Kyseessä ilmeisesti ns. toisioilmapumppujärjestelmän vika.
Jos tämä, niin ei vaikuta ajamiseen mitenkään. Katsastuksessa toisin haittaa. Pakosarjaan pumpataan ilmaa, jotta katti lämpenee nopeammin. Tämä systeemi toimii siis vain kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän aikaa.
Jos vika on releessä, niin eihän pumppua tarvitse vaihtaa. Vastaavasti releen ollessa kunnossa, mutta itse ilmapumppu viallinen on asia tietenkin toisin. Muistini mukaan ohjausboksi kytkee releen ja se havaitsee releen ohjauskäämin virtapiirin vian.
Vastaavasti itse pumpun toimintaan ei ole suoraan diagnoosia vaan se saadaan välillisesti happianturin eli lambdan kautta. Jos vikakoodi kertoo releen piirin avoimeksi eli katkos, niin en ymmärrä miksi itse kallis pumppu pitäisi muka vaihtaa suorilta? Tuo rele nyt pitää tutkia ihan ensimmäiseksi.
Tällaisen vian oletin kuvauksen mukaan olevan. Tarkka vikakoodi olisi tietysti selventänyt asiaa. Voi olla, että myös tuolle pumpulle oli virtapiiridiagnostiikka suoraan, mutta selvityksen mukaan vika viittaa releeseen. Releen kunnon ollessa ok, pumppu voi vain olla jumissa, ei siis välttämättä totaalisen rikki.