Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 (ilman Start&Stop-toimintoa).
Akun vaihto oli erittäin helppo. Varotoimina avasin kuskin ikkunan, vein avaimet sisään, join kahvit ja selasin Ylen uutiset netistä.
Työkalut: 10mm hylsy, lattapäämeisseli, isältä peritty akun napojen puhdistamiseen tehty teräsharja sekä roskiin menossa oleva lumiharja. Lisäksi ketjuöljyspray.
Ensin keulan puolelta johtonippu irti akun laatikosta, sitten -navan kansi irti. Navat irti (10mm hylsy tarvitaan -napaan) ja sitten ruuvarilla auttaen kannakkeistaan sivuilta tuo paketti, joka on akun päällä. Pakettia ei tarvitse sen kummemmin purkaa. Sitten akun suojakotelo, joka on kaikilta sivuiltaan (en ole varma oliko +navan puolella) pienillä klempsuilla kiinni -- lattapää meisselillä auttaen irti. Koteloa joutuu hiukan pujottelemaan, kun akun päällä oleva paketti ei siirry kokonaan sivuun. Tämän jälkeen akku irtoaa auttamalla lattapäämeisselillä keulan puolelta pientä muovikannaketta, joka puristaa akkua kiinni kotelon pohjaan. Sitten kallistetaan akkua ensin hiukan taakse - sitten nostetaan ylös ja otetaan pois edelleen väistellen tuota akun päälle tulevaan pakettia. Vanhalla lumiharjalla putsataan pöly ja muu pois näkyvillä olevista osista. Uusi yön yli täyteen ladattu akku paikalleen: Exide EA770 77Ah/760A, P278xL175xK190 129 euroa tarvikeliikkeessä. Uusi akku otti parin amppeeria virtaa koko illan -- ainakin viisi tuntia - aamulla oli täynnä.
Vaihdon jälkeen kaikki toimi moitteitta - vain kellonaika ja päivämäärä piti säätää.
Terveisin, Jukka P.
PS. Syy vaihtoon oli "Economy mode activated" huomautus viime aikoina joka kerta pakkasesta riippumatta Webaston käytön jälkeen. Auto ei siis jättänyt kertaakaan starttaamatta tai aiheuttanut muuta harmia.
TEMP_ARKISTOON