Aiheeseen liittyvää keskustelua: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
Auto: 1988 405 1,9 Mi16.
Jousipuristimet tuli ostettua ja olivat lähes vastaavat kuin vanhatkin. Vain jousiprikat korvasin tavallisilla prikoilla ja voitelin molybdeenirasvalla kierteet hyvästi ennen käyttöä.
Kääntölaakerit oli käytännössä murusina, vain rippeitä tuolta otin pois. Ruoste hiekka ja tiesuola oli tehneet laakereista entiset. Eli ihme että auto oli vieläkin ihan hyvä ajaa, vaikka kääntölaakerit oli ihan paskana. Vain ahtaaseen parkkiin ajaminen sai tuon klonkseen ja rahinan kuuluuville, kun pyöriä käänti reippaasti. Nyt ohjaus keveni huomattavasti ja ohjaus on myös paljon tarkempi.
Jousipuristimia löysätessä sai olla tarkkana, ettei laakeri mene vinolleen. Mutta tarkkailemalla sen kyllä huomaa, jos laakeri ei asetu suoralleen. Vinossa tuo laakeri ei pelaa oikein, vaan alkaa pyöriä väärästä välistä.
Otin tuon iskaritolpan kokonaisena irti autosta ja puristin jousen vasta autosta irroituksen jälkeen. Näin minusta tuo oli helpoin tapa tehdä. Iskarin yläpään mutteri on minusta helpoin löysätä, silloin kun iskaritolppa oli vielä autossa kiinni. Tietenkään ei kuin vain kierros pari löysemmälle, ettei jousi lennä tolppaa irroittaessa otsaan.
Irtoruosteet kannattaa hinkata pois, kun osat on irti ja suojata kohdat maalilla ja massalla. Ja se helpoin tapa on uusia nuo koko iskarin yläpään lautaset, säästyy ruosteen raapimiselta. Omassakin oli vähän ruostetta raavittavana, mutta ei yhtään koria vasten olevassa osassa. Taatusti nyt tehostinkin pääsee helpommalla. Kyllä ajomukavuus parani, kun ohjaus keveni.
Jännä että paketissa luki 3 eri auton merkit, mihin noi osat passaa. Citroen, Peugeot ja Renault ja pussissa Sasic ja itse laakerissa SKF. Kai Knuutilalla nuo maksoi reilun 10e/kpl, eli ei kovin kalliit ole. Matkahuollon kautta yht. reilun 30e.