Kirjoittaja Aihe: 508 - Akun vaihto  (Luettu 24055 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #45 : 02.03.2018, 06:13:40 »
Pieni on kaunista  :D

downtime

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #46 : 02.03.2018, 09:07:36 »
Stop&Start -malleissa kai RXH:ta lukuunottamatta on AGM-akku, koska niissä auto on välillä sammuksissa ja startti kuluttaa enemmän, mutta monet laitteet kuluttavat seisottaessakin virtaa. Olikohan niin että RXH:n lataukseen liittyy myös ajoasu ja startti toimii siitä saatavalla virralla, niin 12v akun ei tarvitse olla AGM.

Ei ole RXH:ssa minkään sortin 12v starttia eikä laturia. "Hihnavetoinen" generaattori ja invertteri hoitaa nämä asiat.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #47 : 02.03.2018, 11:59:08 »
No tuota juuri tarkoitin. Kiitos täsmennyksestä.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #48 : 05.03.2018, 15:56:53 »
Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 (ilman Start&Stop-toimintoa).

Akun vaihto oli erittäin helppo. Varotoimina avasin kuskin ikkunan, vein avaimet sisään, join kahvit ja selasin Ylen uutiset netistä.

Työkalut: 10mm hylsy, lattapäämeisseli, isältä peritty akun napojen puhdistamiseen tehty teräsharja sekä roskiin menossa oleva lumiharja. Lisäksi ketjuöljyspray. 

Ensin keulan puolelta johtonippu irti akun laatikosta, sitten -navan kansi irti. Navat irti (10mm hylsy tarvitaan -napaan) ja sitten ruuvarilla auttaen kannakkeistaan sivuilta tuo paketti, joka on akun päällä. Pakettia ei tarvitse sen kummemmin purkaa. Sitten akun suojakotelo, joka on kaikilta sivuiltaan (en ole varma oliko +navan puolella) pienillä klempsuilla kiinni -- lattapää meisselillä auttaen irti.  Koteloa joutuu hiukan pujottelemaan, kun akun päällä oleva paketti ei siirry kokonaan sivuun. Tämän jälkeen akku irtoaa auttamalla lattapäämeisselillä keulan puolelta pientä muovikannaketta, joka puristaa akkua kiinni kotelon pohjaan. Sitten kallistetaan akkua ensin hiukan taakse - sitten nostetaan ylös ja otetaan pois edelleen väistellen tuota akun päälle tulevaan pakettia.  Vanhalla lumiharjalla putsataan pöly ja muu pois näkyvillä olevista osista.   Uusi yön yli täyteen ladattu akku paikalleen: Exide EA770 77Ah/760A, P278xL175xK190 129 euroa tarvikeliikkeessä.  Uusi akku otti parin amppeeria virtaa koko illan -- ainakin viisi tuntia - aamulla oli täynnä.

Vaihdon jälkeen kaikki toimi moitteitta - vain kellonaika ja päivämäärä piti säätää.

Terveisin, Jukka P.

PS. Syy vaihtoon oli "Economy mode activated" huomautus viime aikoina joka kerta pakkasesta riippumatta Webaston käytön jälkeen.  Auto ei siis jättänyt kertaakaan starttaamatta  tai aiheuttanut muuta harmia.

TEMP_ARKISTOON

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #49 : 05.03.2018, 17:35:54 »
Parempihan se onkin vaihtaa ennen kuin jää auton kanssa johonkin pakkaseen seisomaan, kun ei käynnistykään. Tuo toistuvasti ilman erityistä syytä tuleva economy mode on kuitenkin oikein hyvä indikaattori siitä, että akku alkaisi olla vaihtokunnossa.

Paljonko oli kilometrejä autolla takana, kun vaihdoit akun? Minulla oli 508 GT:ssä 115 453 km mittarissa ja 6 vuotta auton valmistumisesta, kun pistin akun vaihtoon.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #50 : 05.03.2018, 18:52:44 »
Kiitos hyvästä ohjeesta Jukka P.
Pitäisiköhän tämä oikein arkistoida? :)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #51 : 08.03.2018, 20:30:57 »
215.000km on suunnilleen ajettu. Mielestäni ihan normaali ikä vaihtaa akku. //Jukka

vauhtiveikko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
  • Motion & emotion
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #52 : 15.03.2018, 21:25:05 »
Auto: 2012 508 SW 1,6 HDi (120 000 km).

Käytin akkua irti ja sain rikottua miinus navan päällä olevan boschin osan, mutta siitä ei löydy valmistenumeroa. Osa on paikallaan, mutta se on liimattu kasaan. Ei perhana anna liikkeessä sitä numero vaan 180€ olis osan hinta.

Nyt vielä economi mode ja engine fault, voiko kyllä olla myös muutakin vikaa.
Peugeot: 406 1.8 -00, 508 sw 1.6 hdi allure -12
Citroen c4 grand picasso 1.6hdi .08 , c5 2.0 -05

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #53 : 15.03.2018, 22:19:31 »
Jaa tuon akun varaustilan valvontayksikön, osanro. 30?



Peugeotin varaosanumero on 98 010 315 80 (ennen 5.11.2012 valmistettu) tai 98 155 245 80 (5.11.2012 tai sen jälkeen valmistettu).
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JyrkiL

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #54 : 17.03.2018, 07:21:35 »

PS. Syy vaihtoon oli "Economy mode activated" huomautus viime aikoina joka kerta pakkasesta riippumatta Webaston käytön jälkeen.  Auto ei siis jättänyt kertaakaan starttaamatta  tai aiheuttanut muuta harmia.

TEMP_ARKISTOON

Varmaan näin on jos ajetaan pitkää matkaa. Akku varautuu paremmin täyteen. Käytönnössähän näillä nykyisilla latausjärjestelyillä, joilla on lähinnä tähdätty pienempiin testihiilidioksidipäästöihin, lyhyessä ajossa akku on aina vajaalatauksessa. Ja economy mode active -tulee jo 15s jälkeen päälle. Eli edes navigaattoria et voi asetella ilman, että käynnistää moottorin puhumattakaan perinteisestä radionkuuntelusta.

Janus

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #55 : 18.03.2018, 19:07:27 »
Nyt ilmestynyt tuonne sähäkkä akunvaihto video:
PEUGEOT 508 Wymiana Akumulatora - Battery Replacement in Peugeot 508
https://www.youtube.com/watch?v=G86LY3wBpeU

vauhtiveikko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
  • Motion & emotion
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #56 : 20.03.2018, 19:06:39 »
Auto: 2012 508 SW 1,6 HDi (120 000 km).

Jos toi akun varaustilan valvonta yksikkö on rikki, niin herjaako ajotietokone engine failure ja economi mode sekä webasto ei lähde käyntiin? Mistä ton valvontayksikön sais edullisesti kun merkkiliikkeesä 180€ ?
Peugeot: 406 1.8 -00, 508 sw 1.6 hdi allure -12
Citroen c4 grand picasso 1.6hdi .08 , c5 2.0 -05

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #57 : 20.03.2018, 19:38:25 »
Luulisi ettei noita ihan hirveästi vielä ole painettu kiinasta halpamarkkinoille.
Aika kohtuuhinta mielestäni 180€ merkkiosasta noinkin tuoreeseen autoon.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #58 : 20.03.2018, 20:07:12 »
Tuo valvontayksikkö on niin yksinkertainen tekniikaltaan (jos oikein olen ymmärtänyt ja on sama mitä monessa muussa PSA-autossa) joten siksi 180€ tuntuu kyllä kovalta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #59 : 20.03.2018, 20:20:31 »
Veikkaan, että kyseessä on niin harvinainen varaosa ja olematon kilpailu, joten hinnatkin pysyy korkeina. Nopea googletus ei kauheasti tarjoa vaihtoehtoisia hankintakanavia.

Vikakoodit kannattaa lukea, niin ei vaihtele osia summamutikassa. Economy mode toki saattaa johtua em. osan vikaantumisesta, joka taas voi aiheuttaa sen ettei Webasto käynnisty, mutta economy mode saattaa tulla ihan suunnitellustikin ilman, että ko. osa on viallinen. Itse kävisin lukaisemassa pikaisesti vikakoodit jos taulussa lukee engine failure, ettei 180 perässä olla kohta nollaa. Näin siis jos auto on jatkuvasti ajossa.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89