Kirjoittaja Aihe: 307 - Laturin vaihto  (Luettu 5824 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ifoloral

  • Vieras
307 - Laturin vaihto
« : 27.05.2019, 05:26:20 »
Auto: 2003 307 SW 1,6 (TU5JP4).

Hei! olen uusi täällä foorumissa. Mulla olis kysyttävää kyseisestä Pösöstä, jonka olen laittanu aiheen nimeksi. Mun autossa on kuulunu merkkiääni ja mittaristoon on syttyny akun merkkivalo ja merkkivalo sammuu vasta sit, ku auton sammuttaa. Akku on just hiljakkoin vaihdettu, eli tän kuun alussa, joten vika ei voi olla siinä. Mä kävin kysymässä asiaa yhdestä autokorjaamosta ja siellä sanottiin, että tarttis ostaa uus laturi. mä en tiedä mitään autoista, joten kysyn neuvoa sen takia täältä. Miten mä saan selville, että minkälainen/ minkä valmistajan laturi mun kuuluu ostaa ja mikä on laturin ampeerimäärä? Koska laturia myydään kuulemma monella eri ampeerimäärällä. Tarviiko laturi irrottaa kokonaan irti, että mä saan noi tiedot selville?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #1 : 27.05.2019, 09:52:55 »
Palvelusta http://public.servicebox.peugeot.com/ voi tarkistaa auton valmiste-/alustanumerolla oikean laturin tyypin. Voit joko rekisteröityä itse palveluun (rekisteröinti ammattilaisena, ei yksityisenä) tai voit ilmoittaa tuon numerosarjan tänne ja joku voinee sen sinulle tarkistaa. Alustanumero on mainittuna mm. rekisteröintitodistuksessa.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #2 : 27.06.2019, 21:56:12 »
Auto: xxxx 307 1,6 (NFU).

Ei hyvää päivää, tyttären pösön laturin hiilet päättivät kulua loppuun ja minä reippaana poikana (yyskä) lupauduin mokoman korjaamaan. Muistelin, että laturi olla möllöttää heti päällä, käden ulottuvissa. Mut mitä vielä, joku patongin purija löytänyt mekaniikkasuunnittelijan paperit ja päässyt pösölle töihin. Oli keksinyt laittaa laturin kiinni neljällä pultilla, joista jopa yhteen pääsee helposti hipelöimään, sen alapuoliseenkin kohtuudella, kun ottaa kiristimen pois. No mutta missäs ne pari muuta, tietenkin toisella puolella kohtuu ahtaassa paikassa, alapuolelta pääsi just ja just nitkuttelemaan alimmaisen pois. Ylempi vaati lämpösuojien irroituksen ja kätilön kädet ja just sopivan jatkovarren räikkään, mutta irti lähti.
Eikös noi ois voinu vaan pari pitempää läpipulttia tuupata kiini?

Onneksi hyllystä löytyi lähes soppelit hiilet, jotka sai pikku viilauksella paikalleen. Ois edes päässyt avaamaan valeon suojakannen paikoillaan, niin kehut olisi suunnittelija saanut.

Huomiselle sit jäikin laturin ja noiden pulttien takaisin laitto, voi kuulua sadattelua hetkittäin.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #3 : 30.06.2019, 11:56:09 »
Takaisin laitto olikin helppo homma, mutta onkos 2003/2004 taitteen pösöissä jo väylävalvonta lataukselle? Nimittäin pösöhän ei lataa, mutta latauksen merkkivalo sammuu vasta tovin kuluttua (n. 1-3min).
Noin se toimi jo toisen hiilen loppumisen vuoksi, hiilet vaihdettu, muttei mitään muutosta. Onko systeemissä joku sulake "suojaamassa" vai kuis?

Ei kait auta ku purkaa laturi takas pöydälle ja ihmetellä

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #4 : 30.06.2019, 18:08:37 »
Nyt kerkesin vähän mittailemaan, niin heräte puuttuu (liekkö lähteny herätejuhliin).
Kysymys kuuluu, tuleeko heräte 307 pösössä jonkun sulakkeen takaa tai releen, jopa jonku käyntiä mittaavan anturin??
Ei viitsisi mitään "kepulikonstiakaan" tehdä

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #5 : 30.06.2019, 18:56:39 »
Eikö vanhemmissa latureissa herätevirta tullut laturin säätimestä? Jos uutta tekniikkaa, meneekö ajotietokoneen kautta?

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #6 : 30.06.2019, 19:01:00 »
405:ssa oli just noin, mut tässä 2 piuhaa(kelt. ja pinkki). Toinen heräte ja toinen merkkilampulle?

Leijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #7 : 30.06.2019, 21:32:15 »
Tässä kuva laturin (alternator) kytkentäkaaviosta

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #8 : 30.06.2019, 22:37:30 »
Laturi lataa kun vain moottori käy. Mahtokohan pcm edes ohjata latauksen tehoa.

Tuossahan laturi melkein hyppää syliin. Hivenen löysää pakosarjan puolelta pultteja lenkillä ja remmin puolelta pultit pois. Erittäin näppärä vaihtaa laturi. Tai näin ainakin vähän uudemmassa -06 vuotisessa.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2019, 22:44:17 kirjoittanut Late »

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #9 : 30.06.2019, 23:52:38 »
Tää ei lataa :)
Laturi on kyllä soppelisti heti päällimmäisenä, vain se pakopuolen alapultti vähän tuotti ähinää, yläpultti vaati lämpösuojia pois ja tän ikäsessä nekin vaati varovaisuutta. Toisella puolella vain kiristin eestä pois, mut ois tuon voinu tehä "vanhaan malliin" eli remmin puolelta läpi parilla kolmella pultilla.

Mut huomenillalla pitää tuupata itse herätettä, joskos itse laturi edes toimis.

Leijonalle kiitos kuvasteesta!

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #10 : 01.07.2019, 22:50:04 »
En irrotellu mitään lämpösuojia kun lenkillä pystyy sen vartti vartti kieroksen pultteja kääntämään. Enempää ei tarvii. Ei se  kiinnitys muuttunut mielestäni ole.

Pitkät pultit remmin puolelta, joo 307 olis mahis mutta 206 tuliskin jo ongelmia.

ifoloral

  • Vieras
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #11 : 02.07.2019, 19:13:55 »
Mun auton laturi on jo vaihdettu, joten en tarvi apua enää. Kiitos vastauksista! kyseessä on siis Peugeot 307 SW vuosimallia 2003.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #12 : 02.07.2019, 21:56:10 »
Ifoloral, mä lainasin sinun aloittamaasi viestiä.

Noinhan sen laturin ylemmän ja alemmankoneen puoleiset pultit saa pois, kokonaan ne on otettava, mut halusin kaks napsuu räikkään :)

No nyt se on otettu pois toistamiseen (jäähtynyt pakopuoli), se meni jo rutiinilla, samoin takaisin laitto.
Vika löytyi, katsoin peiliin, olin muka tarkastanut hiilien asemoinnin kohdilleen (no ne olikin), mutta alimmainen hiili ei mahtunutkaan "omaan" kuluneeseen uraansa, vaati pienen viilauksen ja avot.
Vanhan kansan rassaajana en odottanut ecun tai bsin vaikuttavan lataukseen. Luulin, että sinne herätteeseen tulisi "plops" jännitteet normisti. Ilmeisesti nyt ecu valvoo/ohjaa latausta jne.

ps. service ei antanut yhtään laturia koslalle, mutta lähes kymmenelle sopivalle laturille purkuohjeet ja varaosanumerot .

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #13 : 06.07.2019, 16:06:44 »
Ei niitä pakosarjan puoleisii pultteja tarvi ottaa pois. Hivenen löysälle vain.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Laturin vaihto
« Vastaus #14 : 06.07.2019, 23:28:10 »
Jengat laturissa ja reikä kiinnikkeissä, mitenhän toi lähtee ilman pulttien poisottoa??  ::) Ainakin tässä mallissa on noin.