Kirjoittaja Aihe: RCZ - Lämmityslaitteen toiminta  (Luettu 4833 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JOULU

  • Vieras
RCZ - Lämmityslaitteen toiminta
« : 11.05.2011, 07:25:39 »
Auto: 2011 RCZ 1,6 THP 200.

Moro,

ajelin viikonlopulla pikku lenkin vaimoni RCZ:llä. Autoon mennessäni huomioin hänen asettaneen autoon tavoitelämpötilaksi (kuljettaja+apukuljettaja) 18,5 C. Ajamaan lähtiessäni säädin tavoitelämpötilan 22 C, lämpötilaan, jota valtaosin omassa autossani käytän. Pikkuajelun ja muutaman lämpötilan säädön jälkeen tavoitelämpötila oli 18,5 C ja auton sisälämpötila oli mielestäni sopiva.

Lyhyellä empiirisellä ihmiskokeella auton miellyttävä sisälämpötila saavutetaan autossani tavoitelämpötilalla 22 C ja vaimoni autossa tavoitelämpötilalla 18,5 C. Millaisia kokemuksia muilla on asiasta?  

Autossa ei ole n. 1500 km:n aikana ollut minkäänlaista vikaa.

Legge

  • Vieras
Vs: RCZ - Lämmityslaitteen toiminta
« Vastaus #1 : 11.05.2011, 13:01:12 »
Tuolla numerollahan ei ole ohjekirjan mukaan oikeasti tekemistä C-asteiden kanssa, vaan kyseessä on jonkinmoinen abstrakti luku ;) Oman kokemuksen mukaan sopivaan arvoon vaikuttaa jonkin verran ulkona vallitsevat olosuhteet. Esim. keväällä aurinko saattaa porottaa kuumasti kojelaudassa olevaan anturiin, vaikka ajoviima muuten viilentääkin autoa. Luulisi, että myös ohjaamon muoto (anturin sijainti suhteessa kuljettajaan) vaikuttaa asiaan.

PS. Harmittais, jos vaimolla ois RCZ ja ittellä 607 ;)
« Viimeksi muokattu: 11.05.2011, 13:05:25 kirjoittanut Legge »

JOULU

  • Vieras
Vs: RCZ - Lämmityslaitteen toiminta
« Vastaus #2 : 11.05.2011, 15:35:49 »

PS. Harmittais, jos vaimolla ois RCZ ja ittellä 607 ;)

Okey,kiitos Legge, näin sitä infoa saa, osaa vaan kysyä. Olen aina jotenkin automatic olettanut lukujen tarkoittavan tavoitelämpötilaa.

Harmitus väistyy (vähäksi aikaa) viikonloppuisin kun autot pestyäni saa oikein luvallisesti ajaa pienen autonkuivauslenkin ;D, yllättävän hitaasti kuivahtaa (vaatii kohtuullisen pitkän lenkin) RCZ:ta ;).  
« Viimeksi muokattu: 11.05.2011, 16:21:49 kirjoittanut JOULU »

martymcfly

  • Vieras
Vs: RCZ - Lämmityslaitteen toiminta
« Vastaus #3 : 11.05.2011, 16:13:08 »
Muistaakseni joku tällä palstalla jossain osiossa mainitsi että tuo lämmönsäätimissä näkyvä lämpötila on ns. laskennallinen, joka ottaa huomioon ulkolämpötilan ja sisälämpötilan ja näistä sitten "laskee" (?) sopivan pyydetyn sisälämpötilan ja puhaltaa sen mukaan. Tämä tukisi myös omia kokemuksia 5008:sta, jossa talvella on pidemmällä matkalla auton lämmettyä ihan törkeen kuuma jos lämpötilan pyynti on 20 astetta (piti ajaa hanikat 16-17 asteessa), mutta nyt ilmojen lämmetessä 20 on sopiva. Siis tämä "kattavasti tutkittu" ;) pilvisinä päivinä ilman takkia jolloin kesä/talvivaatetuksen erot auringon säteily eivät vaikuta koettuun lämmön tunteeseen (kuten ne käytännössä muuten tekevät).

JCW

  • Vieras
Vs: RCZ - Lämmityslaitteen toiminta
« Vastaus #4 : 25.06.2011, 07:56:05 »
Kokemusta nyt kahdesta eri RCZ-autosta muutama tuhat kilometriä.
HDi 163 pösössä on mulla reissussa 21 astetta ja THP200 mallissa käytin 19 asteen lämpötilaa. Nämä lukemat olen todennut sopiviksi. Tiedä sitten mistä johtuu, kun näinkin on eroa samanlaisissa autoissa.

JOULU

  • Vieras
Vs: RCZ - Lämmityslaitteen toiminta
« Vastaus #5 : 25.06.2011, 17:57:28 »
Samaan säätöön 19 olemme mekin päätyneet RCZ:ssa.

Arthursgarage

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: RCZ - Lämmityslaitteen toiminta
« Vastaus #6 : 17.04.2023, 22:38:05 »
Itellä kans ongelmaa rcz automaatti-ilmastoinnin kanssa. Ei oikeen lähde kunnolla jäähdyttään tai lämmittään vaikka kylmäkoneet jne. on kunnossa. Vain vetämällä todella alas/ylös säätöä ja silti ei tunnu saavuttavan. Vertailuna käytin edellistä autoa, 308 Hdi:tä jossa tuntui automaatti-ilmastointi toimivan vimpanpäälle sama lämpötila asetus toimivan kesät talvet.
Nyt katteltuani rcz ilmastointia peugeot planetilla, löytyi Drivers blown air temperature ja passengers blown air temperature arvot 6513,5 celsiusta molemmat. Evaporator temp näytti järkevää. Koitin etsiä lt-antureita niitä mistään löytämättä. Onko tietoa mistä niitä voisi etsiä ? kokeilin evap temp.llä että anturipiirin katkos(töpseli irti) aiheuttaa juurikin tuon kyseisen tuhatlukuisen lämpötilan. Mistä tämmöseen vois kysellä sähkökuvia, jne. että vois paneelin ? perästä liittimestä mittailla.