Kirjoittaja Aihe: 307 - Etupään kolina  (Luettu 54470 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

olli_tr

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #120 : 31.08.2019, 21:46:35 »
Olisiko jollain näkemystä helpoimmasta tavasta vaihtaa kallistuksenvakaajan puslat? Onko mallia molemmat puolet ylös ja koiranluut irti?
3008 Allure 1.6HDI (2017), 307 HB Trendy 1.6  (2006)

Simon Le Bon

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #121 : 02.09.2019, 08:26:32 »
Hups, luin liian nopeasti. No tuossa ohje koiranluille. Turha yrittää saada niitä vanhoja muttereita ehjänä auki.

Rengas irti, keula ylös. Pikkurälläkkä kouraan ja kiinnitysmutterit ja ehkä koko koiranluu poikki. Vähän vasaraa jolla vanhat irti ja sitten uudet paikalleen kiristyksineen. Sama toiselle puolelle.
25min tupakointeineen. On kokeiltu C4, C5 ja 307.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #122 : 10.09.2019, 13:27:58 »
Kyllä ne koiranluiden mutterit aukeaa kun on pultin pää peitettynä.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #123 : 10.09.2019, 13:36:11 »
Kolinaa kuuluu vasemmalta mutta vain kun ratti on käännetty täysin vasempaan ja jompi kumpi etupyöristä osuu monttuun tai muuten epätasaiselle alustalle. Suoraan tai oikeaan käännettynä ei kolinaa kuulu. Koiranluut ja raidetangon pää vasurille vaihdettu keväällä. Renkaasta heiluttaen ei tunnu klappia eikä ratista. Enkä löydä käsipelillä sitä muualtakaan tosin kun nostaa tunkilla vasemman puolen ylös niin tilanne ei välttämättä ole sama väljien suhtee kuin ajotilanteessa. Onko hammastanko kutenkin todennäköinen kolkottaja vaikka klappia ei tunnukkaan. Vetonivel se tuskin on koska ääni kuuluu vaikka vetoa ei olisikaan. Alapallonivel tukivarsineen ja iskari ovat alkuperäisiä mutta luulisi niiden kolistavan suoraan monttuun ajettaessakin? Kotipihassa hammastangon vaihto taitaa olla melko hankalaa, näyttää niin ahtaalta se tienoo.

Jos tuo tukirakenne (iskari, alapallo jne) on alkuperäinen niin voisin melkein epäillä tuennan, eli iskarin yläpään kiinnitystä. Se kuitenkin jotenkin kiertyy kun rattia kääntää eli on eri asennossa suoraan ja kurvissa. Toisaalta, onhan raidetanko kiinni? Jos koko tangon kiinnitys on löysällä? Joskus selvitty ylimääräisestä klapista ja kolinasta kun kiristettiin raidetangon kiinnityspultit.

iippe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #124 : 11.02.2020, 14:15:29 »
Kolinaan löytyi vihdoin syy, alapallonivel vasemmalla oli väljä. Vikaa haettiin monen korjaamon voimin tasaisin välein, selvää syytä ei vaan löytynyt eikä oikein viitsinyt alkaa osia vaihtamalla kokeilemaan. Ääni paheni hiljalleen muttei vieläkään ollut "pelottavan kova" vaikka kolinaa oli jatkunut lähes puoli vuotta...