Kirjoittaja Aihe: Expert - Voimakas resonoiva ääni moottorista (diesel) (kampiakselin hihnapyörä)  (Luettu 18713 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Esben

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 Expert 1,9 (diesel, 272 000 km).

Alkoi muutama viikko sitten kuulumaan voimakas mielestäni resonoiva ääni tyhjäkäynnillä ja nimen omaan kabiiniin kuuluu selvimmin, hieman kierroksia kun nostaa niin katoaa ja ajaessa kuulosaa normaalilta . Ilman apulaitehihnaa käytettäessä ääni ei muuttunut, mutta kapiakselin hihnapyörä vipatti siihen malliin että vaihdettiin uuteen samoin hihna, mutta ääni ei kadonnut. Kytkinpaketti on vaihdettu jonkin aikaa sitten samoin jakopää ja vesipumppu reilut 40 000 sitten. Ääni ei kovene kierrosten mukaan vaan tasottuu. Kuulukohan nää raminät ja kolinat jo vuosimalliin ja kilsoihin näissä vanhoissa dieseleissä vai olisiko kellään vinkkejä mistä vois vielä katella räminän syytä.

Ratkaisu:

Auto on taas kunnossa ja käy yhtä nätisti kuin kuuluukin. Kampiakselin hammashihnapyörä oli löystynyt ja lonksuvaksi samoin kiila hajonnut, joita oli vain yksi, ilmeisesti toinen oli hajonnut. Nyt tuli uusi hihnapyörä, kiilat, stefa ja jakohihna. Apulaitehihnapyörän olin jo vaihtanut aiemmin. Ihme, ettei kellään ollut tullut vastaan tätä vikaa, kun kyselin. Osia tilatessa olivat sanoneet, että ei mikään harvinainen vika.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Mulla rämisi imuilman putki sieltä lähtöpisteestä vasemmasta etukulmasta. Tietyillä kierroksilla kuului. Toinen kohde voi olla pakosarjan Katin edessä oleva lämpösuojapelti. Pitää hieman terävämpää sirinää.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Esben

  • Vieras
No nyt kyllä löytyi ihme rallatusten ja resonointien syy. Vaihdettiin kampiakselin moniurahihnapyörä joka kuitenkin näin jälkeenpäin ajatellen oli ehjä, mutta löysyys ja heitto onkin siinä sisemmässä kampiakselin hammasrataspyörässä jakopäässä. Päässä oleva pultti on tiukalla  mutta hihnapyörä aikalailla löysä ilmeisesti kalvaantunut paskaksi, päälleppäin näyttää ihan alumiiniselta tai joltain kevytmetallilta.

Mikä moisen voi aiheuttaa? Kuuluuko pultinkannan alle aluslevy?nyt ei nimittäin ole, aluslevyn asentamalla saisi pyörän tiukaksi mutta aukihan  se kuitenkin pitää ottaa kun heiluu, tuskin niin löysä sovitus kuuluu olla? Onko kellään tullut moista vastaan? Vai alkaako olla jo kilometrit täynnä, ajettu 273000 ja vm 2003.

Esben

  • Vieras
No, ensi viikolla menee korjaajalle tutkittavaksi, kumpi on pettänyt kampiakselin pää vai hammashihna pyörä. Luulisi hammashihnapyörän olevan kuitenkin pehmeämpää tavaraa, mutta toivotaan parasta että saisi vielä ajokuntoon kun on muuten siisti ja ruosteeton peli.