Kirjoittaja Aihe: 407 - Sivulasien huurtuminen  (Luettu 9159 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pintaliitin

  • Vieras
407 - Sivulasien huurtuminen
« : 07.01.2010, 09:01:15 »
Auto: 2005 407 SW 3,0 V6 Executive (automaatti).

407:ssähän on tällainen ongelma, että kun alkaa pakastaa niin sivulasit jäätyvät umpeen. Jos ottaa koko perheen kyytiin ja pakkasta on yli 10 astetta ei etusivulasejakaan tahdo saada enää pysymään sulana, ei sitten millään. Jos ilmastoinnin säätää puhaltamaan pelkästään laseille täydellä teholla ja laittaa "pakotetun ulkoilman oton" niin se suo pientä apua, mutta eipä ole kovin mukava noinkaan, kun meteli on melkoinen ja varpaat paleltuvat. 407 puhaltaa kyllä tuulilasille niin, että tukka pöllyää, mutta sivulasien puhallus on naurettava hönkäys. Tälläkin hetkellä on 30 astetta pakkasta ja aamulla autoillessa näkyvyyttä oli vain ja ainoastaan eteenpäin.

Onko ongelmaan mitään kotikonsteja? Mitä jos tuulilasin puhallusaukkoa tukkisi osittain, tms.?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 720
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #1 : 07.01.2010, 11:54:03 »
Mulla oli kerran yksi ihan uusi 407 sw ajossa ja käytin sen pesussa. Tämän jälkeen oli lähes kaikki ikkunat huurussa eikä huurre meinannut poistua millään. Jäätyikö raitisilmasuodatin vai poistoilma röörit... En tiedä mutta ongelma poistui itsestään ja lasit pysyivät hyvin auki sitten kovillakin pakkasilla. Voihan se tietty olla, että sisäilmankierto on rikki ja jäänyt kierrätys asentoon vaikka valittuna olisi raitisilma.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2010, 19:35:52 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #2 : 07.01.2010, 16:57:55 »
Sen mukavuus suuttimen siitä keskeltä voisi laittaa kokeeksi pienemmälle tai kiinni kokonaan. Puhallusta voi tietty kääntää kovemmalle vaikka laite muuten olisi automaatti asennossa. Kovista pakkasista ei 407:n kanssa ole kokemusta mutta en mä myt muista että siinä laitteessa olisi tarvinnut palella tai miettiä millä konstilla pysyy ikkunat huurteettomana. Toki meillä 407 oli enimmäkseen käytössä kun lähdettiin kahdestaan liikenteeseen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jake1991

  • Vieras
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #3 : 07.01.2010, 20:26:25 »
Auto: 2006 407 1,8 Confort.

Täällä kanssa painitaan 407 sivuikkunoiden huurtumisen ja varpaiden jäätymisen kanssa. Huuru etuikkunoista lähtee tuolla hyvän näkyvyyden ohjelmalla, mutta varpaitten jäätymistä se ei poista. Kokeiltu on monen moista säätöä, mutta ratkaisua ei ole vielä tänä ensimmäisenä talvena löytynyt.

Ei sitten millään saa sivulaseja ja jalkoja suliksi puolen tunnin ajon aikana. Lasit kyllä sulaa. mutta tennareita ei ole vara lämmitellä jotta näkyvyys sivuille pysyisi hyvänä. Ei tuohon voi olla muuta selitystä kuin tuo kosteus. Siitä johtunee myös kivipenkit pakkasaamuisin. Nyt -30 asteen pakkasten aikana on myös tuntunut että auton lämmitin ei oikein saa puskettua "kuumaa" ilmaan edes puolentunnin ajonjälkeen. Haalealla lämmöllä tuskin kovin nopeasti sulaa jäätyneet lasit. Haalea ilma johtuu kovasta pakkasesta, koska alkutalvesta lämpöä piisasi välillä tuli jopa hiki ajaessa.

wg

  • Vieras
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #4 : 07.01.2010, 23:09:11 »
Väillä on ollut pientä huurtumisongelmaa, mutta ei pahasti. Jalkojakaan ei ole palellut. Käytän pääasiassa puhallusta jaloille ja eteenpäin. Kaikki suuttimet edessä auki ja tuo kojelaudan päällä oleva kiinni. Puhallus jossain keskivaiheella. Oleellistahan on se, kuinka paljon lunta kantaa sisälle jaloissaan.

sissi

  • Vieras
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #5 : 07.01.2010, 23:13:46 »
Lähteekö ilmastointi edes päälle pakkasella ?

Ei lähde. Raja taitaa olla jossain -15C tuntumassa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 720
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #6 : 08.01.2010, 09:18:41 »
Automaatti-ilmastoinnit toimii +3 asteeseen saakka. Tuota kylmempi keli, niin ei enää toimi. Kompuran saa päälle kun lämmittää peilin anturia.
Peugeot 3008 hybrid

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #7 : 08.01.2010, 09:45:02 »
Huurtumisen estoon paras keino tosiaan sulkea se mukavuusläppä koelaudan päältä. Ja säätää käsin puhallus kovemmalle, kun automaatti pyörittää aina olemattomalla vauhdilla pidemmällä matkalla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #8 : 08.01.2010, 11:50:14 »
407 lämpeni myös erittäin nopeasti. Ikkunoiden huurtumista ei esiintynyt kuin yhden kerran ja sekin pesun jälkeen. Pakkasta taisi olla -25 astetta.

Tätä mäkin nyt vähän ihmettelen, joku ero malleissa pitää olla tai peräti ongelma tai vika. Kuten joskus tuolla kokemuksia osioissa kirjoitin että auto lämpenee nopeasti ja että 407:an lämmityslaite on paras mitä mulla on pösössä ikinä ollut. Onhan se toki mahdollista että uudemmissa on erilainen lämmityslaite (tarkemmin mietittynä muuten myös on, eikä vain voi olla, valmistaja taisi vaihtua?). Mun kokemukset tosiaan rajoittuvat yhteen ½-vuotta ja auto oli 2005 mallia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #9 : 08.01.2010, 18:03:39 »
Tuota onko noi kaikki ongelma laitteet bensa moottorilla? Tuli vaan mieleen kun noisa dieseleissä on muistaakseni 4,2 kW Webasto pukkaamassa lisää lämpöä jos moottorista ei tule sitä tarpeeksi.

Ainakin 2l ja 2,2l bensakoneiden kanssa lämpöä riittää niin, että voi myydä naapureillekin. Ainakin alle 30 asteen pakkasilla.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #10 : 08.01.2010, 18:15:07 »
Onko eroa missä autoa säilytetään, jos auto on lämpimässä tallissa niin huurtumisongelmaa ei varmasti esiinny mutta jos auto on taivasalla niin tilanne aivan toinen. Onhan raitisilmasuodattimet tarkistettu?

jake1991

  • Vieras
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #11 : 08.01.2010, 18:20:52 »
Tuota onko noi kaikki ongelma laitteet bensa moottorilla? Tuli vaan mieleen kun noisa dieseleissä on muistaakseni 4,2 kW Webasto pukkaamassa lisää lämpöä jos moottorista ei tule sitä tarpeeksi.

1.8 bensa moottorillahan tuo minun menopeli ainakin on. Tuo lisälämmittimen puuttuminen saattaa olla syyllinen. Autokoulun diesel 407 pösö oli lämmin talvellakin siinä ei jalkoja palellut ja lasit pysyi sulana.

mcjukeh

  • Vieras
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #12 : 08.01.2010, 19:06:37 »
Ainakin 2l ja 2,2l bensakoneiden kanssa lämpöä riittää niin, että voi myydä naapureillekin. Ainakin alle 30 asteen pakkasilla.

Auto: 2005 407 3,0 V6 Executive (automaatti).

Ihan samoin on 3l V6 koneen kanssa, lämmintä piisaa ja ikkunat pysyvät sulana vaikka olisi 4 henkilöä kyydissä, nytkin on Oulussa ollut kolmisen päivää kokoajan -30 C ja silti tarkenee hyvin ja jalatkin pysyvät lämpiminä. Pidän kyllä puhallinta manuaaliasennossa ja aluksi hieman isommalla ja 15 min jälkeen saa laittaa puhallusta pienemmälle.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #13 : 08.01.2010, 20:08:29 »
407 bensa 1.8 on todella lämmin ainakin 20 asteen pakkasessa. Tähän mennessä selvästi lämpimin Pösö mulla. Kyllä 407:ssasi on vikaa jos et saa ihan automaattisäädöllä etusivuikkunoita huurteettomaksi 1-2 hengen kuormalla (ehkä puhallusnopeutta hieman lisäten kun se on itsekseen tippunut pieneksi). Ekojen pakkasten tullessa mulla oli kyllä sellaista ongelmaa että kun auton starttasi veti saman tien ikkunoita huuruun, eli ilmeisesti lämppärin kautta tuli kosteutta.

Ainakin tämmöisiä (osin teoreettisiakin) mahdollisuuksia tulee mieleen:
- Likainen tai kostea sisäilma suodin => vaihda.
- Lämppärin ilmansuuntauksen tai lämmön säätöläppä ei toimi.
- Kosteat sisätilat (matot tms.).
- Jokin muu vika.

Jos haluaa yrittää takasivuikkunoita vähemmän huuruiseksi 2+2 hengen kuormalla, voi yrittää (vaikka B-pilari tekeekin parhaansa estääkseen kaikki yritykset):
- alkulämmityksen jälkeen säätää puhallusta vähintään 2,5-3 "siiven" suuruiseksi,
- kääntää puhallus keskisuuttimiin ja alas,
- suunnata sivusuuttimet niin että puhaltavat suurinpiirtein takaikkunoiden suuntaan
- sulkea keskellä kojetaulua olevat taakse sojottavat "raitisilma"suuttimet,
- avata kojetaulun päällä oleva suutin yhden nuolen kohdalle  jotta saa tuulilasille puhallusta ja
- sulkea kaikki muutkin tarpeettomat suuttimet (takatilat ja hanskalokero?).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Vesseli80

  • Vieras
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #14 : 09.01.2010, 10:43:34 »
Voiskohan huurtumisongelma johtua raitisilmanoton rööreihin pääsevästä lumesta/vedestä...? Itse huomasin ilokseni kun pesin auton pakkaskelillä, että tuulilasille kun laskee letkulla vettä, tulvii se suoraan jalkatilaan ilmeisesti raitisilmakanavia pitkin. Ainakin raitisilmasuodatin oli pesuyrityksen jälkeen kuin pesusieni. Ilmeisesti tuulilasin "kaukalon" vedenpoisto röörit oli tukossa/jäässä. Tämä tapahtui kesälläkin pari kertaa, tosin silloin vettä ei tullut kun kuskin puolelle. Osaiskohan joku sanoa mitä kautta veden pitäis kaukalosta poistua....?