Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty (polttoainepumppu viallinen)  (Luettu 5262 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mäkkäri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 38
Ongelma:

Auto: 1997 406 V6.

Sammutin kaupan parkkiksel ja kun yritin lähtä niin hörähti ja siihen jäi ei mitään. Pyörittää hyvin, mutta ei käynnisty saatikka edes lupaisi.

Ratkaisu:

Polttoainepumppu oli viallinen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty (polttoainepumppu viallinen)
« Vastaus #1 : 04.02.2006, 20:55:03 »
Kenties polttoainepumppu (kulunut ei lähde pyörimään) moottorinohjaimen ns. kaksoisrele.

ES9J4 V6 moottori käynnistyy kyllä vaikka yhden tai muutaman sylinterin sytytysmuuntaja olisikin pimeänä, käy siis suhteellisen tasaisesti vielä viidellä tai jopa neljällä sylinterillä.

ippes

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty (polttoainepumppu viallinen)
« Vastaus #2 : 04.02.2006, 22:56:23 »
Lainaus
Bensapumpun tulisi surista kun käännät virrat päälle. Jos pumppu ei surise niin sitten kannattaa aloittaa vian etsintä releestä tai pumpusta.

Yeap, omastani kuuluu ihan selkeä "tsuuurp" ääni kun kääntää virran päälle,i tsellä teki kanssa tuossa kovina pakkasina sen että pyörii kyllä mutta ei vain starttaa, käytin autoa automaan pikahuollosa, ei vikaa. Autoni moottori sai aimo annoksen lunta vähän tuota ennen, olisko ollut joku kosketushäikkä, nyt pirssi on toiminut ok. Kone tuo sama v6.
Vika toistui vain kaksi kertaa, heti kun perään koitti startata, lähti käyntiin. Mikään vika valo/ilmoitus ei palanut.

Tuossa vanhemmassa koneessa ne puolat taitaa olla 3 puolan paketeissa, eli jos yksi puola paskana, joudut aina vaihtaa ne 3 ? en ole varma tästä. Tuskin puola vika on, joku liitin vika voi olla.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2006, 22:59:39 kirjoittanut ippes »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty (polttoainepumppu viallinen)
« Vastaus #3 : 05.02.2006, 01:13:21 »
Kenties polttoainepumppu (kulunut ei lähde pyörimään) moottorinohjaimen ns. kaksoisrele.

Mistäköhän ton releen löytää.
Voiko pumppu ihan tolleen vaan ottaa itteensä.

Puolat ei taida hajota kaikki kerrallaan tai en ainakaan usko mutta onhan sitä muutakin ihmeellistä nähty  :D

Kaikenlaista on tullut nähtyä, kuten... - ajat kotiin ja sammutat auton -> aamulla ei pumppu inahdakaan (kävi itselle -> hiilet loppu). Eräs toinen tapaus (ei ollut oma auto, ja näitä muistaakseni ainakin kolmessa tai neljässä autossa) kaksoisrele ei vetänyt kovilla pakkasilla. 'Lohkosta' (eli lämmitettynä) lähti kuin palmun alta, mutta ilman lämmitystä ei mihinkään -> releen sisälle päässyt kosteutta, hydrannut rasva jäykkää jne.

eli noista aloittaisin, melkein ensiksi kokeilisin vetääkö kaksoisrele virrat kytkettäessä ja myös naksahtaako se pyöritettäessä käynnistintä (vaihtoehtoisesti kannattaa kuunnella kuuluuko polttoainelinjasta, linjapaineen säätimen lähettyviltä virtojen kytkemisen jälkeen 'suhinaa').

Kaksoisrele löytynee moottoritilasta eli sellainen pitkänomainen n. kahden 'normi' releen levyinen johtosarjaliititmen päässä (koriin kiinnittetty ?) osa.
Joistakin malleista löytyy jarrutehostimen lähettyviltä jne.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2006, 01:18:09 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty (polttoainepumppu viallinen)
« Vastaus #4 : 05.02.2006, 12:41:51 »
Miten noissa on onko sytytykselle yksi transistori?Vian kuvaus viittaisi kyllä vahvasti siihen.Yleensä menee rikki siten että toimii normaalisti kunnes sammuttaa,sitten kun yrittää käyntiin hiukan vain hörähtää tai saattaa käydä muutaman sekunnin kunnes sammuu.
Eikö se trankku ole kaasuläppäkotelon alla sellainen litteä muovi osa?

Päätteitä (moottorinohjaimen sisäisiä) on useampia. 97 mallin ohjain muistaakseni Bosch MP7 sarjaa -> eli waste spark sytytys 1-5, 2-6 ja 3-4. Polttoaineen suihkutus 'myös' semi sequentiaalinen.

ps. Tarkista myös polttoainepumpun sähkönsyötön katkaiseva inertiakytkin (ns. kolarikytkin), voi olla hyvinkin avautunut tärähdyksestä (ovet kiinni pamautettaessa tmv).