koodia muistiin. Ei jäänyt mullakaan vaikka veti hätäkäyttötilan päälle joskus vuosi sitten.

18.4 - Engine stopped.
The systems causes the engine to stop immediately when a fault is present on one of the following components :
# Eprom in the injection ECU.
# Motor speed sensor.
# Camshaft position sensor.
# Voltage of capacitor N°1 (diesel injector control stage in the injection ECU).
# Voltage of capacitor N°2 (diesel injector control stage in the injection ECU).
# Pressure monitoring loop in the common injection rail.
# Diesel injector fault (1 to 4).

#timo#

  • Vieras
PA -pumppu vaihdettu, ei korjannut tilannetta. Vika on outo, sillä se ei ilmene muulloin kuin hiljaa ajaessa, esim. jarrutuksessa valoihin, mutta ei aina silloinkaan. Joskus se on ilmennyt kun on käynyt pidempään tyhjäkäyntiä. Minkälainen se pa pumpun rele on kun en sellaista havainut ECU:n kotelossa, vai voisiko se olla muualla?

Jos ei löydy ECU-kotelosta niin olisko se siinä akkukotelon reunassa klipsillä semmonen harmaa?

Tuuba

  • Vieras
PA -Pumpun rele sijaitsee apukuskin puolella ohjautehostimen ja jäähdyttimen paisuntasäiliön vieressä olevassa muovilaatikossa, moottorinohjausyksikön vieressä. Yhdellä TX20 -ruuvilla ulkoapäin kiinni laatikon kyljessä liitin ylöspäin. Tiilenpunainen 7x3x5cm kanttinen, 15 -napainen releyksikkö Mulla KO rele oli meneillään, pari kertaa pätkäisi, mutta heräsi  eloon. Uusin releen, 45€ tarvike Startaxilta paikallisen varaosaliikkeen välityksellä. Vika hävisi.

SEL

  • Vieras
Minun kulkineessa rele on akkukotelon laidassa klipsillä kiinni ja on harmaa pyöreä kuten aikaisemmin viestissä neuvottiin. Minulla on automaattiversio ja siinä on pieniä eroja, esim. Haynes opastaa kampiakselin asentotunnistimen olevan termostaattikotelon alla vauhtipyörän päällä, mutta minulla se on laatikon kopan takapuolella ja vaihtokin pitää tehdä alakautta.