Kirjoittaja Aihe: 206 - Mittariston valaistus  (Luettu 11045 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kusti

  • Vieras
206 - Mittariston valaistus
« : 16.03.2010, 23:29:03 »
Ongelma:

Auto: 1998 206 1,6.

Kojetaulusta on matkamittari mennyt pimeäksi. Muutoin mittarit toimivat hyvin. Onko ehdotuksia viaksi. Lienee jokin kontaktihäiriö liittimissä. Tällä hetkellä numeroista ei näy mitään jälkeäkään, vaikka olen yrittänyt läheltä tihrustella.

Ratkaisu:

Vika selvisi. Kyseessä oli yksinkertaisesti matkamittarin taustavalo. Kun vaihdoin polttimon, niin matkalukema ilmestyi jälleen näkymiin (eli mittari taitaa olla LCD-tyyppinen, kun vaati taustavaloa).

Samalla vaihdoin muutaman sammuneen taustapolttimon mittaritaulusta. Täytyy sanoa, että operaatio oli helppo. 206:n tapauksessa mittarin sai kokonaan irti viidessä minuutissa. Mittariston kehyskotelo lähti kampeamalla ruuvimeisselillä alareunasta ja nostamalla. Itse mittaristo oli yhdellä ruuvilla kiinni rungossa. Tämän kun ruuvasi auki ja irrotti kaksi kaapeliliitintä, sai mittariston työpöydälle. Polttimoiden vaihto oli tämän jälkeen helppoa.

Mittaristossa oli kiinni 21 lasikantapolttimoa (12 V, 1,2 W) ja lisäksi tyhjiä paikkoja 9 kpl.






ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Mittariston valaistus
« Vastaus #1 : 17.03.2010, 04:03:36 »
Polttimot ovat 12 V:n 1,2 W:n lasikantapolttimoita. Varaosaluettelo ei kerro määrää, mutta jos ne kaikki aikoo kerralla vaihtaa, niin eiköhän lukema liiku arviolta n. 25 kappaleen paikkeilla (kannattaa ostaa jostain halvemmalla kuin esim. Motonetista n. 0,50 e/kpl)? Toisaalta, esim. tästä 406:n mittariston kuvasta laskin 41 paikkaa polttimoille (joista tosin käytössä oli vain 22), joten en sano mitään varmaa tietoa 206:n osalta...

Auton ohjekirjasta/mittaristosta voi yrittää laskea merkkivalojen määrän ja lisätä siihen joitakin kappaleita eri mittarien taustavalaistusta varten. Tai jos netistä löytyisi kuva 206:n mittariston taustapuolesta, niin siitäkin voisi laskea...

Itse en varmaan viitsisi vaihtaa kerralla yli 20 polttimoa (riippuen vaihtourakan hankaluudesta ja polttimoiden hinnasta), vaan pelkästään palaneet (pitää käydä jokainen läpi antamalla virtaa) ja mahdollisesti hieman mustuneet, jotka todennäköisimmin menevät rikki seuraavaksi. Osa polttimoista on sellaisia, jotka ovat todella vähällä käytöllä (tietyt varoitusvalot) ja osa taas on jatkuvasti käytössä (esim. taustavalaistus). Tietysti sitten voi käydä niin, että pian vaihdon jälkeen palaa taas joku...
« Viimeksi muokattu: 29.05.2010, 16:04:51 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info