Kirjoittaja Aihe: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen  (Luettu 21203 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugfan

  • Vieras
306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« : 13.09.2006, 10:31:01 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Taka-akselin vaihto
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Taka-akselisto


Hajoaako akseli korjauskelvottomaksi?

Vai laakerointi hajoaa jonka vaihtamalla akseli on kunnossa, vai mikä akselin kohtalo yleensä on?

Mikäli vian huomaa riittävän aikaisessa vaiheessa, selviää pelkällä laakeroinnin kunnostamisella. Akseliputkeakin voi tiettyyn rajaan asti kunnostaa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #1 : 01.08.2007, 12:19:55 »
Miksette te korjaa niitä akseleita? 205/309/306 akselistoon saa kaikki kuluvat osat erikseen ostettuna. Harvoin nämä akselit menee niin että koko yhdysputken joutuisi vaihtamaan. Laakeri ei paljoa maksa ja se akseliputki joka on tukivarressa maksaa 77e/kpl (on prässäämällä kiinni akselissa). Koko remontti itse tehtynä (suht helppo homma, akselia ei edes tarvitse irrottaa autosta, tukivarret vain) maksaa siis noin 200e:tä. Tämän jälkeen akseli on uuden veroinen ja kun samalla laittaa ne nipat niin se on lähes ikuinenkin. Samalla tulee myös se rakenne tutuksi niin ei jälkeenpäin tarvitse arpoa että mikä niissä menee.

Laakerit ja niiden tiivisteet saa muuten Kai Knuutilaltakin aika edullisesti ja ovat ihan alkuperäisiä muistaakseni tai ainakin saman valmistajan. Akselin varaosa numero on 5176 17 ja maksaa siis 77e/kpl.

Benkun kommenttiin yhtyen, ei näitä laakeroituja akseleita poistettu pelkästään tämän kulumisongelman takia vaan nimenomaan sen yhdystukiakseliston halvemman hinnan takia. Laakeroidussa akselistossa on monia tarkkaa koneistusta vaativia työvaiheita jotka maksavat. Yhdystukiakselistossa hitsataan vaan kolma kappaletta yhteen ja that's it.

Karvis

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #2 : 01.08.2007, 14:01:25 »
Silloin kun minulla tuo akseli porsi,niin laakerit olisi ollut halvemmat merkkiliikkeessä kuin knuutilalla. Pösöllä sanoivat,että tukivarren akselia ei saa erikseen vaan pitää ostaa koko tukivarsi hintaan 500 € kipale. No,se ja sama akseli tuli menovehkeestä,merkkiliike asensi ja automyyjä maksoi laskun.

Eivät muuten tienneet pösöllä,että edes noita napoja saisi vahdettua siitä vanhasta. Olisi pitänyt vaihtaa se akseli sellaiseen jossa navat on oikeat,puhelu menovehkeeseen pelasti tilanteen.

jarno2

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #3 : 03.08.2007, 00:07:22 »
Kyllä sinne varmaan muutaman tuubin saa menemään sitä rasvaa koska se akseliputki on ontto siitä keskeltä. Ei niissä kynkissä oo ku muutaman kymmenen sentin mittaset akselin pätkät.
Itsellä oli 306:ssa kulunut vänkärin puolelta se akseliputkikin jonkin verran joten sorvasin kummaltakin puolelta vähän tavaraa pois ja tein laakeripronssista puslat siihen. rasvanipat laitettiin ja hyvin on pelannut. ne sisemmät laakerit laitoin vaan uudet kun ne ei ollut mennyt pahaan kuntoon.
Jotku puhuu että noilla puslitetuilla akseleilla ei mitään tee mutta itellä ainakin on hyvin pelannu. Eihän se varmaan kovin hyvä oo jos ne päin peetä tehdään.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #4 : 09.08.2007, 18:48:11 »
Eikös jossain netissä ollut ihan kuvallisesti neuvottu tää 205/309/306 tyypin akselin purku ja kasaus. Muistaisin jossain nähneeni.

Muita erikoisempi avaimia ei tarvita mutta yksi 10x1,25 kierteellä varustettu n.50-80mm pitkä pultti helpottaa hommaa. Sillä saa irrotettua kallistuksen vaimentimen päässä olevan lätkän ilman voiman kayttöä. Eli se muovi tulppa siinä tukivarren laakeroinnin keskellä otetaan pois ja kierretään tilalle toi pultti. Laippa lähtee helposti tulemaan ulos kun vähän pulttia kiristää.

Tietysti jarru letkut tai putket ja vaijerit ym. pitää irrottaa ennen tukivarren irrottamista. Ja se kallistuksenvaimentajan päätylevy toiseltapuolelta ja kallistuksen vaimennin, on kiinni yhdellä 8mm pultilla tukivarressa. Ja tietysti iskunvaimennin.

Itse akselin purkamisessa ei ole suuria ongelmia, suurin liittyy vääntösauvojen irtoamiseen. Ennen purkamisen aloittamista pitää muistaa merkitä HYVIN vääntösauvojen asento että osaa laittaa samalle poorille takaisin. Sitten vain vääntösauvojen päätypultit auki, toisessa päässä on mutteri. Ja kevyellä paukutuksella tukivartta ulospäin lyömään, vääntösauvan pitäisi irrota jommasta kummasta päästä, sillä kummasta irtoaa ei ole suurta väliä kunhan molempiin päihin on merkattu se asento. Kun tukivarsi on irti niin koko laakerointi hässäkkä paljastuu ja kertoo kyllä heti kuntonsa.


Hakase

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #5 : 09.07.2008, 02:17:40 »
Itse kyselin samaa osaa Citroen Xsaraan Veholta, mutta kauppasivat koko pakettia myöskin. Osa on kuitenkin irrallinen ja löysin itselleni uuden http://www.sitronen.fi hintaan 100€. Identtinen putkihan se taitaa olla 306ssakin. Pitäisi enää löytää Oulusta paja joka irrottaa vanhan ja laittaa uuden tilalle... Ilmeisestikin vain "kutistusliitoksella" kiinni eli kovasti vaan kuumaa ja kopauttaa irti.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #6 : 18.10.2010, 19:07:59 »
Auto: 1997 306 1,6 XR (2. mallisarja, porrasperä).

Eilen vaihtelin emännän kauppakassiin talvirenkaat ja kesärenkaita tutkiessani havaitsin takarenkaiden kuluneen sisäreunasta voimakkaammin kuin muualta. Epäilin taka-akselia syypääksi. Mielestäni takapää ei laahaa liian alhaalla, sekä rengas laskeutuu selkeästi alaspäin autoa ilmaan nostaessa. Kyselin Menovehkeeltä ja Kymppiosilta tarjoukset taka-akseleista, 490e ja 450e. Kymppiosien kaveri meinasi, että akselia ei pysty omatoimisesti korjaamaan vaan siihen tarvii robotin. ::)

Kyselisinkin teiltä jotka olette sen omaanne joutuneet vaihtamaan, onko kuvissa näkyvä renkaan kallistuma mielestänne laakeroinnin pettämisestä johtuvaa? Te jotka olette itse korjanneet laakeroinnin, kuinka todennäköiseksi näette että selviäisin pelkällä laakeroinnin vaihdolla? Tämän hintaluokan autoihin kun ei viitsisi lyödä 600e kiinni turhan tähden. Tukivarren akselin kunnonhan näkee varmaksi vasta silloin kun sen avaa, mutta millä todennäköisyydellä luulette senkin olevan vaihtokunnossa?

Tässä niitä kuvia:





308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #7 : 18.10.2010, 19:19:50 »
Minkä verran autolla on ajettu?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #8 : 18.10.2010, 19:25:39 »
Kyllä on , valitettavasti :-[
Ihan selkeä "virhe" tuossa renkaiden kulmassa.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #9 : 18.10.2010, 19:40:39 »
Minkä verran autolla on ajettu?

~205 tkm, vm. 06/97 (Ph2)
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

plagu

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #10 : 18.10.2010, 20:21:57 »
100% varmuudella ei selviä pelkästään laakerit vaihtamalla vaan myös akseliputki on sökö.

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #11 : 18.10.2010, 21:08:34 »
Kyllä akselitappi on 100% varmuudella pilalla. Mutta jos (kuten KTA mainitsi) 306:ssa tappi on kiinni kynkässä ja niitä saa 77e/kpl uutena niin en näe syytä hermoiluun. Kannattaa ehdottomasti korjata. Toisentyyppinen akseli (106, 206) on ikävämpi siinä mielessä että joutuu vaihtamaan akselin keskiosan joka maksaa omaisuuden uutena ja tyotä enemmän koska koko akseli täytyy purkaa autosta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #12 : 18.10.2010, 22:15:56 »
Ei tässä hermoilemassa ollakaan, vaan puntaroimassa järkeviä vaihtoehtoja. Tällä hetkellä taitaa nuo akselitapit sitrosella olla 89e/kpl ja laakerisarja motonetistä 42,50e/puoli. Pelkät osakustannukset siis yhteensä 263e + toimituskuluja päälle niin ollaan jo hyvin lähellä 300e luokkaa. En myöskään jaksa lähteä tappelemaan noiden laakereiden kanssa, kun ei ole tehtävään kunnollisia työkaluja eikä omaa tilaa missä touhuta, työ menisi siis teettämiseksi. Tuon työn teettäminen todennäköisesti maksaa sen verran paljon (vie aikaa), että tulee jo todennäköisesti aika lähelle samanhintaiseksi asentaa korjattu akseli kun lähteä teettämään vanhaan täydellistä korjausta. Sekin on eri juttu, että kuka tuota edes suostuisi korjaamaan. Se onkin vielä työn alla selvittää kuka tuollaisen työn tekisi ja mihin hintaan ;D  Akselin asennustyö Kymppisosilla on 180e. Samaan konkurssiin tulee sitten vaihdettua akselin kumityynyt, joka sekin erikseen teetettynä maksaa taas lisää koska korjauksessa akselia ei tarvi irroittaa autosta  ::)

Jos taas pelkkä laakerien uusiminen riittäisi, kannattaisi se työ jo mahdollisesti teettää.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #13 : 19.10.2010, 09:51:52 »
Mites pronssilaakerivaihtoehto? Joku kyläseppä varmaan voisi laittaa sellaiset kohtuuhintaan. Kai ne jotenkin toimivat, varsinkin jos laittaa rasvanipat laakereiden kohdalle.

Kokeiltu on ja huonoin tuloksin , en itse vaan muutamankin kokeilun tiedän epäonnistuneen.

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
« Vastaus #14 : 19.10.2010, 10:03:36 »
Satakutoseen ainakin on saatavissa tällainen sarja. Ei tosin mikään erityisen halpa.