Kirjoittaja Aihe: 308 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2007-2013)  (Luettu 108492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heinuu

  • Vieras
Eka vaihto 60tkm

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Onko sille edes määritelty vaihtoväliä?

No tuota sillähän ei ole mitään merkitystä onko vaihtoväli määritelty vai ei. Merkitystä on sillä millaista ajoa autolla on ajettu. Vaihto tarve syntyy siitä miten ajot vaikuttavat öljyyn. Öljyn väriä pitäisi voida seurata, sillä se on oikein hyvä indikaattori sille koska vaihto on tarpeen. Öljyn tuoksu ja väri kertovat paljon. Väri ei saisi olla tummunut eikä öljy tuoksua palaneelle.

Noilla kilometreillä ei tavanomaisessa käytössä pitäisi olla vielä mitään ongelmia. Jos on vedetty painavaa peräkärryä tai asuntovaunua niin vaihtotarve voisi olla jo hyvinkin syntynyt. Siihen en osaa ottaa kantaa olisiko öljy jo liian vanhaa tuon ikäisenä. Jos on mahdollista tarkistaa öljyn väri ja tuoksu ennen kauppoja, niin hyvä. Itse joka tapauksessa vaihtaisin öljyt heti, sillä ovat kuitenkin jo viisi vuotta vanhat.

jalat

  • Vieras
Tuossa aikaisemmin talvella kyselin 308hdi 110 fap (2009) jakohihnan vaihtotyölle hintaa kokonaisuudessaan. Pösöliike tarjosi 740e vaihtotyöstä jossa hihna, vesipumppu, rullat jne... Se perus setti. Itse vein paikalliselle autofit huoltajalle ja hinta oli 590e sisältäen samat osat + lisäksi vielä se apulaitehihna uusittiin tuohon samaan hintaan. Samalla hinnalla sai vielä toisen auton päiväksi käyttöön.

Kyselin tarjouksia parista muustakin paikasta ja hintaluokka oli just tuossa välissä about 600-750e.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Hui kun on kallista siellä etelässä.... Mikkelissä merkkiliike tekee alta 500€ tuollasen jakopään, ja kyllä sijaisauto kuuluu pakettiin.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

jahveti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Olisi aika päivittää 406 pois.

308 Farkkuja on tullut tiirailtua. VTI 120 bensa, ollaan kilometreissä dieselin rajoilla, mutta en suin surminkaan ota kallista jakopäätä , FAP yms  kikotuksia. Mitäs suurta eroa on 2008 ja 2009 malleissa, pyynneissä kun on selkeä ero?

Vertailun vuoksi 406 2002  (1.8 16 v) tuli taloon n. 165 k km lukemilla ja nyt on 300 menty läpi. (2008 -2015). Samanlainen urakka kelpaisi 1.6 VTI:lle, tuleeko konepuolele probleemia? (noista jakopäistä  on kaikenlaista..). Nykyinen 406 ei ole syönyt kuin alustan osia ja kytkimen ja tietysti jakoremmiä on vaihdettu. EI siis pätkääkään enempää toiveissa seuraajan taipaleelle.
Vai pitääkö valita joku muu kuin 308, merkkin vaihto ei nyt ensimmäisenä kuitenkaan ole mielessä ja 407:n sisäsätilat on pilattu.   508 tietysti olisi, mutta ei mene hankintaraamiin pariin vuoteen.... 
Peugeot 308 SW access  1.6 HDi 92  -2014
Peugeot 308 1.6 VTI  120 (EP6) , 2008.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Mitään faktaa minulla ei ole, mutta sen mitä itse olen näillä ajellut, niin pysyisin kaukana pösön nykyisistä bensakoneista yli 150 tkm ajettuna. THP:n voisin edes teoriassa ostaa vain uutena. Hodarista sen sijaan en tiedä mikä sen jakopäässä niin kallista olisi ja FAP on varsin harmiton otus.

jahveti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Dieselin jakopää näkyypi olevan kalliimpi osiltaan kuin bensakoneen. FAP,  harmiton, mutta miksi sitten on 'anti pollution fault' ja kiroilua FAPin hinnoista siihen liittyen? Vai onko näin että harvinaista kuten KATinkin paukahtelut? Entäs sitten Hodarit, 1,6 näyttäisi olevan myös jonkilainen ongelmalapsi? Mitä versiota suosittelisit?
Peugeot 308 SW access  1.6 HDi 92  -2014
Peugeot 308 1.6 VTI  120 (EP6) , 2008.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
2,0 HDi, niissä ei tunnu olevan noita 1,6:n liian pitkällä öljynvaihtovälillä ajamiseen liittyviä ongelmia. Kuka ja missä kiroilee FAPista? Joo, on tälläkin foorumilla joitakin kommentteja että olisi kallis vaihtaa. Joku on vaihtanutkin. Hinta on ollut toki kohtalaisen korkea. Olisiko sitten oikeasti ollut tarpeen vaihtaa? 

'Anti pollution fault':a ei ole omassa esiintynyt kuin yhdellä vajaan 500 km:n reissulla. Menomatkalla tuli tuo kerran ja kun ensin vähän matkaa yritin ajaa ja kokeilin sammuttaa niin yllätys yllätys, vika ohi. Sama toistui paluumatkalla pari kolme kertaa ja nyt ei sammutus korjannut noin nopeasti ongelmaa, vaan jouduin ajelemaan joitakin kymmeniä kilometrejä automaatin kolmosvaihteella j a sen jälkeen olen ajanut jo kolme vuotta ilman ongelmia.

Olen nyt ajellut 2,0 HDi:llä lukemaan 225t, eikä FAPia ole vaihdettu. Lisäainepussi on vaihdettu kun alkoi vuotamaan. Syytä en osaa arvailla. On se jonnekkin osumaa ottanut. Itseni tai edellisen omistaja toimesta. Näytti siltä kuin pussi olisi haurastunut pakkasen vuoksi. Pussissa näkyi taitoksia niin kuin se olisi liikkunut siellä muovikotelossa. Tosin en kyllä tiedä miten se voisi siten liikkua että sellaiset taitosjäljet syntyvät. Itse FAP lienee kunnossa. Sen voi itsekin pestä ja nykyisin on saatavilla aineita joilla puhdistaa niin ettei FAPia tarvitse irrottaa autosta. Vielä en ole FAPia pessyt. Jää nähtäväksi teenkö tänä kesänä.

Dunppi

  • Vieras
Moro,

Olen etsinyt edullista, vähän kuluttavaa, hiljaista autoa joka soveltuu pääosin kaupunkiympäristössä tapahtuvaan ajeluun - tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta näyttää 1.6 vti-bensamoottorilla varustettu 308.

Millaiset riskit tuossa koneessa on? Melko ristiriitaista tietoa löytyy internetin maailmasta. Onko jakoketjun kanssa todellisia ongelmia - varoitteleeko ennen kuin tulee isompi remppa, mitä maksaa korjata?

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Viikko pari sitten vaihdettiin ex vaimolle jääneeseen  308 vti koneeseen jakopää hilkkeet. Remontti kuulemma kustansi 700 euroa. Auton käyntiääni oli varsin järkyttävä, minkä vuoksi sivullisetkin jo tiesi, että jotain on pielessä. Ajettu reilusti alle 100 tuhatta.

tmex

  • Vieras
VTi ei minua vakuuta, isän 1.6 VTi vei alle 50 tkm ajettuna öljyä ja piti aukaista. Kamala vaiva saada korjaus kuluttajansuojan mukaisesti hoidettua, asiointitunnuksilla ja kuluttajasuojan toimenpiteiden tukemana autoliike (Delta) lopulta hoiti asian.Ajanhukka oli käsittämätön mitä tuohon asiaan kokonaisuutena öljynkulutuksen seurantoineen  ja Deltan venkuiluineen .Moottorin männänrenkaat oli vääriä tms, ne vaihdettiin.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Itse pidän taas 1.6 VTi:tä todella luotettavana. Näkemys perustuu työkavereiden ja tuttavien kokemuksiin.

Premium

  • Vieras
Oma VTi 120 vei 70 tkm ajettuna sekä öljyä että jäähdytysnestettä.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Eipä ole VTI:ssä tuo ketju mikään iso vaiva ollut. Öljyn kulutusta esiintyy ainakin vanhemmissa malleissa. Meillä 133tkm ajettu, eikä ketjussa mitään ongelmaa, öljyä kulunut n.2dl 3000km matkalla.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Dunppi

  • Vieras
Kiitokset vastauksista... Pitää vielä arpoa Opel Astra J:n, Renault Megane 1.2T:n ja tämän 308:n välillä.