Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A, 382 000 km).
Tuulilasin pesurin moottorin vaihto? Kuinka tehdään?
Jatkoa siis kovin vanhaan asiaan. Nyt on tilanne se että molemmista suuttimista vesi tulee pienellä voimalla juuri ja juuri jaksaen konepeiton takareunan yli ehkä noin 10, max 20cm korkeuteen lasin alareunasta.
Tässä vuosimallissa letku haarautuu Y-mallisella haarakappaleella pelkääjän edessä ja molemmille suuttimille on oma takaiskuventtiili lyhyessä letkussa ennen suutinta.
Kaikenlaista on kokeiltu. Kun irrottaa viimeiset pikaliittimet ennen suuttimia, letkuista tulee vettä ihan ok pumpun käydessä. Samoin jos yhteisen letkun irrottaa pelkääjän edessä olevasta liittimestä, vettä tulee ihan reippaasti. Jos samaiseen liittimeen laittaa kiinni sen viimoisen lyhyen pätkän jossa on suutin ja takaiskuventtiili, vettä tulee edelleen tästä ainokaisesta suuttimesta todella heikosti, samalla tavalla kuin kahdestakin suuttimesta tulee.
Sen mitä näkee, näyttää että letkut on ehjät eivätkä lutussa. Vettä ei näytä vuotavan pestessä auton alle. Jos pelkääjän edestä irrotetusta liittimestä puhaltaa säiliön suuntaan, ilma pulppuaa suhteellisen pienellä puhallusvoimalla säiliöön. Epäilys on siis että vaikka pumppu pyörii, se ei kehitä tarpeeksi painetta.
Takalasille vettä tulee reippaasti. Pyöriiköhän pumppu eri suuntiin riippuen pestäänkö etu- vai takalasia?
Uusi pumppu on tilattu (VDO) ja hieman olen kuikuillut pumpun sijaintia etulokarin muoviluukun aukosta. Siellä se näyttäisi olevan säiliön kupeessa sen etuosassa ja moottorin puolella.
Kysymys: Mikä on pienimmän vaivan reitti lasinpesurin moottorille sen vaihtamiseksi? Lokarin (etuosan) vai säiliön alapuolisen muovin irrotus? Kannattaako säiliötä irrottaa?
Auton etupään saan ajettua rampeille tasaisessa autokatoksessa.