Kirjoittaja Aihe: 406/605 - Katkeilevat etujouset  (Luettu 81191 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #45 : 25.02.2009, 10:26:11 »
Uusia jousia vaihtaessa ne kannattaa yksinkertaisesti suojata hyvin pyöräkoteloon tarkoitetulla elastisella suoja aineella esim Dinitrol Gold tai vastaava ja uusia suojaus jos se kuluu puhki tai muuten vaurioituu. Jos maalipinta ei pääse menemään rikki, ei jousi ruostu eikä se myöskään ruostumatta mene poikki.

Keskustelua jousien suojaukseen liittyen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5106.msg93391#msg93391
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #46 : 25.02.2009, 22:26:00 »
Itse jousen puhtaanapito voisi auttaa, mutta se ongelmahan onkin siinä jousilautasessa, joka on liian pieni halkaisijaltaan verrattuna jousen halkaisijaan, jolloin jousen katkettua alapäästään pääsee jousi putoamaan alas.

'Normi puhtaanapito' ei auta, maalipinnoitteen rikkoo alalautasen ja jousen väliin pääsevät partikkelit esim. talvella hiekoitussepeli. Jousen ei myöskään 'tarvitse' ruostua, jännityshuippu syntyy jo pelkästä jousilangan pintaviasta -> esim. hiekoitukseen käytetyn sepelin painamasta jäljestä.

anselmi

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #47 : 26.02.2009, 17:03:11 »
Tänään hinausauto vei auton pajalle ja kuntoon tuli. Katkennus jousi oli myös vääntänyt koiranluun mutkille ja sekin vaihdettiin. Hinausauton kuljettaja sanoi eilen hakeneensa 406:n ja samasta syystä korjattavaksi. Hinauslaskun hoitaa Pohjola, koska matka oli ehtinyt alkaa vahingon sattuessa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #48 : 28.02.2009, 00:02:51 »
Mutta yhtään ehjä maalista ja ruosteetonta jousta ei ole katkennut.

Löytyy hyllystä juurikin manitulla tavalla katkennut jousi, jossa ei ole korroosiota - ei edes pienen pientä syöpymäpistettä. Siis ainoastaan hienoinen painuma, joka aiheuttanut muodon epäjatkuvuuden ja rasitushuipun.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #49 : 28.02.2009, 13:27:12 »
Ja mitä ohjauslaakereihin tulee, kummastahan syntyy suurempi rasitus, auton painosta vai ratin käännöstä?

Olen sitä mieltä, että käännöstä tulee suurempi rasitus kierrejouselle, jos se ei pääse kiertymään ohjauksen mukaan. Kierrejousi on tarkoitettu joustamaan pitkittäissuunnassa tapahtuvaa liikettä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #50 : 28.02.2009, 15:20:17 »
Kääntölaakeria on helppo syyttää kun maahantuoja ja merkkiorganisaatio on kokonaan laiminlyönyt jousiin liittyneen takaisinkutsun. Benkulle, en tiennytkään että niitä on mennyt noinkin, noi kaikki mitä olen itse nähnyt ovat olleet jonkin asteisessa ruosteessa.

Juu, valitettavasti noinkin katkeaa. Kääntölaakerit jumissa asiaan, voin todeta - että jousi ei kierry, vaan kiertoliike on kuitenkin laakerin kuularadassa/puoliskojen välissä vaikka laakeri olisi huonokuntoinenkin. Riippumatta siitä onko lautasen/jousen päällä kuormana auton kulmapaino vaiko ei.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #51 : 28.02.2009, 15:57:44 »
No kyllä jousi kiertyy. Omassa kulkineessa tuon havaitsi selkeästi, kun kääntölaakeri oli täysin jumissa. Ääriasentoon käännettäessä jousen alapää kiertyi ohjauksen mukaan yläpään pysyessä paikallaan. Jousen ollessa jännittyneenä kiertoliikkeeseen nähden vapautui jännitys paukahtaen, kun kolautti vasaralla jouseen. Jousen kiertymässä on kyse muutamasta sentistä ohjauksen äärilaidasta toiseen mitattaessa.

Autosi yläkääntölaakerista oli ilmeisesti kaikki laakerikuulat kateissa, joka sekin on harvinaista. Vaikka laakerista olisi kuulapidin rikkoontunut ja kuulat radalla 'miten sattuu', niin vierintä kuitenkin tapahtuu kuularadassa. Laakerikuoren ollessa ruostunut kuulat voivat kyllä pudota, mutta en muista että vastaan olisi tullut yhtään täysin kuulatonta laakeria. Sen verran noita on tullut avattua, että tämän asian tiedän.

Myöskään omissani kääntölaakerit eivät taatusti ole jumittaneet. Viimeksi katkesi jousi autosta johon jousivaihto oli tehty 30 tkm/5 v aiemmin. Kyseisellä autolla oli ajettu vain kesäisin ja laakerit olivat/ovat ehjät ja herkät.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #52 : 28.02.2009, 16:42:56 »
Sitä oikeanpuoleista laakeria ei oikeastaan ollut lainkaan, silppua senkin edestä. Itse en tuota silloin vaihtanut, vaan korjaamo esitteli sen silpun, mitä siellä oli ollut. Sama korjaamo sitten töppäsi uuden asennuksessa. Oli laakeri jäänyt jotenkin kantamaan ulkoreunastaan ja taas oli otettava auki ja laitettava uusi laakeri. Sen jälkeen homma ok.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #53 : 02.03.2009, 02:37:30 »
Onko 607:ssä rakenne muutettu niin, että samaa jousiongelmaa ei ole samassa mittakaavassa?

Kuvan perusteella näyttäisi olevan yhtäläinen rakenne.

Hyvin pitkälti. 607 on alustateknisesti 'vain' 'uusikorinen 605'.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #54 : 06.03.2009, 20:28:21 »
Koska autoni on sitä ikäluokkaa, että olen huolestunut etujousen katkeamisesta, niin kysyin paikalliselta valtuutetulta korjaamolta, että voisiko siihen asentaa isommat alalautaset. Tässä heidän vastauksensa:

"Jousen katkeaminen yleensä johtuu jumittavista ylälautasen laakereista, joka siirtää rasituksen käännössä itse jouseen kiertäen sitä kääntösuuntaan.

Alalautasia tuli kampanjana Partneriin ja tietoa sopiiko ne 406:n ei ole ennenkuin kokeilee.

Itse tolppahan on suunnilleen samanpaksuinen jos ei ota renkaaseen kiinni niin miksei niitäkin voisi ajatella, niitähän oli kampanjana 14" ja 15" pyöräkoolle. Ja asentuvat muistaakseni jopa rengasta irroittamatta kunhan nostaa keulan ylös.

Niin ja juuri tuossa pari viikkoa takaperin korjattiin yksi 406 johon meni rengas, vetoakseli, abs tunnistin,  joista jo kertyy ihan mukava summa rahaa sen jousen ja ylälaakerin lisäksi.

Puhumattakaan hengenmenetyksestä jos tuo tapahtuu moottoritiellä...

Harvoin noita ajossa on katkennut, mutta yleensä kuitenkin renkaan silpoo."


Taidan mennä kysymään, että jos sitten kokeiltaisiin sitä lautasta. Jos olisi ylä kääntölaakerien vaihto ajankohtainen, niin samalla vaihdettaisiin jouset, mutta kun ne laakerit on hiljattain vaihdettu.

Kävin paikallisessa toteamassa, että Partnerin lisälautanen ei sellaisenaan sovi, mutta siitä voisi nikkaroimalla saada sopivan.
Lisälautanen, joka on halkaisijaltaan jousen kokoinen, tulee varsinaisen lautasen alle, mutta Partnerin lautanen ei olisi mahtunut pyörimään joustintuen mukana.

Englantilaisella Peugeot foorumilla on jousien katkeaminen ollut myös taas esillä viime päivinä. http://www.peugeotcentral.co.uk/ftopic-3496.html

Tässä on ilmeisesti kuva tuosta "alakupista":

varaosaluettelo

Siis osa #11 (5031 E8, CUP).

Onko tuo nyt niin tekninen valmistaa itse juuri sopivat... Pitää alkaa miettimään asiaa. Aikaa ja paja olisi nyt, tosin kuin jokin aika sitten.

Partnerin kupeista saisi helposti sopivat kunhan vain olisi paja.

Pököttimies

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #55 : 31.03.2009, 12:13:32 »
Auto: 1996 605 SLI 2,0.

Saatanan saatana. Anteeksi kiroilu, mutta ottaa päähän kuin pientä oravaa konsanaan. Viime yönä töihin lähtiessä huomasin et onpas auton etukulma alhaalla. No jousihan se siellä oli poikki mennyt. Laakerit pitkin pihaa ja kirottu jousi ol menny viel läpi vetoakselin suojakumin ja rasvat pihalla. Ties mitä muuta rikkonut. Kyllä on mukavaa.  >:(

Positiivista suuresti, ettet ollut ajossa. Kerrotko jousien kunnon, kun vertaat tuholaisjousta ehjään puoleen. Onko apumiehen puoleinen jousi useammin poikki? Kuvat selventäisi asiaa.

Kuskin puoleinen jousi meni poikki. Mitä nopeasti tunkkasin ylös ja tarkastelin niin jousen alalautasen kohilta poikki ja päässyt menemään läpi vetariin asti joka rikkoi sen suojakumin. Jousi sinällään ihan normaalin kestävän näkönen molemmilla puolilla. Lautasen kohta vain heikkolenkki.

Huomenna vien pajalle pirulaisen.

Englantilaisella saitilla "asiantuntija" kertoi, että jousien katkeaminen on yleisempää autoissa, joissa on matalaprofiiliset renkaat. Perustelu oli, että jousi joutuu kovemmalle kun renkaan jousto on pienempi. Millaiset renkaat Pököttimiehellä on?

No itseasiassa mul on ihan Kumhot koko luokkaa "pappakumit" 195/65 15" aluvanteilla tosin ovat sentäs ;) Eli ei ole mitään ns."amis viiksi" 225/40 18"

En tiedä sitten vaikuttaako meidän piha tuohon jousten rasittumiseen. Auto jää hieman nokka alas aina kun se on pihallani. Voisihan se toisaalta kyllä vaikuttaa ehkä hieman. Paino kohdistuu auton etupäähän enemmän kuin muualle ja näin ollen ei jakaudu tasaisesti kuten jos olis vaaterissa. 
Tosin itse pidän syypäänä asuinalueemme luokattoman huonoa tietä. Asfaltoitu, mut näin keväisin ilmeisesti ojarumpujen tai joidenkin maakaasu putkien läpivientien kohdilta hirveästi painunut. Tälläsiä töyssyjä kun on 4 kpl 300m matkalla. Ajelen vielä todella rauhallisesti nuo töyssyt 10-20km/h ja silti vaimon sitikalla tuntuu et pää osuu jo kattoon vaikka pien mies olenkin. Eli ei mitään ihan pieniä normi töyssyjä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #56 : 01.04.2009, 03:02:33 »
Englantilaisella saitilla "asiantuntija" kertoi, että jousien katkeaminen on yleisempää autoissa, joissa on matalaprofiiliset renkaat. Perustelu oli, että jousi joutuu kovemmalle kun renkaan jousto on pienempi. Millaiset renkaat Pököttimiehellä on?

Höpöhöpö... Iskunvaimennin vaimentaa iskun, ei jousi.
Renkaan runkojen korkeusero - normirengastus vs. matala, saati rungon/kyljen jäykkyys eri rengasmerkeillä, on kyllä kokolailla merkityksetön 'syy'.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #57 : 01.04.2009, 03:08:39 »
Niin kait se on. Kaikenlaista kiessiä ollut vanhaa kuin jeesus eikä yhdestäkään mennyt jousi poikki. Nissan Bluebird, Ford Sierra, Peugeot 405 2kpl, Volvo 460.

Nyt on alla Lesjöfors jousi poikki menneen tilalla. Eiköhän nyt pitäs kestää auton loppuiän.

Sierroistakin kyllä katkeavat jouset, kuten myös vaikkapa Mercedeksistä.  Viime mainituista, jopa jousitornit repeilevät korista, mutta kyseessä onkin saksalainen laatu kröhm. premium auto.

Melko varmasti kestää auton 'loppu-iän', jos loopu-ikä luokkaa alle 3 tai enintään 30 tkm. Siitä pidemmälle matkaa taitettaessa, on hiukan vaikeaa 'kristallipallosta' povata. ;D

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #58 : 01.04.2009, 12:34:23 »
Oletko Benkku huomannut että näissä vanhoissa 605:ssa joista jouset ei mene poikki jousen alimmainen pienennetty kierre alkaa aivan tasaisesti isommasta halkaisijasta ilman mitään jyrkkää mutkaa kun taas omaani 406:een ostamissani uusissa tehtaan jousissa viimeinen pienennetty kierros lähtee suuresta halkaisijasta suht jyrkällä mutkalla?! Aivan järjetön suunnitteluvirhe, voimahuippuhan tulee väkisten tohon mutkan kohtaan???

Olisi mielenkiintoista testata kestääkö toi jousi esim. 20 asteen pakkasessa edes normaalia joustoa pohjaamiskumiin asti.

Kyllä, olen huomioinut saman asian.

Tosin jo pelkästään tuon pienennetyn kierteen sisällytys herättää kysymyksen - kuka v***u näitä suunnittelee ja millä apukoulun kompetenssilla. Tuonkaltaisen konstruktion päästyä tuotantoon, on tainnut suunnitteluprosessista 'unohtua' turvallisuus/riski-analyysi.

Jousi saattaa suuremman hetkellisen rasituksen jälkeen ja erityisesti pakkaskeleillä hyvinkin katketa. Ainakin jousen materiaali ja eri vehkeissä sattuneiden katkeamistapausten 'trendi' antaa sen suuntaisia viitteitä. Vanhemman (ts. 605 pre fl) jousesta ei ole tullut otettua aine-analyysia, joten sen koostumusta, jne. suhteessa uudemman mallin jousiin en tiedä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #59 : 01.04.2009, 15:45:47 »
Vähemmän joustava matalaprofiilirengas voisi olla pahentamassa asiaa?

Kaikissa vastaantulleissa tapauksissa on ollut normaali suosituskoon rengastus - talvisin tyypillisesti katkeavat, jolloin vieläpä runko on pehmeämpi kuin kesärenkaissa. Edelleenkään jousi ei vaimenna vaan iskunvaimennin, jousi kantaa kuorman.