Kirjoittaja Aihe: 407 - Jäähdytysnestettä häviää  (Luettu 13369 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

konari

  • Vieras
407 - Jäähdytysnestettä häviää
« : 11.12.2009, 13:10:15 »
Auto: 2005 407 2,2 Executive (125 000 km).

Jäähdytinneste hupenee paisuntasäiliöstä nopeaan tahtiin. Kesällä sai täyttää kerran kuukaudessa, nyt viileämmillä ilmoilla kerran kahdessa kuukaudessa. Öljytikun yläosa on ruosteinen ja öljysäiliön korkissa on vaihtelevia määriä vaahtoa. Ongelma on ollut koko sen ajan kun auton olen omistanut (vuoden).

Auto kävi keväällä 2009 vuosihuollossa, jossa päivitettiin moottorinohjaussofta, tehtiin jakopääremontti, jarrupalaremonttia ja nesteiden vaihdot. Mainitsin tästä ongelmasta, että voisivatko tarkastaa vuotaako kansipahvi, vai minkä takia öljy on vaahtoista ja jäähyneste häviää. Ei ollut kuulemma kansipahvissa vikaa eivätkä muutakaan ongelmaa löytäneet. Lämmityslaitteen paluuputki (ilmausruuvi moottorin takaosassa) oli tosin laitettu mahdolliseksi viaksi. Pitääkö tämä olla tiukasti kiinni? Huollossa olivat jättäneet sen hieman väljäksi.

Nyt talven tullen, käynnistykset ovat aika savuisia. Pakoputken takana pystyy haistamaan glykolin kaltaista tuoksua ennenkuin moottori lämpenee.

Olisiko teillä ideaa mistä ongelmaa kannattaa lähtee purkamaan?

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #1 : 11.12.2009, 13:57:12 »
Tuo öljytikun yläosa on ainakin jokaisessa 2,2 litraisessa moottorissa ruosteessa. Ja normaalia myös kylmällä runsas " harmaa savu" pakoputkesta. Jättääkö lammikkoa maahan? Onko lattiamatot edessä kuivat? Termostaatti? Öljyn vaahtoaminen riippuu paljon myös käytetystä öljymerkistä.

konari

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #2 : 11.12.2009, 14:23:30 »
Ok, en itsekään ylireagoi tohon kylmällä savuttamiseen, mutta asioilla tuntuu olevan yhteistä. Kävin tarkastamassa jalkatilat, ainakin mattojen alta kuivaa on. En verhoiluja alkanut kuitenkaan repimään pois. Ei jätä lammikkoa, testattu on. Tuntuu, että jäähyneste häviää ajon aikana ainoastaan. Ikäänkuin jokin repeämä lämpöliikkuisi, koska kesällä nestettä todella kuluu enemmän. En tiedä termostaatin fyysisestä kunnosta, edes sitä missä se on, mutta sisätila lämpenee ja pitää lämmön oikeana.

Joku muukin tuttavani totesi, ettei kannata huolestua tuosta öljyn vaahtoamisesta. Mitenkäs, kun mittatikkuun jää myös hieman kuplia kun tarkastan öljyn pinnan tason. Onko normaalia?

jake1991

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #3 : 11.12.2009, 17:09:19 »
Auto: 2006 407 1,8.

Oma 407 kulutti myös jäähdyytäjännestettä kovasti. Kesällä sai olla joka viikko lisäilemässä. Päätin sitten viedä auton takuuhuoltoon jotta etsivät vuotokohdan. Autoon vaihdettiin vesipummppu eikä sen jälkeen ole tarvinnut lisätä nestettä.

Onneksi vein auton takuuajalla huoltoon välttyin ainakin kolmenumeroiselta laskulta... :D

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #4 : 11.12.2009, 18:38:37 »
Volkkareissa on joskus mystisen vedenhävittämisen syyksi paljastunut vuotava EGR:n jäähdytystila, jollainen taitaa olla myös pösössä. Tällöin jäähdytysnestettä tihkuu ajaessa ja auton seistessä pakoputkeen ja sieltä höyrynä ulos.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

konari

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #5 : 12.12.2009, 20:28:36 »
Oma 407 kulutti myös jäähdyytäjännestettä kovasti. Kesällä sai olla joka viikko lisäilemässä. Päätin sitten viedä auton takuuhuoltoon jotta etsivät vuotokohdan. Autoon vaihdettiin vesipummppu eikä sen jälkeen ole tarvinnut lisätä nestettä.

Onneksi vein auton takuuajalla huoltoon välttyin ainakin kolmenumeroiselta laskulta... :D

Tai nelinumeroiselta :)
Vaihdatin myös vesipumpun tuossa keväällä tehdyssä isommassa rempassa ja kokonaislasku oli jotain 1400-1500e luokkaa.
Jokatapauksessa, vesipumpun vaihto ei tähän nestehukkaan tuonut parannusta.

konari

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #6 : 12.12.2009, 20:32:25 »
Volkkareissa on joskus mystisen vedenhävittämisen syyksi paljastunut vuotava EGR:n jäähdytystila, jollainen taitaa olla myös pösössä. Tällöin jäähdytysnestettä tihkuu ajaessa ja auton seistessä pakoputkeen ja sieltä höyrynä ulos.

http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=10780

Olet saattanut viedä vikadiagnosin oikeille raiteille. Joutunee tutkia asiaa hieman lisää...

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #7 : 12.12.2009, 22:00:52 »
Juu, merkin parissa kun töikseen on, niin on tullut vag:sta esille muutakin yhtä sun toista erikoista...Näteimmin vian diagnosointi tapahtuu ohittamalla väliaikaisesti egr:n jäähdytys tai sitten irroittamalla egr:n pakokaasu putki ja paineistamalla jäähdytysjärjestelmä n.1 bar paineeseen.

edit. Tuossa linkissähän tuota diagnosointia jo olikin ::)
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

Voimarauta

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #8 : 09.02.2014, 19:01:26 »
Auto: 2005 407 2,0 HDi 136 (automaatti).

Lainataanpa vanhaa topiccia. Omasta autosta löysin pienen jäähdytysnestevuodon uv-väriaineen avulla, pisaroita näkyi lämmityslaitteelle menevän letkun liittimen alapuolella, tuossa kuvassa nro 8 letku (oikeanpuoleinen ja kennon päässä). Eli vuotaa siitä liittimestä. Kysymys kuuluu, onko tuossa jokin ihan tavallinen o-rengas tiivistys minkä voi vaihtaa vai meneekö koko letku vaihtoon?


vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #9 : 05.02.2017, 00:54:41 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A).

Osaisitteko jeesata kuinka selvittää tämä:

Jo muutamia vuosia on autosta "haihtunut" jäähdytysnestettä, mutten tiedä mistä vuotaa. Jos täytän paisuntasäiliön esim 2/3-korkeuteen ja ajan muutaman kymmentä km on taso paisuntasäiliön ihan alareunassa siinä letkun liitoskohdan tasolla.
Olen yrittänyt yläkautta taskulampulla etsiä märkiä liitoksia letkuista ja märkiä kohtia syyläristä takapuolelta (ja kerran etupuoleltakin), mutta ei löydy. Taitaa tosin vuodot haihtua aika nopeasti, mutta eikö jätä mitään merkkejä? Tosin joka paikkaan ei pääse näkemään, esim alle tai moottorin taakse en vielä ole juurikaan kuikuillut. Ajon jälkeen saattaa konetilassa haista jäähdytysneste (tai sit on edellisen täyttökerran roiskeet haisseet?).

Kerran ihmeteltiin naapurin kanssa märkää länttiä auton pysäköintikohdassa asfaltissa, mutta kun länttiin vetäisty sormenpää ei maistunut millekään ei osattu tulkita jäähdytysnesteeksi. Olen myös käyttänyt autoa lämpöiseksi paikallaan (mittari tais tosin nousta vain n. 80 asteeseen) mutta silloinkaan en löytänyt vuotokohtaa. Öljyn tasokin vain laskee joten tuskin vesi menee ainakaan öljytilaan.

TEMP_ARKISTOON
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #10 : 05.02.2017, 08:53:09 »
Eikös niitä ole myös jäähdytysjärjestelmään lisättäviä fosforoivia aineita? Voisi sitten uv -valolla löytyä pieni vuoto helpommin jos vuotaa ulos päin.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #11 : 05.02.2017, 10:34:22 »
Mulla hävisi tosta coupeesta 2.2 (EW12J4) nestettä, enkä nähnyt mistä vuotaa. Epäilin sitten vesipumppua. Vein auton Lohjan PP-Autoon, josta auto oli ostettu ja myös jakopää laitettu. Eivät löytäneet vuotoa. Kysyin sitten, että mitä tehdään, kun nestettä kuitenkin häviää varsinkin kovalla pakkasella. Jatkoivat sitten tutkimuksia. Koneen takapuolelta lopulta löytyikin vuotokohta liittyen sähköiseen termostaattiin, jonka yhteydessä o-renkaat vuosivat. Vaihtoivat uudet tiivisteet.

Kotona päästin vielä ilmakuplan pois (ajoa reilu 100 kilsaa), lisäsin nestettä ja sen jälkeen pinta ei ole vajonnut. Eipä toi ilmakuplan pois päästäminen asiakkaalle taida kuulua, mutta pääasia, että tuli lopulta kuntoon. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

pööösjåå

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #12 : 05.02.2017, 12:00:51 »
"sähköinen termostaatti"

??

siis normi termostaatti vai montako termostaatteja löytyy?
607  2.2  -05

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #13 : 05.02.2017, 12:40:00 »
^ Niin no, sano sitten suoraan kun tiedät paremmin.

Jostain pälkähti mieleeni sähköinen termostaatti, kun niiden kanssa on ollut nimenomaan vuoto-ongelmia ainakin tuolla sitikka-foorumissa on niistä juttua. Aikaisemmassa EW10J4 (C5 I) koneessani se oli mekaaninen ja faceliftiin (C5II) käsittääkseni tuli sähköinen ja ongelmat alkoi.

Parempi vaan jos on mekaaninen. Edellisen kerran on ollut kalustossa vesivuotoja 80-luvulla, loppuun rullatussa ladassa. :P
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Jäähdytysnestettä häviää
« Vastaus #14 : 05.02.2017, 13:40:52 »
"sähköinen termostaatti"

??

siis normi termostaatti vai montako termostaatteja löytyy?

Sähköinen termostaatti on samassa kuin ihan perinteinenkin termostaatti ja se sisältää samat osat kuin perinteinen termostaatti sillä erolla, että tuota termostaatin venttiiliä liikuttavan "vahapatruunan" toimintaa ja toimintapistettä voidaan hieman muuttaa sähköisellä ohjauksella. Eli termostaatti on samassa vanhassa paikassa mutta siinä on vain erona yksi sähköliitin perinteiseen verrattuna. Näin nyt ainakin EW koneiden osalta.