Kirjoittaja Aihe: 3008 - Moottoririkko (HDi)  (Luettu 26998 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #75 : 28.06.2012, 10:45:58 »
Vaikka kilahtaneella koneella olisikin jokin pieni arvo niin on silläkin joku arvo ettei se jää nurkkiin pyörimään. Pois vaan nurkista.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #76 : 13.07.2012, 14:30:23 »
Nonni.

Nyt olis patonki nipussa ja ensimmäiset muutama sata kilometriä rullattu ja hyvältä vaikuttaa ;D. Omaan piikkiin laitettu samalla puoli autoa uusiksi parin tonnin edestä, mutta nyt pitäisi olla hyvä. Enpäs tiennytkään, että voi pikkudisu noin pehmoisesti käydä, ei tärinän tärinää ja pelti pitää avata, että ääni kuuluu tyhjäkäynnillä. Hetken aikaa ilmeisesti jotain asetuksia haki itselleen remontin jäljiltä, sillä voimaa tuntui olevan hukassa ja kulutuskin oli kovasti koholla, josta meinasikin ihmiselle pieni säikähdys iskeä. Pidempi lenkki, että paikat notkistuu ja tekee varmasti yhden fap-polton loppuun asti, niin alkoi kummasti löytymään luottoa autoon ja kulutuskin asettui järjellisiin lukemiin.

Autosta purettua moottoria korjaamolla hetken ihmettelin ja tutkiskelin, niin hämmästys kummastus oli suuri, kun ei siellä turbossa kyllä mitään suuren suurta klappia sormiin tuntunut ja merkkiliike oli turbon tuominnut syylliseksi. Sen vähän mitä konetta oli availtu, niin yläkerta siinä ainakin on kuivana pyörinyt. Nokka-akselit kuivat, ei minkäänlaisia öljyjäämiä ja pakonokasta oli jo nokkien pinta lähtenyt kulumaan pahemman kaavan mukaan. Arvailuja siitä, oliko ensin muna vai kana, on vaikea alkaa esittämään, mutta kunnon tuho sille koneelle on käynyt. En ainakaan itse pysty ymmärtämään minne koneesta häviää yhtäkkiä kaksi litraa öljyä, yläkerta pyörii kuivana, eikä auto millään lailla käytöksen tai varoitusvalojen puolesta hälytä jonkin olevan vialla.

Korjaamo tutkii moottorin ja ottaa kuvia vaurioista ja ilmoittelevat sitten minullekin. Itsellä ainakin uteliaisuus on hyvin suuri, mistä tuo katastrofi on "virallisesti" alkanut, liekö selviää koskaan. Jos siellä on sihdit tukossa, niin mistä se paska on lähtenyt liikkeelle ja onko se lähtenyt liikkeelle viimeisessä öljynvaihdossa laitettujen Castrol Magnatec 5w-30 C2 öljyjen takia. Edellinen omistaja on ajellut 20tkm öljynvaihtovälillä, huoltanut merkkiliikkeessä, niin voiko olla kertynyt niin paljon moskaa, että tämä uusi öljy olisi sen sitten liottanut liikkeelle. Ei ymmärrä.

Jennille ja Tonille tätäkin kautta kiitokset. Kyllä te tämän ketjun olette kuitenkin lukeneet  ;)

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #77 : 13.07.2012, 20:42:18 »
Hyvä että tuli kuntoon :)
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #78 : 02.09.2012, 09:37:43 »
Onko auto myynnissä? Nettiautossa on ainakin vastaava tapaus reiluun 15keuroon myynnissä...
Peugeot RCZ HDI FAP

martymcfly

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #79 : 02.09.2012, 09:59:16 »
Sama autohan tuo on, löytyyhän se tuolta palstan "myydään" -osiostakin. Alfissiomo, miksi muuten myyt nyt kun se on kerralla laitettu kuntoon? Pitäis olla huolettomia kilsoja eessä.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #80 : 02.09.2012, 11:18:35 »
Juu, sama auto myynnissä. Auto itsessään toimii moitteitta, eikä myymiselle varsinaista syytä ole. Pieni "hullun" suunnitelma iski erääseen autoon ja E85:een liittyen, joka menisi jonkun halvemman "käyttöropposen" kaverina. Tällä jatketaan ajamista, jos ei kukaan osta, mutta ostajalle tarjolla rahalle vastinetta ja huolettomia kilometrejä. Oikein hävettää pistää kuntonsa puolesta noin halpa hinta, mutta mittarissa olevat kilometrit valitettavasti pelottavat ihmisiä.
Jos 3008 kiinnostaa, niin esim. 406 HDI:tä voi tarjoilla vaihtoon käsirahan muodossa kattamaan lainaosuuden ja hintapyynnin erotusta.

Esanssia

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #81 : 04.09.2012, 14:49:20 »
Jos ajettu 20tkm öljynvaihtoväleillä lyhyttä ajoa, niin turbovika mahdollinen. Sihti tukkeutuu ja turbo ei saa voitelua. 1.6 hdi moottorissa suositellaan 10-15 tkm välein öljynvaihtoa. Ethän vaan ole käyttänyt teboilin öljyä? Myös tukossa oleva fap pistää koneen meluisaksi, kuin olisi hydr. nostin hajalla.

Onko noissa Teboilin öljyissä jotain miksi niitä ei tulisi käyttää, vai koskeeko se ainoastaan tuota kyseistä moottorityyppiä? Itse olen ajellut 307 -03 HDi 66kw:lla 130tkm - 260tkm Teboilin 5w40 Diamond dieseleillä, eikä öljyn pinta tipu 20tkm vaihtovälillä. Kone on käynyt ihan nätisti.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #82 : 04.09.2012, 19:27:52 »
Mikähän mahtaa tosiaa  olla vikana teboilin öljyissä? Teboileja mullakin oli aina ennenkuin siirryin valvolineen.

micco

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #83 : 04.09.2012, 19:46:32 »
Itse olen ajellut 307 -03 HDi 66kw:lla 130tkm - 260tkm Teboilin 5w40 Diamond dieseleillä, eikä öljyn pinta tipu 20tkm vaihtovälillä. Kone on käynyt ihan nätisti.

Tuossahan onkin 2.0HDi, mikä on peruskallio  ;)

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #84 : 04.09.2012, 21:59:35 »
Mäkin vastaan, kun "mun" ketjukin kerran on ;). Minä olen väärä mies sanomaan, mikä vika juuri Teboilin öljyssä on sen enempää kuin jossain toisessa luokitukset täyttävässä öljyssä. Jollain tapaa uskoisin tämän liittyvän tuohon 1.6 HDi koneeseen ja siitä nimenomaan 110 heppaiseen FAP-versioon, joka pahimmillaan on kuuleman mukaan todella nirso käytetylle öljylle. Paksu öljy ei mene turbolle asti, liian ohut öljy ei pysy nokissa, liian ohut öljy palaa ja menee FAP:iin, FAP poltot ei onnistu ja menee dieseliä öljyn sekaan, vaikka diesel öljyä onkin, niin ei silti kovin voitelevaa lajia moottorin osien yhteydessä. Liikatäytöstäkään tuo kone ei pidä.

Oikeilla öljyillä oikein (10tkm välein) huollettuna tuo 1.6HDi moottorikin voi olla hyvin pitkäikäinen, josta esimerkkinä toimikoon oma edellinen vm. 2006 307 SW, jolla vaihtoon mennessään mittarissa 321tkm ja alkuperäinen turbo. Ensimmäisen omistajan sekä myös itseni aikana öljyt vaihdettu 10-15tkm välein Koneelle ei muutenkaan ollut minun tiedossani olevan huoltohistorian perusteella tehty mitään ns. sisäistä remonttia, vaikka kuluvaa (ja rikkoutuvaa) osaa koneen ulkopuolelta luonnollisesti on tarvinnut vaihtaa.

Tästä syystä minulla luotto koneeseen olikin tämän 3008:n ostaessani, mutta kuten ketjusta hyvin ilmi käy, puraisi tämä yksilö hieman persiille. Suurena syynä varmaankin juuri "väärät" öljyt, ihan riippuen siitä mitä merkkihuolto koneeseen on kaatanut, yhdistettynä täyspitkään vaihtoväliin.