Auto: 2012 508 SW 1,6 THP 156 Active (automaatti, n. 20 000 km).
Laitan tähän samaan keskusteluun, kun sama moottori kyseessä (SW 156 THP aut.), mietityttää onko jo THP-oireista kyse:
Talven ja kevään aikana on käynyt useamman kerran siten, kun starttaan yön jälkeen tallista (vähintään vajaa 10C lämmintä aina), jää tyhjäkäynti heti korkealle 1200 rpm paikkeille. Tänään viimeksi kävi näin, ja käyntiääni on melko karkean kuuloinen. Muutamassa minuutissa tuo tasoittuu tyhjäkäynnilläkin, tai jos lähtee liikkeelle. Tämä ilmenee vain jos auto on jotain puoli vuorokautta ajamatta, nurkkapyörityksessä peräkkäisissä starteissa ei ole ongelmia.
Jotenkin nyt vain korvakuulo sanois, että sytytyksen ajoitus olis pielessä tai ei kävis kunnolla kaikilla pytyillä... tjsp.
Kuitenkin oire poistuu, kun kone vähän lämpenee. Mahdollisesta tehottomuudesta on vaikea sanoa, kun talvirenkailla ei muutenkaan tullut kiihdyteltyä rivakammin, ja automaatti häivyttää
tehokkaasti kaiken mahdollisen tehottomuuden.
Toinen kumma ominaisuus on se, että välillä automaatti ei vaihda heti suurempaa pykälää ripeämmän ohituskiihdytyksen jälkeen kun kaasun höllää, vaan kone jää huutamaan useaksi sekunniksi pienelle vaihteelle, jollei rattiläpysköistä näpyttele isompaa vaihdetta.
Kilometrejä on kohta 20 000 ja eka huolto pitäisi tilata. Täytynee varmuudeksi vuodattaa tiskillä koko tarina.