Ymmärrykseni mukaan tehtaalta lähtiessä näissä (ainakin alkupään autoissa) on valot ohjelmallisesti väärintoimivat. Automaattiasennossa esim. takavalot palavat valoisallakin yms. Ei minua haitannut, pidän sitä järkevänä, mutta lain mukaan se on väärin.
Suomessa rekisteröidyssä autossa saa palaa myös takavalot (=parkit) yhdessä edessä olevien päiväajovalojen (=huomiovalot) kanssa. Tällöin tulee kuitenkin täyttää takavaloja koskeva ehto, että niiden kanssa tulee palaa samanaikaisesti myös etuvalojen (=etuparkit), rekisterikilvenvalojen ja äärivalojen.
Mallisarjan alusta alkaen valot ovat ohjelmallisesti oikein toimivat, mikäli ne on luovutushuollossa koodattu oikein. Mahdollisia vaihtoehtoja on joko EU-direktiivin mukainen toiminto, jossa päiväajovalojen kanssa ei pala muita valoja tai kansallisesti hyväksytty toiminto, jossa myös takavalot saavat palaa samanaikaisesti päiväajovalojen kanssa, edelleen siten että takavaloja koskeva samanaikaisuusehto täyttyy.
Uudemmissa ohjelmistoversioissa koodausvaihtoehtoja on voitu myös rajoittaa vain EU-direktiivin hyväksymään mallin, kuten 208:ssa on tehty. Siinä päiväajovaloja ja takavaloja ei saa toimimaan enää uusilla softaversiolla samanaikaisesti.
Trafi on myös päivittänyt
valo-ohjeistustaan viime toukokuussa. Ohjeistus ei edelleenkään ole kaikilta osiltaan lainsäännön mukaisesti noudatettavien UN/ECE-määräysten mukainen, vaan sisältää omia kansallisia rajoitteita, joiden antamiseen Trafilla ei ole direktio-oikeutta.
Uutta on mm. päiväajovalojen huomioiminen (sallitaan E-säännön vastainen kytkentä, jossa takavalot saavat palaa ilman etuvaloja, rekisterikilvenvaloa ja äärivaloja), samoin katolle ja muutenkin etuakseliin takapuolelle asennettujen lisävalojen laillisuuden tunnustaminen, mukautuvat ajovalot, hätäjarrutuksen merkkivalon ja peräänajovaroitusvalon laillisuuden tunnustaminen, vaaditaan pakollisena 13-napainen valaisinpistorasia 10.7.2011 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa, joita käytetään O2-luokan perävaunun vetämiseen.
***
Ajovalot alkavat kääntyä kun auto on liikkeessä. Nopeuden ei tarvitse olla ainakaan kävelyvauhtia suuremman.