Service Box:n dokumentin B3FT04K1TT (Modification - Rear hub, drum brakes) mukaan tietystä
tuotantokoodista lähtien on rumpujarrullisissa malleissa 106, 206, 306, 205 ja 309 muutettu osia takatukivarren akselitappi, lukkorengas, napamutterin aluslevy ja navan suojakuppi. Vanhemmassa asennuksessa käytetään tavallista lukkorengasta ja halkaisijaltaan 38 mm:n aluslevyä (paksuus malleissa 106 ja 206 3,5 mm ja malleissa 306, 205 ja 309 2,0 mm). Uudemmassa asennuksessa käytetään pihdeillä irrotettavaksi sopimatonta uudentyyppistä lukkorengasta ja halkaisijaltaan 48 mm:n aluslevyä (paksuus 4,0 mm).
Osat eivät ole keskenään yhteensopivia, jonka vuoksi vanhemman ja uudemman asennuksen osia ei saa käyttää sekaisin. Nykyään vanhanmallisilla akselitapeilla varustettujen tukivarsien loputtua varastosta valmistaja toimittaa sekä vanhempiin että uudempiin autoihin vain tukivartta, johon on asennettu uudempaa mallia oleva akselitappi, jolle tulee siis asentaa vain uudemman asennuksen mukaisia osia.
Peugeotin dokumentin mukaan poikkeuksen muodostaa vain tietty määrä ennen vuoden 1998 loppua valmistettuja 106-malleja, joiden kohdalla on tehtaalla käytetty ainoaa vain ko. tapauksessa sallittua osien yhdistelmää eli tavallista lukkorengasta ja vanhempaa 38 mm:n aluslevyä. Näihin autoihin kuuluu jatkossa asentaa tavallinen lukkorengas ja uudempi 48 mm:n aluslevy. Dokumentti siis sanoo noin, mutta tuossa saattaa olla asiavirheitäkin...
Uudemman lukkorenkaan päissä ei ole leveämpää osaa reikineen pihdeille kuten tavallisessa lukkorenkaassa, vaan se on koko matkalta yhtä kapea (ei tule asennettuna juurikaan uran ulkopuolelle). Rengasta ei selvästikään ole tarkoitettu irrotettavaksi, vaikka Peugeotilta kyllä löytyy lukkorenkaan irrottamiseen erikoistyökalu (jollaisen valmistaminen itse lienee vaikeaa). Useimmiten laakerien vaihdon yhteydessä uusintaankin myös jarrurummut, koska ne eivät tarvikeosina paljon maksa ja toisaalta niiden pitäisi olla vaihtokunnossa siinä vaiheessa kuin laakeritkin.
Eli esim. 206:ssa akselitappi, lukkorengas ja aluslevy ovat siis muuttuneet tietystä valmistenumerosta lähtien. Tässä esimerkissä näkyvät kummankin asennuksen osat:
206, takapyörän laakeri206, 3 DOOR SALOON AND INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION UNTIL RPO No. 09456 OR FIRM 3 DOOR SALOON AND INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION UNTIL RPO No. 09456Vanhempi asennus:
Lukkorengas (reiät pihdeille):
3738 03, STOP-RING, 56,2X50-2, INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION UNTIL RPO No. 07958
Aluslevy (paksuus 3,5 mm):
3736 35, WHL HUB WASHER, EP 3,5, INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION UNTIL RPO No. 07958
Uudempi asennus:
Lukkorengas (ei reikiä pihdeille):
3738 06, HUB BEARG RING, INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION SINCE RPO No. 07959
Aluslevy (paksuus 4,0 mm):
3736 44, PLAIN WASHER, EP 4, INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION SINCE RPO No. 07859
Service Box:n mukaan itse laakeri, napamutteri ja muutamat muut osat ovat kummassakin tapauksessa samanlaiset ja todennäköisesti myös jarrurummut (en tarkistanut asiaa 206:n tapauksessa). Sen sijaan Peugeotin mukaan takatukivarsien akselitapit ovat muuttuneet (dokumentti B3FT04K1TT) ja varaosaluettelo listaa enää vain uudemman tukivarren ja jos se asennetaan vanhempaan autoon, pitää silloin ehdottomasti käyttää myös uudempaa laakerisarjaa.
En siis missään nimessä asentaisi esim. uudempaan autoon uudempaa aluslevyä ja tavallista lukkorengasta tai vaihtoehtoisesti vanhempaa aluslevyä ja tavallista lukkorengasta (joka tapauksessa uudempien ja vanhempien osien sekakäyttö on kiellettyä). En osaa sanoa, miten akselitapit ovat muuttuneet mitoitukseltaan, mutta ero kuitenkin saattaa olla sellainen, että väärien osien käyttö voi johtaa turvallisuusriskiin.
Kokeilin (uudemman asennuksen mukaisen) 106:n tapauksessa myös laakerikaupasta ostettua perinteistä lukkorengasta, mutta sen kanssa ei mahtunut käyttämään uudempaa aluslevyä, koska uudempi aluslevy jää kantamaan lukkorenkaan päälle, jolloin se ei asetu tasaisesti laakeria vasten. Vanhemman aluslevyn käyttö puolestaan kielletään Peugeotin ohjeissa. Muissa automalleissa lukkorenkaiden ja aluslevyjen mitat ovat jonkin verran erilaiset, mutta varmaan sama ongelma on niissäkin.
Joidenkin tarvikelaakerisarjojen yhteensopivuustiedoissa ei mainita mitään näiden kahden erilaisen asennuksen eroista, vaan niitä markkinoidaan virheellisesti kaikkiin autoyksilöihin sopivina. Joissakin tapauksissa se johtuu siitä, että laakerisarjan mukana ei toimiteta lainkaan tai ainakaan kaikkia tarvittavia erilaisia aluslevyjä ja lukkorenkaita. Esim. kolmipulttiseen 106:een tarkoitetun HL Group Oy:n High Level -laakerisarjan 900-891 mukana toimitetaan vain alkuperäistä vastaava SKF:n laakeri, tiiviste, napamutteri ja uudempaa mallia oleva aluslevy, mutta ei lainkaan lukkorengasta - ei vanhempaa eikä uudempaa. Ilmeisesti kyseinen laakeritoimittaja on päättänyt kaikessa hiljaisuudessaan jättää tarvittavan pidätinrenkaan pois, koska heillä ei ole ollut sellaista tarjota ja siten siirtää ongelman asiakkaalle. Laakerisarjat minulle myynyt varaosaliike soitti myös ko. toimittajalle ja kysyi puuttuvia pidätinrenkaita, mutta HL Group ei kuulemma ollut lainkaan tietoinen asiasta, eikä heillä ollut tarjota oikeita osia.
Tuota uudempaa tyyppiä olevaa pidätinrengasta en itse onnistunut löytämään yhdestäkään laakerikaupasta, vaan tilasin lopulta alkuperäisosat Citroenilta (yleensä ainakin viikon nopeampi tehdastoimitus kuin Peugeotilla).
PSA:n alkuperäisten laakerisarjojen mukana tulevat kaikki tarvittavat oikeat osat kuten myös joidenkin tunnettujen laakerivalmistajien omilla nimillä myytävissä sarjoissa. Joka tapauksessa tarvikeosia ostettaessa on syytä olla tarkkana. Peugeotin mukaan käytettyä lukkorengasta ei saa käyttää uudelleen.
Peugeotin korjaamokirjallisuudesta peräisin olevassa kuvassa on uudentyyppisen pidätinrenkaan irrotukseen tarkoitettu Peugeotin erikoistyökalu (-).540, jolla renkaan pää saadaan pakotettua ulos urasta ja sen jälkeen rengas on irrotettavissa ruuvimeisselin avulla kampeamalla. Työkalun sivulla olevasta ruuvista säädetään pohjassa olevien leukojen avautumaa.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
TEMP_ARKISTOON