Kirjoittaja Aihe: 308 - Ilmastointi ei toimi kunnolla kylmäainehuollon jälkeen (kompressori)  (Luettu 5516 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jani81

  • Vieras
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2008 308 SW 1,6 THP.

Kävin kaksi viikkoa sitten täyttämässä ilmastoinnin väriaineineen ja eilen syystä tai toisesta ilmastointi puhalsi aluksi noin puoli minuuttia kuumaa ilmaa ulos vaikka oli LO-asennossa. Sitten hetken kuluttua haaleaa ilmaa, ei lämmintä, mutta ei kylmääkään kuten pitäisi. Tarkastin UV-lampulla pintapuoleisesti konehuoneen enkä havainnut vuotoja missään. Huomasin myös, että täytön jälkeen ilmastointi pitää ihmeellistä ääntä, kun sen sammuttaa, sellaista suhinaa ihan kuin esim spraypurkki olisi lopussa. Onko se normaalia?

Osa 2:

Tuomio tuli ja tietty se pahin mahdollinen eli kompuraan menevät sähköt, mutta rohisee ja rahisee kuin kilo hiekkaa kengässä. Inssin kanssa tuumailtiin syitä ja seuraavanlaiseen skenaarioon päädyttiin. Koska auto on seissyt lähestulkoon käyttämättä kolme vuotta ja sitten, kun sen ostin ja olen talvella pyöritellyt sitä vähillä aineilla, ovat kompuran akselin tiivisteet menneet pilalle ja sitä myöten kaikki muukin, kun "voitelua ei ole ollut" parin viikon takaisen täytön yhteydessä. Sitten kompura on mennyt rikki.

Ratkaisu:

Olivat kompurasta tiivisteet menneet seisomisen yms. takia ja vuotoa oli tullut runsaasti. Myös itse kompura oli "sammaloitunut" ja oli todella villin näköinen, alumiinin loisteesta ei ollut tietoakaan. Vaihtoon menivät myös painekytkin tiivisteineen ja melkein poikki ollut apulaitehihna. Nyt kun ilmastointilaite on korjattu, niin huomaa kyllä, että olen ajanut todellakin "vajaalla" ilmastoinnilla. Nyt kun lyö viileää, niin menee räpäys ja on kuin kylmiössä istuisi. Korjaaja tosiaan painotti ilmastoinnin käyttöä ympäri vuoden ja sanoi, että on hyvä opetella vaikka joka kerta ajaessa pyörittämään ilmastointia jonkin aikaa, silloin vältytään turhilta ja kalliilta yllätyksiltä.

Itse kompressorin hinta oli 445 e, tämä siis PSA-varaosa.

Jani81

  • Vieras
Vähillä aineilla et ole voinut kompuraa hajottaa, koska kompura ei lähde pyörimään, jos paineet ovat alhaiset. Kannattaa viedä paikkaan, jossa myös takuu myönnetään uudelle kompuralle. Työ on tietenkin tehtävä niin, että järjestelmään ei jää mitään epäpuhtauksia. Vanhassa autossa ilmastointi on yksi kalleimmista eteen tulevista korjauskohteista, siksi vanhoissa autoissa nämä usein jätetään korjaamatta.

En vähillä aineilla, mutta auto on seissyt ja ilmastointi käyttämättä pitkään. Kompuran akselin tiivisteet yms. tietty kuivuvat ja kun aineet katoavat, niin ei ole voiteluakaan. Mitä tulee tuon järjestelmän putsaukseen, niin myös merkkiliike sanoi, että se on sellainen urakka, että hintaa tulee ja kukaan ei senkään jälkeen voi taata, että kaikki lika olisi poissa. Tuossa takuussa oli lähinnä kyse ns. tehdastakuusta, jonka valmistaja myöntää ja sitä ei saa, jos edelliset liat ovat sen päässeet leväyttämään. Korjaamo tietysti antaa omat takuunsa asennustöille.