Moro! pitkät puimisen, mietinnän ja turhautumisen jälkeen selvisi kyllä vika
se oli BSI - yksikössä. Sinne oli päässyt kosteutta ja sitä myöten oli sitten kärtsännyt sen niin, ettei siitä juottohommillakaan olisi selvinnyt
. "Rojekti" seisoi aika pitkään tallissa , kun ei ollut kiinnostusta alkaa miettimään tarkemmin, eikä loppupeleissä ollut niin akuuttia tarvetta pökötille
Kävin merkkiliikkeestä kysymässä tuosa taannoin , että paljonkohan semmonen maksaisi, niin sanoivat arvioksi, että n.700e ainakin ohjelmointineen ja ym.
Ei kuitenkaan nyt ihan äkkiä himottanut pulittaa tuota summaa tuon ikäiseen autoon, joten aloin miettimään muuta.
Kyselin myös merkkiliikkeestä, miten saisin kuntoon puuhastellen, niin sieltä tuli tyyliin vastaukseksi "syitä voi olla monia, se pitäisi tuoda melkeen tänne... meillä on kyllä ammattimies, kuka muutaman tunnin katselun jälkeen osaa tilata oikeat osat ja asentaa sen jälkeen paikoilleen..."
Rahastusta!
Hyvin vaikeata oli muutenkin saada järisyttävää tietoa BSI-yksiköiden eriäväisyyksistä yms. merkkiliikkeestä. Suoraan sanottuna hermoon kävi, koska mielestäni merkkiliikkeidenhän pitäisi myös antaa infoa merkkiä suosivalle itsekorjauksissa yms.
Kuitenkin, Pösöjen ulkomaalaisilta foorumeilta ja muutaman tutun avulla alkoi aukenemaan tarkemmin, miten pökötin saisin kuntoon omin toimin, ilman merkkiliikettä. Minun piti siis hankkia Avaimen kehä, siru, BSI-yksikkö ja Ecu boksi, mitkä ovat aikaisemmin tehneet yhteistyötä keskenään ja tietysti pelittävät vielä. Eli toisin sanoen, piti hankkia toisesta samanlaisesta autosta kyseiset kappaleet.
Löysinpäs sitten e-baysta, Brittien puolelta kys. osat 140 eurolla postikuluineen. Ei paha hinta minusta verrattuna 700 euroon
Tänään tulivat postiin ja nujusin ne melkeinpä heti kiinni
Kävin ajelemassa n.100 km ja kylläpäs pösö kävi ja kukkui taas moitteettomasti
Elikäs, jatkossa muillekin tälläiseen ongemaan törmääville, niin BSI,ECU, kehä ja siru tekevät yhteistyötä keskenään. Eli jos hajoaa jokin näistä laitteista, niin melkeinpä minun suositus olisi, että etsii käsiinsä tuollaisen paketin. Muistaa ottaa vaan sen huomioon , että kappaleet on oltava jo yhteen ohjelmoitu/ saman mallisesta autosta ja yhdestä yksilöstä, niin pääsee taas ajelemaan mukavia kilometrejä, ilman uudelleen ohjelmointeja jne. Vikakoodejakin saattaa myös olla päällä käytetyssä ECU:ssa, mutta sekin on hyvä varmistaa, ennen kuin ostelee, eikä niidenkään nollaaminen iso juttu ole .
Kauaa noiden vaihdossa ei mene, jos vaan suurinpiirtein tietää mitä tekee
Itselläni kyllä tosin kieltämättä meni tovi koko ongelman ratkaisussa, kun en vielä ole mikään pösöexpertti muutenkaan, siksipä puin ongelmaani myös täälläkin
Nyt jään vielä tutkimaan , mistähän se kosteus oli BSI:hin päässyt