Kirjoittaja Aihe: 308 - Jakoketjun kiristin (THP)  (Luettu 6577 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuhelo

  • Vieras
308 - Jakoketjun kiristin (THP)
« : 31.07.2012, 11:25:01 »
Auto: 2011 308 1,6 THP 156 (21 000 km).

Meillä on reilun vuoden vanha 308. Ensin syttyi ajossa 'Pakokaasujärjestelmän vika' -teksti ja moottorin kuva kojelautaan. Päästiin kuitenkin ongelmitta kotiin muutama kilsa. Aamulla piti lähteä näyttämään huoltoon niin piti hyvin erikoista ääntä ja muutaman metrin jälkeen sammui eikä enää lähtenyt käyntiin. Nyt tuli diagnoosi korjaamolta: jakoketjun kiristin irronnut! Onko kellään kokemusta aiheesta? Voiko moottori vaurioitua samassa yhteydessä muuten, jos jako on mennyt pieleen koneen vielä käydessä?

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 308 - Jakoketjun kiristin (THP)
« Vastaus #1 : 31.07.2012, 11:44:35 »
Voi moottori vaurioitua jos ketju on päässyt hyppäämään.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Jakoketjun kiristin (THP)
« Vastaus #2 : 31.07.2012, 13:28:52 »
Venttiilikoneisto vaurioituu poikkeuksetta, jos kampi-akseli kierroksenkin pyörähtää - jaon seottua. Löysälle päässyt ketjukin pelkästään, saattaa hyvinkin aiheuttaa ajoituksen liiallisen virheen.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Jakoketjun kiristin (THP)
« Vastaus #3 : 31.07.2012, 21:08:17 »
Kaipa sait sijaisauton kun takuunalainen auto noin hajoaa ? Oliko mitään arviota korjausajasta?
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Tuhelo

  • Vieras
Vs: 308 - Jakoketjun kiristin (THP)
« Vastaus #4 : 01.08.2012, 12:11:31 »
Sain joo sijais'auton' (VW Poloinen). Maanantaina vietiin pajalle, vielä ei ole tullut arviota korjausajasta. Jos tosiaan kilahtanut kunnolla olisi varmaan helpointa ja järkevintä vaihtaa koko moottori... Kukapa tietää onko jotain irto-osia kulkenut turbon läpi...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Jakoketjun kiristin (THP)
« Vastaus #5 : 01.08.2012, 13:22:34 »
Toivotaan parasta, mutta yksi syy on aihe kiertää THP kaukaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Tuhelo

  • Vieras
Vs: 308 - Jakoketjun kiristin (THP)
« Vastaus #6 : 01.08.2012, 15:39:56 »
Onko noissa ollut murheita enemmänkin?

Legge

  • Vieras
Vs: 308 - Jakoketjun kiristin (THP)
« Vastaus #7 : 01.08.2012, 15:50:50 »
Vaikka täältä voi lueskella viihdyttäviä tarinoita. Suurin osa ongelmista liittyy jakopäähän, joskaan kiristimen irtoamiseen en ole vielä koskaan törmännyt.

Nämä nykyiset moottorit tuntuvat olevan ongelmallisia merkillä kuin merkillä, joten tiedä häntä, onko THP oikeastaan sen paskempi kuin muutkaan ;)

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 308 - Jakoketjun kiristin (THP)
« Vastaus #8 : 01.08.2012, 20:48:18 »
Jollain ulkomaisella foorumilla oli kyllä jollain hajonnut esikiristin.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Jykke

  • Vieras
Vs: 308 - Jakoketjun kiristin (THP)
« Vastaus #9 : 01.08.2012, 23:50:37 »
Onko noilla kilometreillä tehty jo jotain jakopään korjauksia? Aika oudolta kuulostaa että kiristin olisi lähtenyt omille teilleen... Mutta jos on, niin konehuoneesta luulisi löytyvän jonkin verran öljyä ilmanputsarin/tulipellin suunnalta. Veikkaan että kiristin on vaan jumissa ja päästänyt ketjun rallattamaan= jako sekaisin. Pahimmassa tapauksessa venttiilit ovat mutkalla ja koneen tai vähintään kannen vaihto edessä.

Tuhelo

  • Vieras
Vs: 308 - Jakoketjun kiristin (THP)
« Vastaus #10 : 03.08.2012, 08:35:02 »
Sain auton toissapäivänä kotiin, nyt oli viaksi vaihtunut jonkin ohjainmoottorin (Steuerungsmotor) vaurioituminen. Kielimuurin takia ei oikein tullut selväksi mikä tai missä. Lienee kuitenkin uskottavampi selitys kuin jaon sekoaminen. Kun katselin kriittisellä silmällä moottoria ja sen ympäristöä en huomannut mitään merkkejä siitä että konetta olisi juurikaan purettu tai parhaassa tapauksessaa vaihdettu. Pannu hyrisee taas kuin ennenkin ja vetää hyvin, ilman ylimääräisiä ääniä.

Jos jako todella on ollut hetkellisesti sekaisin ja venttiilit kohdanneet männät tullee se ennemmin tai myöhemmin esiin moottorin vaurioitumisena. Takuuta vielä puolisen vuotta jäljellä, ei kun kovaa ajoa Autobahnilla... (navin kanssa testattu huiput 212 km/h).