Ongelma:Auto: 1996 405 GTX 2,0 Style ABS (XU10J2).
Kaverin autossa peltisen öljypohjan tyhjennystulppa lienee vuotanut jo pidemmän aikaa (ongelma peräisin edellisen omistajan aikakaudelta). Viimeksi tulppaan asennettiin luullakseni hiukan liian kapea 14 mm:n kuparitiiviste (Motonet, 14 mm, "kapea"), josta luulin vuodon johtuneen, kunnei kiristyskään auttanut yhtään.
Eilen sen tilalle vaihdettiin "lennossa" leveämpi kuparitiiviste (Motonet, 14 mm, "leveä") ja varmuuden vuoksi uusi alkuperäinen öljytulppa ja se kiristettiin ensin vaiheittain pitävyyttä tarkkaillen Haynesin suosittelemaan 30 Nm:iin. Vaan eipä vuoto loppunut tai edes vähentynyt merkittävästi. Kiristin tulppaa asteittain suurempaan momenttiin ja kireämmälle kuin n. 45 Nm en sitä enää lopulta uskaltanut vääntää; oli jo todella tiukalla. Mutta vuotaa edelleen.
Kone kylmänä öljyä vuotaa n. tippa 15-20 minuutissa ja kuuden tunnin aikana öljyä oli purkin pohjalle kertynyt reilun teelusikallisen verran (
tilavuus n. 5 ml). Öljyvuodon määärä on siis erittäin karkeasti arvioituna ehkä n. 20 ml vuorokaudessa, 140 ml viikossa ja n. 600 ml kuukaudessa. Eli kyllähän tuo likaa koko koneen pohjan melko tehokkaasti ajoviiman vaikutuksesta ja aiheuttaa öljynlisäystarvettakin.
Mitäköhän asialle olisi tehtävissä? Ovatko Motonetin myymät kuparitiivisteet liian kovaa materiaalia, jolloin kuparitiiviste ei kunnolla mukaudu muotoihin, vaan jää vuotamaan? En ole aiemmin vastaavaa ongelmaa kyllä havainnut minkään muun auton kanssa. Muistaakseni öljypohjakaan ei ollut tiivistepinnan kohdalta vaurioituneen näköinen, kun sitä viimeksi ohimennen tarkasteltiin öljynvaihdon yhteydessä pari kuukautta sitten; nyttei asiaan oikein ehditty kiinnittää huomiota, kunnei "uusia" öljyjä haluttu valuttaa ulos koneesta tiivisteen ja tulpan vaihtamisen yhteydessä.
Kuparitiivisteitäkin lienee erilaisia, löytyisikö jostain paremmin tiivistävää kuparista tai kenties jostain muusta materiaalista valmistettua tiivistettä?
Kuvassa Peugeotin alkup. öljypohjan tyhjennystulppa 0311 21 (14x1,25 mm, hinta 6,31 e) ja Motonetin 14 mm:n kuparitiivisterengas 27-3114 (0,84 e):
Kuvassa edellisen kuvan tulppa ja tiiviste asennettuna ja kuuden tunnin vuodon määrä (raejuusto)purkin pohjalla:
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Ratkaisu:Hain paikallisesta tarvikeliikkeestä alkuperäistyyppisiä kokoon painuvia kuparirengastiivisteitä. Hintakin oli huomattavasti Motonetia edullisempi (0,45 e/kpl), joten ostin niitä nyt alkuun 16 kpl, kahta eri kokoa (14 ja 16 mm autosta riippuen).
Tämän 405:n tapauksessa kiristys 30 Nm:iin ei vielä riittänyt tiivistämään, vaan vuoto loppui täysin vasta, kun kiristin vielä aavistuksen verran kireämmälle (enempää en uskaltanut). Öljypohjan tiivistepinnassa todellakin näkyy neljässä kohtaa matalampia kohtia, jotka ilmeisesti aiheuttivat sen, ettei tavanomainen levymäinen kuparitiiviste pitänyt.
Alkuperäistyyppinen, kokoon kiristettäessä painuva kuparitiiviste tiivisti siis hyvin ja öljyvuoto loppui.
Kuvassa Peugeotin alkup. öljypohjan tyhjennystulppa 0311 21 (14x1,25 mm, hinta 6,31 e) ja tarvikeliikkeen 14 mm:n kokoon painuva, alkuperäistä vastaava kuparitiivisterengas (0,45 e):
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.