Kirjoittaja Aihe: Partner - Lukot ja ajonesto  (Luettu 4146 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Endura-DE

  • Vieras
Partner - Lukot ja ajonesto
« : 12.07.2011, 15:33:04 »
Auto: 1999 Partner 1,9 (diesel, henkilöauto).

Terve,

autossamme on keskuslukitus ja ajonesto.

Ovien lukot ovat olleen ongelma jo pitkään. Lukot on mekaanisesti huonossa kunnossa ja kuluneet, ja avaimissa voi olla samaa vikaa. Keskuslukitus oikuttelee myös. Olen purkanut, putsannut ja elvyttänyt lukkoja purkamoilta haetuilla lukoilla, mm. siirtänyt haitat omasta lukosta purkuautosta ostettuun lukkoon. Ongelma vaan on että kun kaikki osat on kuitenkin kuluneita.

Peugeotin liikkeessä uudet lukot ovat kalliita, kuin myös avain jossa on keskuslukituksen kauko-ohjaus. Kaikki lukot 480 eur, avain 95 eur/kpl.

Mutta: Auto-Gallialainen myy täydellisestä uutta lukkosarjaa + avaimet hintaan 119 euroa. Mutta se on autoihin joissa EI ole ajonestoa. Saisikohan sen asennuttua omaan autoon...

Ajattelin että:
1) Jätän vanhan avaimen kuoret missä on ajoneston siru sisällä, avaimenperäksi uusiin avaimiin. Lukeeko ajonestolaite sirun oikein? Mikä on sen toimintamatka?

2) Laitan sirun nippusiteellä ajonestolaitteeseen kiinni ohjauspylvään koteloiden sisälle? Ei järin varkausturvallista?

3) Siirrän sirun uusiin avaimiin?

Onko virtalukko vaikea vaihtaa itse? Kahden avaimen systeemi ei houkuttele.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 029
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Lukot ja ajonesto
« Vastaus #1 : 12.07.2011, 19:45:21 »
Itsellä kun Partnerissa muinoin rupesi kaukkarit temppuilemaan ja lukotkin mekaanisesti jo kulahti, niin asensin siihen eBaysta halpis-hälärin (n. 35e) pelkkänä kaukkarina. Sen lisäksi että nyt sai toimivat ovet, sai 2x kaukkaritkin sen Pökön alkup. 1x kaukkarin sijaan :D

Ja tuo siru, niin se tosiaan on avaimenperässä, passiivinen, etäluettava piiri. Lukija on siinä virtalukon ympärillä olevassa "kauluksessa" ja on siis täten täysin tunnoton sille mikä mekaaninen puikko virtalukossa on. Itse asiassa kun hiukka tarkemmin katselet sitä avainta, se on kiinni muovipalassa, joka edelleen on puristettu tuonne avaimenperän sisään => tuo puikko on vedettävissä pois avaimenperästä ja uutta tilalle => saat mek.lukot vaihdettua toisiin pitäen vanhat avaimenperät - tai vaihtoehtoisesti kaiverrettua uudet, hyväkuntoiset puikot noiden jo kulahtaneiden tilalle 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Endura-DE

  • Vieras
Vs: Partner - Lukot ja ajonesto
« Vastaus #2 : 09.11.2011, 21:43:42 »
Tästä on jo aikaa, mutta kehutaan nyt itseään miten hyvin tämä onnistui:

Virtalukko oli kohtuullisen helppo vaihtaa. Ovien lukot oli helppo vaihtaa. Hanskalokeron ja polttoainetankin lukko oli helppo vaihtaa. Takaoven lukko teetti työtä. Ostamani sarja oli tarkoitettu autoon jossa on parilliset takaovet ja minulla on ylösnouseva "luukku". Lukkopesät ovat erilaiset, mutta sisäkalut samat. Vanha lukkopesä piti purkaa ja siirtää siihen sisäkalut uudesta lukkosarjasta. Ne pienet jouset tuppasivat singahtelmaan sinne sun tänne.

Ja ajonesto: avasin vanhan avaimen ja otin ajoneston sirun pois. Siru on noin 15 x 5 x 3 mm keraami- tai muovikotelossa oleva mikropiiri. Otin uuden avaimen ja kaiversin akkuporakoneella ja 3 mm terällä pienen poteron umpimuoviseen avaimenperään. Täytin poteron silikonilla ja työnsin sirun poteroon, jonne se kapseloitui ikuisiksi ajoiksi.

Nyt toimii lukot taas, toistaiseksi...