Dieselmoottorit ovat perinteisesti "pölläyttäneet" savua rajuissa kiihdytyksissä; syynä on, että ruiskutuslaitteisto reagoi kaasunpainallukseen saman tien, mutta pakokaasuahdin viiveellä. Niinpä moottorin palotiloissa ei vallitsekaan normaali "ilmaylijäämä"- tilanne, vaan polttoainetta on sylinterissä enemmän kuin ilmaa (=happea) ao. määrän polttamiseen. Tapahtuu siis epätäydellistä palamista, mikä tunnetusti aiheuttaa savua. Ennenvanhaan ammattiautoilijan tunsi siitä, osasiko käyttää dieselmoottoria "puhtaasti" vai antoiko pölläytellä savua. Nykyään on asenne, että moottorin on sopeuduttava eikä kuskin.
Toinen klassinen syy jatkuvaan savutukseen oli (tietenkin) likainen ilmanpuhdistin. Köyhyys näkyi ja haisi takana olevien nenään, näkyi ettei kuskilla ollut varaa tai kiinnostusta huoltaa autoaan.
Kolmas syy oli liittyi käynnistysvaiheen savutukseen: yksi hehku oli rikki, joten kone kävi täristäen vajaapyttyisenä ja kun "pimeä" sylinteri alkoi jotenkin sytyttää hiljalleen kuumetessaan, savutusta ilmeni. Kaikki kuskit eivät tähänkään viitsineet reagoida, vaan antoivat täristä ja savuta viikosta toiseen.