Ongelma:Auto: 2002 206 2,0 HDi.
Emännän pösö teki tänään laupeuden. Kaasu hirtti pohjaan. Sammutuksen jälkeen tyhjäkäynti nykii + keltainen moottorin vikavalo palaa. Kaasu saattaa mennä yhtäkkiä pohjaan ja käynti on ihan "arvaamatonta". OBD2 mittarilla katsottuna näytti seuraavat vikakoodit:
P0220 Throttle / Petal Position Sensor / Switch B Circuit Malfunction
P0120 Throttle / Petal Position Sensor (TPS) Circuit Malfunction
Hain purkaamolta toisen kaasun asentotunnistimen. Päällisinpuolin ovat juuri samanlaisia, mutta huomasin että kyljessä on hieman eri numeroita. Vanhassa lukee PPS-4 ja uudessa PPS-5. Kun uuden tunnistimen laittaa kiinni on tilanne sama kuin ei olisi mitään tunnistinta paikallaan, eli moottori käy vikatilassa 1200rpm eikä vastaa kaasuun ollenkaan. Kun vanhan laittaa kiinni ja nollaa vikamuistin auto käy "arvaamattomasti" ja kohta vikalamppu syttyy. Vika lampun syttymisen jälkeen käynti nousee 1200rpm:ään, mutta saattaa siitä pomppia.
Muutaman vireonkin kuvasin:
Vikakoodit nollattu:
Youtube,
videotiedostoAlkuperäinen kaasupolkimen asentotunnistin paikallaan, tyhjäkäynti vaeltaa Vikakoodit nollattu:
Youtube,
videotiedostoAlkuperäinen kaasupolkimen asentotunnistin paikallaan, kierrokset hyppii vaikka kaasuun ei kosketa:
Youtube,
videotiedostoUusi kaasun asentotunnistin paikallaan (vanha oli PPS4 ja uusi PPS5). Tilanne on ihan sama kuin ei olisi anturia ollenkaan. Moottori vikatilassa, valo palaa ja kierrokset 1200prm. Vikalistaa ei saa kuitattua:
Youtube,
videotiedostoVoiko olla että tuo PPS-5 merkillä oleva anturi on vain eri mallia eikä toimi tässä autossa? Pitänee huomenna käydä pösöön liikkeessä kysymässä mitä maksais uusi. Vanhasta kirnusivat 50e, mutta sanoivat että heillä on vielä toinenkin samalainen jos ei toimi tuolla ekalla versiolla.
Ratkaisu:206 on taas kunnossa. Jatkoin tänään tutkimista ja aikani rassattuani huomasin että kun johtosarjaa joka lähtee ECU:lta nykii niin saa autoon käyntihäiriöitä ja normaalin käynnin, niin perkasin johtosarjaa ja löysin melkein poikki olevan valkoisen johdon suunnilleen polttoainesuodattimen alta muovisen sähkökourun sisältä. Sen kun korjasin niin nyt toimii! Onneksi oli tuo työkaverin rakennussarjasta tehty obd2 lukulaite joten sain viankin kuitattua eikä tarvi liikkessä käydä.