Kirjoittaja Aihe: 206 - Kaasupolkimen asentotunnistin (HDi)  (Luettu 7734 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

peikko

  • Vieras
206 - Kaasupolkimen asentotunnistin (HDi)
« : 10.06.2009, 20:21:15 »
Ongelma:

Auto: 2002 206 2,0 HDi.

Emännän pösö teki tänään laupeuden. Kaasu hirtti pohjaan. Sammutuksen jälkeen tyhjäkäynti nykii + keltainen moottorin vikavalo palaa. Kaasu saattaa mennä yhtäkkiä pohjaan ja käynti on ihan "arvaamatonta". OBD2 mittarilla katsottuna näytti seuraavat vikakoodit:

P0220   Throttle / Petal Position Sensor / Switch B Circuit Malfunction
P0120   Throttle / Petal Position Sensor (TPS) Circuit Malfunction

Hain purkaamolta toisen kaasun asentotunnistimen. Päällisinpuolin ovat juuri samanlaisia, mutta huomasin että kyljessä on hieman eri numeroita. Vanhassa lukee PPS-4 ja uudessa PPS-5. Kun uuden tunnistimen laittaa kiinni on tilanne sama kuin ei olisi mitään tunnistinta paikallaan, eli moottori käy vikatilassa 1200rpm eikä vastaa kaasuun ollenkaan. Kun vanhan laittaa kiinni ja nollaa vikamuistin auto käy "arvaamattomasti" ja kohta vikalamppu syttyy. Vika lampun syttymisen jälkeen käynti nousee 1200rpm:ään, mutta saattaa siitä pomppia.

Muutaman vireonkin kuvasin:

Vikakoodit nollattu: Youtube, videotiedosto

Alkuperäinen kaasupolkimen asentotunnistin paikallaan, tyhjäkäynti vaeltaa Vikakoodit nollattu: Youtube, videotiedosto

Alkuperäinen kaasupolkimen asentotunnistin paikallaan, kierrokset hyppii vaikka kaasuun ei kosketa: Youtube, videotiedosto

Uusi kaasun asentotunnistin paikallaan (vanha oli PPS4 ja uusi PPS5). Tilanne on ihan sama kuin ei olisi anturia ollenkaan. Moottori vikatilassa, valo palaa ja kierrokset 1200prm. Vikalistaa ei saa kuitattua: Youtube, videotiedosto

Voiko olla että tuo PPS-5 merkillä oleva anturi on vain eri mallia eikä toimi tässä autossa? Pitänee huomenna käydä pösöön liikkeessä kysymässä mitä maksais uusi. Vanhasta kirnusivat 50e, mutta sanoivat että heillä on vielä toinenkin samalainen jos ei toimi tuolla ekalla versiolla.

Ratkaisu:

206 on taas kunnossa. Jatkoin tänään tutkimista ja aikani rassattuani huomasin että kun johtosarjaa joka lähtee ECU:lta nykii niin saa autoon käyntihäiriöitä ja normaalin käynnin, niin perkasin johtosarjaa ja löysin melkein poikki olevan valkoisen johdon suunnilleen polttoainesuodattimen alta muovisen sähkökourun sisältä. Sen kun korjasin niin nyt toimii! Onneksi oli tuo työkaverin rakennussarjasta tehty obd2 lukulaite joten sain viankin kuitattua eikä tarvi liikkessä käydä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Kaasupolkimen asentotunnistin (HDi)
« Vastaus #1 : 10.06.2009, 20:43:34 »
Josko sitä nyt kuitenkin mittailisi johtoja, ettei vaan olisi joku johto heikkona. tai vaikka sen asentotunnistimen vastus arvoja. Tuossa on muistaakseni sellainen systeemi että asentotunnistimen A-puolen ja B-puolen vastukset pitäisi muuttua eri suuntiin. Kaasupolkimen piirissä on siis kaksi puolta, A- ja B-puoli, jos niiden antamat arvot ei täsmää niin ECU ei oikein tykkää hyvää.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1146.0

# Accelerator pedal sensor (stage N° 1).
# Accelerator pedal sensor (stage N° 2).

Mutta ei siinä niitä ohmi arvoja ollut mitä olisi voinut olla. Ehkä siinä paketissa on sitten jotain muuta elektroniikkaa sisällä.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=10050.msg69109#msg69109
« Viimeksi muokattu: 13.06.2009, 08:47:32 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

peikko

  • Vieras
Vs: 206 - Kaasupolkimen asentotunnistin (HDi)
« Vastaus #2 : 10.06.2009, 20:53:09 »
Mittailinkin ohmipuolella kumpaakin irti olevaa tunnistinta, mutta en saanut mitään lukua muuttumaan vaikka kaasua käänsi. Siellä oli 40kohm parinkin nastan välissä ja jossain välissä oli 6Mohm.

Ihan samanlaisia lukuja sain molemmista eikä kaasun kääntäminen vaikuttanut mihinkään arvoon kummassakaan anturissa. Arvelinkin että siellä on jotain muutakin elektroniikkaa kuin pelkästään potikat.

Sitten mittasin auton liittimen päästä niin sieltä löysin 4,8 volttia ja 10 volttia.

Olen kokeillut kahta eri kaasupolkimen asentotunnistinta, mutta ei pelaa. Hetken käy huonosti vikakuittauksen jälkeen ja sitten auto menee vikakäyntitilaan ja varoitusvalo syttyy.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Kaasupolkimen asentotunnistin (HDi)
« Vastaus #3 : 11.06.2009, 20:31:55 »
Juu, mutta jos ecu toimisi oikein, ei antaisi tuollaista kierrätystä, vaan menisi johonkin "safe" tilaan. Näin muissa autoissa??

Paitsi jos vika on maagisesti johtosarjassa, sitten toimintaa ei pysty moottorin kädessä ennustamaan mitenkään tärinästä johtuen. Voihan se vika ECU:ssakin olla mutta mutta. Noh eiköhän se vika selviä siellä korjaamolla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

peikko

  • Vieras
Vs: 206 - Kaasupolkimen asentotunnistin (HDi)
« Vastaus #4 : 11.06.2009, 22:03:20 »
Koko illan ruuvasin autoa.

Irroitin moottorinohjausyksikön ja sen liittimen siivosin + ruiskutin crc:tä niin autohan toimi täysin! MUTTA... kun moottorin ohjainyksikkö oli irrallaan auto toimi, mutta joka kerta kun ruuvasin sen paikalleen, niin ongelmagt palasi. Yksin oli vähän hankala auton käydessä johtoja/liittimiä väännellä että missä katkos on, kun kaasu heitti muutaman kerran pohjaan johtoa vääntäessäni. Pitää saada apumies sammuttamaan auto jos kaasu menee pohjaan. Jos vaikka emäntä  tulis huomenna apuihin niin voin auton käydessä koittaa paikallistaa missä katkos / huonoliitos on, mutta lähellä moottorinohjainyksikköä se kuitenkin on varmasti. Vanha kaasun asentotunnistin on siis nyt kiinni ja se toimi ihan ok kun boxi oli irti kolostaan.