Kirjoittaja Aihe: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla  (Luettu 12772 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #30 : 13.01.2014, 19:53:18 »
Katsoin äsken PPS:llä virhekoodeja ja dataa. Ainakin useimpien virheilmoitusten syynä on puuttuva nopeustieto. ABS/ESP-ohjaimessa on vikailmoitukset kolmesta nopeussensorista. Sama näkyy myös dataa katsomalla eli vain vasemman etupyörän anturilta tulee dataa. Auton nopeuden kohdalla PPS:ssä oli tieto, että se lasketaan etupyörien nopeuksien keskiarvona. Siksi siis nopeusmittari lopetti toimintansa viimeisenä (alussahan vikaa oli vain takapyörien nopeusmittauksessa). Moottoriohjaimesta löytyy monta vikakoodia liittyen nopeuteen, epävalidia dataa (255 kph), ei dataa lainkaan (0 kph) jne.

Ei liene kovinkaan todennäköistä, että kolme anturia hajoaa sattumalta parin kuukauden sisällä 8 vuotta vanhassa autossa. Mikä ihme aiheuttaa ko. ongelmat?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #31 : 13.01.2014, 20:30:06 »
Katsoppa että ne nopeuantureiden hammaskehät on kunnossa. (helppo tarkistaa edestä: Vetoakseleiden navanpuoleisissa päissä -> Tönäise vähän esim ruuvimeisselillä kolmeen/neljään kohtaa kehää jotta on ehjä ja kiinni)

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #32 : 14.01.2014, 08:05:31 »
En tiedä todennäköisyyksistä mutta kyllä noita hajoaa, omaanikin (7v) juuri yhden vaihdoin. Tarkastaisin/puhdistaisin anturien liittimet, lukisin PPS:llä tiedot uudelleen. Jos ei muutu, sitten vaikka yksi anturi vaihtoon kokeeksi jne jne.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #33 : 02.04.2014, 17:59:46 »
Onkos jollain kokemuksia ABS-anturin irroituksesta? Kokeilin renkaanvaihdon yhteydessä pihalla irroittaa, mutta en saanut helposti irti. Takana anturi on kiinni yhdellä kuusiokoloruuvilla, mutta tukivarsi (vai oliko se kallistusksenvaimennin) on siinä ikävästi tiellä, jolloin kunnon avainta ei saa paikoilleen. Onkohan tuota ruuvia toivoa saada auki 9 vuoden suolakylvyn jälkeen vai meneekö poraushommiksi?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Valilja

  • Vieras
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #34 : 23.04.2014, 13:11:33 »
Itte jouduin poraamaan ABS/ESP anturit pois ja uusiakin joutui pikkuisen ohentamaan, että sai menemään asiallisesti. ( aivan p...  patentti. ) se muovikorva katkeaa niin helposti että ei huomaakkaan. Mulla tuli välittömästi ABS valo tauluun kun anturi lopetti toiminnan. Paloiko sulla?
Siihen muuten käy 407:n anturit myös. Johdot on pidemmät ja liittimestä voi ottaa ohjainharjanteen mattopuukolla pois. ( Ovat huomattavasti edullisemmat kuin 607:n anturit. Sama tuote eri johdonpituudella ) (Tilasin ebaystä 4 kpl 44€ kotiin tuotuna. Ja just meni äsken katsastuksestä läpi että heilahti. Vaihdoin siis kaikki kerralla kun kaksi oli rikki.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #35 : 23.04.2014, 21:59:59 »
Kyllä ongelma alkoi ABS-valon syttimisellä ja paheni siitä muutamassa kuukaudessa nykytilanteeseen, jolle en ole vieläkään mitään kunnollista tehnyt, vaan auto on seissyt.

Et siis saanut ruuveja auki, vaan porasit ne pois? Jouduitko laittamaan isommat kierteet vai saitko vain ruuvin pois kierteitä rikkomatta? Vai tarkoitatko itse anturin poraamista pois?

Minkä 407:n anturi tuohon käy vai käykö kaikki? 407:n antureita näyttää olevan ainakin kolmea eri numreoa (eteen: 4545 H5/H9/G6) tiedä sitten mitä eroa noissa on. Mun auton etupyörän oikea numero on 4545 H3 ja ennen faceliftiä numero on 4545 82.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #36 : 23.04.2014, 22:21:46 »
ABS anturit ovat usein rautaisessa osassa olevassa porauksessa. Tämä ruostuu muovin ympärillä -> anturi hirttää kiinni, eikä irtoa enää ehjänä.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #37 : 23.04.2014, 22:42:00 »
Kyllähän nuo anturit saa irti ehjänäkin. Anturin tyviosasta pitää vaan saada hyvä ote joten jarrulevy pitää ottaa irti, muuten anturin runko-osa taittuu liikaa ja hajoaa. Voimaa ei siis saa käyttää liikaa ja ruosteenirrottajasta on myös hieman apua.

Valilja

  • Vieras
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #38 : 24.04.2014, 09:05:44 »
Ruuvit lähtivät irti moitteetta, mutta anturi oli kerennyt ruostua niin hyvin kiinni että niistä katkesivat järjestään päät.(Hellästi eli ei ;) ) Eipä jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin porata anturit pois. Ja juu. Levyt pois tieltä ehdottomasti. Samalla pääset puhdistamaan magneettirenkaan joka on akselin ympärillä ja tekee pulssit anturin kanssa.(takaa) Niihin kerääntyy pintaan metalliputua/shaissea joka saattaa jo itsessään haitata anturin toimintaa. Edessä pitäisikin purkaa himppa enämpi, mutta puhaltelin paineilmalla anturin reiästä ja pyöritin samalla pyörän napaa. Suurimmat lähti ainakin. Reiät kannattaa putsata hyvin ja sipaista pikkasen kuparipastaa niin seuraavan kerran on helpompi remontti. Jos vaihtotarve yllättää... Onnea.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #39 : 25.04.2014, 08:47:07 »
Onko etu- ja taka-anturit identtisiä kaapelia lukuunottamatta? Tai paremminkin käykö 407:n etuanturi 4545G6 sekä eteen että taakse facelift 607:aan? Kuvien mukaan 407:ssa on edessä jonkin verran ja takana selvästi pidempi kaapeli kuin 607:ssa. Liittimet ovat 607:ssa pyöräkotelon lähellä ja 407:ssa jossain kauempana. Speksien mukaan tuo 4545G6 on 1300 mm pitkä eli sen puolesta luulisi riittävän. 407:n taka-anturi on jo 1800 mm.

Halvat anturit näyttävät tulevan Kiinasta, joten ei huvittaisi odottaa 2-4 viikkoa anturia, joka ei sovikaan.

Mikä noissa muuten hajoaa ja miksi? Anturihan on ilmeisesti vain käämi, joka synnyttää pienen vaihtojännitteen kehän magneetista. Ei ole koskaan muissa autoissa tullut vastaan hajonneita ABS-antureita. Mutta hajosinhan 607:sta myös jäähdytyskenno ja useita parkkitutka-antureita, joten taitaa olla paljon sekundaosaa tuossa vaikkapa 605:een verrattuna.

Vai onko noi edes rikki? Jossain mainittiin, että ABS-anturi oli "korjaantunut" pelkällä ruosteenpoistolla. Ruoste oli nostanut anturin liian kauas kehästä. Mittasitko anturit ennen vaihtoa? Niissähän pitäisi kai olla ~1kohm vastus. Jos on niin jumissa, ettei liiku kuin poralla, ei tuo tieto juuri auta.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #40 : 16.05.2014, 23:13:37 »
Ostin 4 kpl 407:n antureita ebayn kautta Kiinasta 40 eurolla yhteensä. Tuli kahdessa viikossa yllättäin. Nyt on yksi asennettu eteen. Aika kova duuni. Anturin kiinnitysruuvi aukesi, mutta suojapellin kiinnityspultti katkesi. Anturi piti porata/murjoa pois. Tuon jälkeen anturi meni turhankin helpon tuntuisesti paikalleen eli heilui reiässään ennen kiinnitusruuvin kiristystä. Ehkä porailin liian innokkaasti? Anturi on senverran kovaa, että metallilastujakin sai aikaiseksi. 407:n kaapeli on hieman liian pitkä ja tuet on väärissä paikoissa (anturia lähin OK), mutta kai sen jotenkuten sinne sai.

PP2000:n perusteella anturista saa nyt nopeusdataa (vain vaihdetusta, kaikki muut sököinä), mutta nopeusmittari ei vieläkään toimi. Ilmeisesti vaatii molemmat etuanturit?

PP2000:n lukeminen pisti kyllä vihaksi. Nopeustiedon puuttumisen takia on suurin osa ongelmista, mutta oli myös useita luultavasti siitä riippumattomia kuten MAP-sensorin oikosulku maahan (paine jatkuvasti 125 mbar, ihmettelinkin huonoa tyhjäkäyntiä), parkkitutka (yksi sensori), rengaspaineanturit (vain yksi antaa paineen), toinen happianturi (oireillut jo neljä vuotta, mutta antaa aina järkeviä lukemia PP2000:ssa).

Onko tää 2005 607 ihan sekunda osista kasattu? -99 605:een en ole vielä vaihtanut ainuttakaan anturia tai oikeastaan juuri muutakaan osaa tavallisia kulutusosia lukuunottamatta (jarrupalat, -levyt, pakoputki ja yksi raidetangon pää). Ainoat poikkeukset ovat lämppärin servo (korjasin servomoottorin) ja kuskin sähköikkuna (rikki). Sillä on ajettukin yli 200 tkm, kun 607 on vasta 140 tkm. 607:sta hajosi myös jäähdyttäjän kenno, jollaista en ole ikinä vaihtunut mihinkään autoon ennen. Parkkitutkan antureita hajoaa vuosittain.

Onko 508 parempaa laatua vai pitääkö seuraava auto katsoa muista merkeistä?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #41 : 17.05.2014, 01:11:56 »
Onko tää 2005 607 ihan sekunda osista kasattu?

Valitettavasti nykyisten pyöränopeusantureiden laatu on heikompaa - syynä on monimutkaisempi tekniikka. Vanhemmat (605 etc.) anturit ovat magneettikela-antureita, jotka kestävät isältä pojalle ja pojanpojallekin. Nykyiset hall-anturit ovat 'kertakäyttöistä' täyshalvennettua puolijohdetekniikkaa, joka hajoaa.

Nykyiset MAP-anturit taas 'kärsivät' sijoituspaikkansa vuoksi ikääntymisestä. Vanhemmissa konstruktioissa anturit oli sijoitettu muualle, kuin suoraan imusarjaan tai induktiojärjestelmän kohtaan, joka on alttiina imutahtien voimakkaille painevaihteluille 'sykkeille'. Tyypillisesti niissä oli jopa sykkeitä vaimentava paisunta-säiliö letkun välissä tai letku pehmeää materiaalia, joka vaimensi sykkeitä.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #42 : 17.05.2014, 23:30:58 »
Noniin tämä päivä meni "mukavasti" antureita vaihtaessa. Enää ei pultteja mennyt poikki ja taakse oli helpompi vaihtaa anturit, kun jarrulevyt irrottaa (edestä ei tarvitse jarrulevyjä irottaa, ainakaan kokonaan). Vähän poraa ja sitten lyö anturin pois. Taakse jouduin antureita hiukan viilaamaan, jotta mahtuivat paikalleen. Luultavasti siksi, että en saanut reikää täysin puhtaaksi. Sinne ei mahdu suoraan poraamaan/viilaamaan. Taka-anturin kaapeli on 407:ssa todella paljon pidempi, joten tuota jäi varmaan metrin kieppi sidottavaksi.

Nyt näkyy nopeus kaikista antureista PP2000:ssa, nopeusmittari toimii ja iso kasa virheilmoituksia hävisi. Mutta muutaman sadan metrin jälkeen syttyi taas ABS-valo ja tuli ABS- ja EPS-virheilmoitukset. PP2000:n mukaan C1321 coherence fault vasemmassa etupyörässä eli ensimmäisessä vaihtamassani. Nopealla nettietsinnällä löytyi ikävä vaihtoehto. Ehkä olen porannut magneettinauhan rikki: http://www.peugeotforums.com/forums/407-41/407-abs-c1321-coherence-fault-front-left-wheel-speed-sensor-26520/

Pora lipsahti kerran liian syvälle niin, että vetoakseli hieman liikkui. Seuraavissa olin varovaisempi. Enpä tiennyt, että nykyään autoissa on hentä sileä magneettinauha eikä metallipykäliä. Se selvisi vasta taka-antureita vaihtaessa. Menöökähän minullakin koko napa vaihtoon???
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #43 : 18.05.2014, 00:20:41 »
Jos tuon "magneettisen" abs-kehän on rikkonut niin ei kai sen takia koko napa mene vaihtoon, ainoastaan laakeri. Jos siis tuo konstruktio on samanlainen kuin 407:ssa. Tuo kehä kun on samalla laakerin tiiviste, eli jos tuo abs-kehä on mennyt kunnolla rikki niin ei varmasti ole laakerikaan kovin pitkä ikäinen enää...

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #44 : 18.05.2014, 00:38:07 »
Näyttää tosiaan olevan integroitu laakeriin, joten sen vaihto riittää, mutta sen vaihto ei onnistune kotikonstein. Vaatinee prässin? Tuohon saa ostettua pelkän ABS-renkaankin, mutta mihin ja miten se tulee kiinni?

Ei pora siihen tosiaankaan pahasti osunut. Meni vain läpi muovista ja sitten töksähti kiinni niveleen/akseliin/laakeriin tai mitä tuolla nyt onkaan. Tämä 4,5 mm poralla ja melko hennolla akkuporakoneella. Oikein mitäänhän sinne ei purkamatta näe. Ikävä homma irrottaa noita etuantureita, kun ulospäin ei saa hievahtamaankaan vaan joutuu poraamaan tai työntämään sinne navan ja vetonivelen väliin, jonne jää muovisilppuakin jumiin. Ei ole vaihdettavaksi tarkoitettuja!

Tuossa foorumilinkissähän sanottiin, että se ABS-rengas on hyvin herkkää tavaraa. 407:aan on samat tarvikelaakerit kuin 607:aan, vaikka originaaliosat on eri (407: 335082 ja 607: 335085).

Nämä anturit näyttävät olevan yleismittarilla mitattuna hyvin suurivastuksisia (~10 Mohm) ja kapasitanssiltaan n. 2 nF ehjinä. Hajonneena kaikki olivat oikosulussa ja oikosulku oli siellä aivan anturissa eli irtimurjotto kaapeli ei ollut oikosulussa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)