Kirjoittaja Aihe: 308 - Keskikulutusnäyttö  (Luettu 8243 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
308 - Keskikulutusnäyttö
« : 08.05.2009, 14:41:46 »
Tuulilasinpyyhkijöiden säädöistä en pidä. Ottaisin paljon mielummin kertapyyhkäisyn kuin automaatin, joka tuppaa pyyhkimään aivan liian usein. Lisäksi tuon pois päältä ottaminen toimii kummallisesti, päälle menee painamalla kerran alas, pois päältä saadakseen pitää sitten kierrättää tihkuasennon kautta.

Ja pahin kaikista: mitähän iloa on hetkellisen kulutuksen näytöstä jos sitä ei saa näkymään? Kulutus- ja matkatiedot näkyvät näytöllä kerrallaan sellaisen 5-6 sekuntia ja katoavat taas, tuo taitaa tosin olla varustetasosta riippuvainen feature, sport-tasolla ilmeisesti lukemat ilmeisesti saa pysyvästi näkyviin?

Pitääpä kysellä seuraavan kerran huollossa, onko noille kahdella jälkimmäiselle jutulle mitään tehtävissä. Jos ei, niin sitten metsästämään third party -ratkaisuja..

Tota, mun muistaakseni toi 308 millä mä ajoin näytti kyllä niitä lukemia kokoajan, en vaan muista mistä se systeemi vaihtui. Automaatti pyyhkijöiden logiikan kanssa meni kieltämättä hermo
« Viimeksi muokattu: 08.05.2009, 14:46:27 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #1 : 08.05.2009, 15:01:18 »
Muistatko mikä malli oli kyseessä? Faijalla on 308 Sport jossa lukema oli jossain näytössä jatkuvasti näkyvillä, jotenkin muistelen lukeneeni että Premium ja Sport eroaisivat jotenkin noiden näyttöjen (mittaristo/keskikonsoli) osalta toisistaan.

No se oli Herttoniemen Automaan esittely auto, oliskohan sitten ollut Sport versio.

Siis oli: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21561.msg154374#msg154374

Radion Mode nappula on maaginen 307:an kanssa, oltko sitä jo koittanut 308:ssa?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #2 : 08.05.2009, 19:42:16 »
Saa sen hetkellisen kulutuksen pysymään päällä koko ajan. Paina radion mode näppäintä (saa näkyviin eri näyttötiloja)
Peugeot 3008 hybrid

wyn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #3 : 10.05.2009, 22:27:44 »
Joo, huomasinkin tuon tosiaan tänään kikkaillessani, perinteinen RTFM-ongelma siis kyseessä. Ei olisi kyllä tullut mieleen hakea ajotietokoneen säätöjä radion nappuloista, mutta ei tuo näin jälkikäteen ajateltuna nyt niin hirveän kaukaa haettua ole..
Peugeot 3008 Allure Puretech 130 EAT8 -19
ex: Peugeot 3008 VTi 120 -12, Peugeot 308 VTi 120 -08, Peugeot 206 XT -03

Gilran

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #4 : 07.11.2010, 00:39:12 »
Miksi siinä keskikulutusnäytön päivityksessä on niin kamalaa viivettä? Lisäksi se jotenkin vertaa aina uutta tietoa edelliseen ja tekee jonkun hölmön keskiarvon - pikkukierroksilla ja isolla vaihteella painaa kaasun pohjaan ni pikkuhiljaa alkaa kulutuslukema päivitys päivitykseltä nousta kohti taivaita, vaikka muutoksen tulisi olla mielestäni reaaliaikainen eikä joku miellyttäväksi muokattu keskiarvo?

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #5 : 07.11.2010, 03:56:05 »
Osta volkkari. PSA ajattelee ja esittää asiaa hiukan eri tavalla. Moottorissasi esim. kierrosnopeus/täytös/täytöstiheys (ja sitämyötä myöskään poltto-aineen suihkutusmäärä) eivät nouse heti taivaaseen, miksi kulutuslukeman pitäisi nousta, kun todellisuudessa  niin ei ole (suihkutuspulssien pituus/pulssitaajuus). Mieti asiaa hetki.

ps. Systeemi ei myöskään laske/keski-arvota 'mitään hölmöä'.

Gilran

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #6 : 07.11.2010, 16:31:04 »
En vaan mitenkään voi uskoa että kulutus nousisi pikkuhiljaa kierros kierrokselta? Jos auto alkaa polttaa bensaa enemmän ja kiihtyä, miten hetkellinen kulutus nousisi vaikka vasta 5s päästä tai pikkuhiljaa?
Ainakin vanhemmista vempeleistä muistan ihan oikean 3rd-party ekomittausvälineen kanssa tulleen semmoista signaaila, että kone kyllä vääntää parhaansa mukaan pienillä kierroksilla mutta syö sitten bensaa kahden edestä. Samoin jos kaasun nostaa bensansyötön tulisi katketa välittömästi?

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #7 : 07.11.2010, 23:08:45 »
Tämän päivän vehkeitä, ei transienttisen kiihdytysrikastuksen suhteenkaan, kannata verrata vanhoihin. Suihkutuspulssin pituus (määrän annostelu) määräytyy karkeasti ottaen kaavalla pw = RFE x VE x E missä;

RFE = tarvittu poltto-aineen suihkutuspulssin pituus, 100 prosentin täytöksellä
VE = sen hetkinen täytös, tyypillisesti 30-95 % asetusarvo taulukosta (MAP, RPM) arvojen funktiona
E = sisältää kaikki korjaukset, mm. ilmanlämpötilasta johtuvan hapen massan muutoksen ja lambdan takaisinkytkennän.

Esimerkki...

RFE = 13 ms
VE = 90 %
E= 1

jolloin PW = 13 x .9 x 1 -> pulssin pituus 11.7 ms. Kuormituksen säilyessä (kiihdytyksessä) täyskaasulla siis, jokaisella työtahdilla suihkutetaan 11.7 millisekunnin verran. Moottorin kierrosnopeuden noustessa, myös hetkellinen kulutus nousee samaa tahtia (suihkutustaajuus suurenee), mutta keskikulutukseen tuo vaikuttaa vähemmän - koska tulos on kumuloituva. 'Pohjana' on siis jokin keskikulutusarvo, johon lisätään tai josta vähennetään.

Toisinsanoen siis - kiihdytettässä menee hetki, ennen kuin lukemat suurenevat ja vastaavasti kaasu laskettaessa tai kuormitus pienennettäessä hetki, ennen kuin lukemat jälleen pienenevät.

Tietyn kierrrosnopeusrajan ylittävissä moottorijarrutus tilanteissa, poltto-aineen syöttö katkaistaan, tällöin hetkellinen kulutus putoaa nollaan ja keskikulutusarvo alkaa pienenemään.

Gilran

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #8 : 07.11.2010, 23:38:39 »
Selvä. Haluaisin silti nähdä hetkellisen kulutuksen, en jonkin tietyn aikavälin keskikulutusta johon lisätään tai josta otetaan.
Ja se aiheuttaa vieläkin suurta hämmennystä, minkä takia polttoainetta täytyy taas heti 1500rpm, välillä jopa 1700 alapuolelle mentäessä alkaa taas ruiskuttaa? Sehän on ihan järjetöntä, suuri osa hyvästä vaihde päällä rullauksesta tapahtuu tuon alapuolella. Kierroslukumittaria katsellessani sellainen 850rpm olisi sopiva alkaa herätellä konetta, ihan kuin olisi joku kylmärikastus päällä koko ajan vaikka kone on lämmin ja jopa silloin kun ilmakin on +10 tai enempi?
Joudun laittamaan ekoilutaitoni koetukselle että saan polttonesteen kulutuksen edes 7,4l/100km tienoille, puhumattakaan valmistajan ilmoittamasta 6,7? hmh :/

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #9 : 07.11.2010, 23:53:01 »
Eikö autossasi ole valittavissa näyttöön hetkellistä kulutusta? Suurin vaihde lienee autossasi nykytyyliin välitykseltään melko pitkä, jolloin rullatessa suihkutuksen palauttamisen rajakierrosnopeus, saavutetaan nopeuden ollessa vielä melko korkea. Tähän  tietty voi vaikuttaa ohjaimen parametroinnilla tehdasohjelmointilaitteella. Kannattaa kysyä merkkihuollosta/maahantuojan teknisestä neuvonnasta, onko suihkutuksen katkaisun rajakierrosnopeusrajaa mahdollista merkkihuollossa muuttaa.

Mainittu 850 1/min on kyllä liian matala raja-arvoksi. Käytännössä ehkä tyhjäkäynti + muutama sata kierrosta.

Vikaa epäiltäessä, kannattaa toki diagnostiikkatesterillä tarkistaa/tarkistuttaa moottorin lämpö-antureiden yms. muiden seoksensäädön antureiden toiminta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #10 : 08.11.2010, 01:52:10 »
Itselläni on 308:ssa tuo ajotietokoneen näyttö kierrosluku- ja nopeusmittareiden välissä, eikä millään radion säädöillä ja mode-nappuloilla ole tuohon mitään merkitystä. Näyttötilasta toiseen vaihdetaan oikean viiksen päässä olevasta napista ja vaihtoehdot on joko näyttötyhjänä, hetkellisen kulutuksen ja jäljellä olevan ajomatkan näyttö tai jompi kumpi kahdesta osamatkamittarista, jotka näyttävät matkan mittarin nollauksesta, keskikulutuksen edellisestä ja keskinopeuden edellisestä. Samassa näytössä on yläreunassa varattu tila kokoajan vakionopeussäätimen asetusten näytölle ja välillä näyttö "varastetaan" kokonaan erilaisten ilmoitusten käyttöön. Vakionopeussäätimen ilmoituksia lukuunottamatta samat ilmoitukset näkyvät myös monitoiminäytöllä.

Jossain vähemmän varustelluissa on ilmeisesti toisin, mutta ainakin jokaisessa ajamassani Sport- ja GT-varustellussa on ollut ylläolevalla tavalla. GT:ssä vaan monitoiminäyttö on värillinen, myös RD4-radion kanssa.

Tuosta ruiskutuksen palauttamisesta olen tehnyt havaintoja itsekin ja huomannut että esim. 6-vaihteella rullatessa ruiskutuksen palautus ei ole riippuvainen vain kierrosluvusta vaan jyrkemmässä mäessä pystyy ajamaan hiljempaa ilman että ruiskutus palaa takaisin kuin loivassa mäessä tai tasaisella rullatessa. Kookas (ja suuri-ilmanvastuksinen) perävaunu perässä ei meinaa niin jyrkkää mäkeä ollakaan, että ruiskutus edes lopettaisiin, rullaa sitten millä nopeudella tahansa. Kun vaihtaa 5-vaihteelle, niin ruiskutus katkaistaan jo paljon herkemmin (myös kärry perässä) ja palautetaan paljon myöhemmin, toki kierrosluku on silloin korkeampi samassa nopeudessa verrattuna 6-vaihteeseen. Myös vakionopeuden säätimen käyttö vaikuttaa asiaan eli kun yritetään pitää asetettua nopeutta, niin tarvitsee ruiskutella vähän polttoainetta, kun säätimen nappaa pois, kulutus putoaa nollaan ja nopeus alkaa hiljalleen laskea siitä mitä säätimen asetus oli.

Ainakin THP-koneella se n. 1500 rpm on ihan hyvä raja palauttaa ruiskutus takaisin, sillä koneen vääntö häviää hyvin nopeasti sen rajan alapuolelle mentäessä. Olikohan se maksimi vääntö koneen 1300-1400 rpm paikkeilla sen alla ei sitten tunnu mitään vääntöä olevankaan. No suhteellista, mutta ero on käytännössä huomattava.

Gilran

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #11 : 08.11.2010, 22:12:19 »
Yariksella sai tiputeltua kierrokset jonnekin varmaan 600 tienoille ennenkuin alko tuupata bensaa taas.. sai sillä jostain 25km/h varsin kivuttomasti kiihdyteltyä 5. vaihteella. Ja aina voi kiihdytykseen sit vaihtaa pienemmän vaihteen.
Päin vastoin tossa pösössä tuntuu olevan hirveän lyhyt femma (tää oli vti120 ja manuaaliviitonen), satasen vauhdissa jo 3500 kierrosta. Yariksessa oli 3000 luokkaa ja sekin oli liikaa, hirvittää ensi kesän 120km/h mökkimatkat.. ::) Uusissa jaguaareissa olis miellyttävän matalat 1600-1700rpm 120km/h vauhdissa tai jotain sinne päin :P

Nuo näytöt toimii samoin kuin Penguinilla.

Tänään muuten toimi oudosti taas, oli kylmempi sää ja silti piti syötön kiinni 5. vaihteella kierrosten laskiessa melkein 1000rpm saakka, ja vielä useammassa eri tilanteessa?? :o kummallista. Tosin jarrutin silloin, täytyykö tossa tosiaan sit jarruttaa et se pitää sen syötön kiinni? Epäkäytännöllistä, jos tarkoitus olisi vain vaihde päällä rullata eikä a: jarruttaa tai b: kaasuttaa (taikka ylläpitää vauhtia). Vai olisiko tällä jotain tekemistä kaasuläpättömyyden kanssa? Ei kai se tähän voi vaikuttaa..?

Mut en kyllä käsitä miten esim. 80km/h vauhdissa lämpimällä koneella tasaisella tiellä kulutusmittari voi näyttää 6,5-7,5 väliä (yleensä kuitenkin 7 ja yli), jos valmistaja ilmoittaa 6,7 keskikuluksi? Sillon matkakulutuksen pitäisi olla paljon alempi jos sellaisiin haluaa päästä, kuluuhan kiihdytyksiin paljon bensaa.. Saa todella tehdä töitä että pääsee 7,4l/100km ja silti normikulut nousee 7,8 ja yli..

Sekin vielä ärsyttää tossa ajotietokoneessa, että kun painaa kaasua, tulee melko pitkä viive ennenkuin moottori reagoi. Monesti automaattivaihteiston kanssa tietokoneet miettii noin kauan kun joutuu päättämään mikä vaihde, harvemmin manuaalilootan kanssa... :(

Gilran

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #12 : 08.11.2010, 23:36:12 »
Kaikkein hassuinta on tossa kulutuksessa, että valmistaja nimenomaan ilmottaa keskikulutukseksi 6,7 sekä matka-ajoon jopa niinkin alhaisen kuin 5,3 jota ei tällä vekottimella kyllä pääse lähellekään? Tai no alamäessä juu.. ::)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #13 : 09.11.2010, 01:06:14 »
Ei tuo jaksaisi mennä sillä 5-vaihteella mihinkään, jos ei kierrokset olisi noin korkeat. Kieltämättä tuo kaipaisi 6-vaihdetta, mutta tulee epäilys jaksaisiko se sillä mennä alle satasen nopeuksissa lainkaan.

Jostain syystä on viime aikoina kulutus noussut, tosin vika voi olla enemmän kuskissa kuin autossa ja saattaahan sitä keleilläkin olla jotain osuutta asiaan. Tuo THP kuitenkin menee sellaista 90 km/h mittarinopeutta (86 km/h todellinen) tasaisella tiellä alle 4,5 litran kulutuksella, kun vakkarin kanssa ajelee. Kun mittarissa 110, niin pidemmällä matkalla menee n. 7 litraa/100 km. Viikonloppuna tuli heitettyä 300 km:n lenkki ja matkasta 200 km moottoritiellä reilua ylinopeutta ja 100 km mutkaisilla pikkuteillä n. 60 km/h. Näytön mukaan keskikulutus 8,0 l/100 km.

Itselläni meinasi joskus 2-litraisen vaparin (307) kanssa tulla epäusko, kun sillä ei millään päässyt alle 8 litran vaikka kuinka yritti ja olis muka pitänyt päästä 7,9 litran keskikulutukseen. Oppihan sitäkin sitten lopulta ajamaan niin että tuohon pääsi, mutta kyllä se oli aivan naurettavaa pihistelyä ja jatkuvasti todella suurella vaihteella ajamista. Ehkä se sitten vaan on niin.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #14 : 09.11.2010, 08:08:59 »
Omakohtaisten kokemusten mukaan 308 vti kulkee todella vähällä osakuormalla ja pintakaasuvauhdilla. Jollain 60 km nopeusalueella helppo ajella 3 litran kulutuksilla. On totta, että 3500 kierroksen jälkeen kone herää kunnolla henkiin, mutta jaksaa vetää todella alhaalta jyrisemättä. Viimeisen 3200km keskikulutusnäyttö näytti eilen 6,8 pääosin emännän ajamana ja suurin osa taajamapyöritystä.