Kirjoittaja Aihe: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)  (Luettu 5266 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« : 13.01.2016, 21:01:52 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (automaatti, käyttöönotto 09/2014).

Voisiko joku etsiä ko.auton moottorin optimaalliset, käyttölämpötilat? Omassa näin talviaikaan jatkuvasti mittarin muk. n. 80 astetta. Jonklainen mielikuva joskus syntynyt, että olisiko hiukan kuumempi, moottorille parempi pitkässä juoksussa, esim. lähemmäs 90 ast. Toistaiseksi käytössä keulamaskin yläsuoja (alkup.) mitään vaikutusta lämpöjen suhteen en ole havainnut. Kyseessä ei ole toki huoli lämpimän saanti matkustamoon, siltä osin toist. riittävä. Jotenkin vain tuo moottorin 80 ast. käyttölämpö tuntuisi ehkä hiukan turhan alhaiselta? Auton käyttöalue eteläinen kaakkois-Suomi.

Mitä mieltä TIETÄJÄT, sekä muut vast. ajoneuvon talvikäyttäjät. Vanhukselle kelpaisi mieluusti kommentteja em. asiaan. Thks.
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

artsi

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #1 : 13.01.2016, 21:10:37 »
Auto: 2015 308 SW 1,2 PureTech 130 Active.

Se on siinä 80 asteessa tasan minullakin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #2 : 13.01.2016, 21:11:39 »
Ei se lämpö ole noussut missään tilanteessa yli 80 oC, lämmintä tulee sisään riittävästi silti. Ootko missään vaiheessa ajatellut että lämpömittarin punainen alue alkaa heti kohta 90 oC jälkeen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #3 : 13.01.2016, 23:18:41 »
Kiitos teille; SamiK & ArtoR.

Juuri vastaavia kommentteja kaipailinkin. Elikkä mitä lämpöjä muiden masiinat tuottavat. Kyseessähän mulla ei toki ollut sisätilan viihtyvyys,vaan mikä mahtaisi olla ko.moottorille, sen optimaaliseksi tarkoitettu lämpötila. Ilmeisestikin sitten tuo 80 ast.

Nähtävästi elektr.termari säädetty noille asteille, sillä näitähän autoja menee aivan eri määriä, tuonne eteläeurooppaan, sekä kaikkiin afrikan kuumiin maihin. Siellä aikoinaan paljonkin työkseni liikkuneena PSA,n vehkeitä valtoimenaan havainnut. Oma mieltymykseni tälle pienelle myllylle olisi ehkä ollut noin 85-86 ast. jossa toki elektr.termari,sekä elektr.säätöinen vesipumppu huolehtisi,sinne punaiselta alueelta pois pysymisen. Jokatapauksessa olen tuon keulamaskin yläosasuojan lisäksi, tilannut myös maskin alasuojan, jota olisi aikomus kokeilla. Uskoakseni siitä ei pitäisi ainakaan haittaa oleman.?

Omakohtaiset moottoritietämykseni rajoittuvat, tuonne 1964 ajan 8000 hv,n jotakuinkin omakotitalon korkuiseen 2-tahti dieseliin. Tuolloin tarkkailtiin erittäinkin pikkutarkasti lämpötiloja. Tämä toki poikkeaa aiheesta, eikä liity mitenkään ed,mainittuun.
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #4 : 14.01.2016, 07:05:23 »
80 näytti viisari minullakin visusti.

Voihan sen viisarin asentoa vaihtaa että näyttää 90, niin jos se helpottaa oloa  8) Eihän tuo viisari todellista lämpötilaa kuitenkaan näytä. Lämpötila seilaa todellisuudesssa jatkuvasti 80-105 välillä. Diesel moottoreissa varsinkin, mutta jos tuo näytettäisiin kuljettajalla, se heti tulkittaisiin viaksi. Voisi huvikseen joskus testerillä katsoa mitä ne lämmöt oikeasti on...
« Viimeksi muokattu: 14.01.2016, 19:00:42 kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

matiasm

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #5 : 04.03.2016, 21:49:12 »
Niinhän ne seilaa. Seurasin huvikseni obd-väylästä noita lämpöjä ja todellisuudessa olis punasen yli kokoajan. Syytä en tiedä miksi kuskille näytetään puutaheinää. Auto siis 308 sw 2015 1.6d.

Matias

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #6 : 04.03.2016, 23:08:05 »
Kuskille näytetään puutaheinää koska pääosa ihmisistä ei ymmärrä mitään oikeista lukemista ja saattaisi turhaan hermostua mittarin seilaamisesta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #7 : 05.03.2016, 08:39:18 »
Ehkäpä puutaheinää.. Hieman arvelluttavaa, että juksaisivat. Ainakin 407:ssa viisarimittarin lukema on jämpti 90 astetta, kun tarkistaa lämmön OBD:stä. Samoin öljynlämpötila, jota ei nykyautoissa ole mittaristossa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

AJH63

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #8 : 05.03.2016, 10:35:54 »
Mittari näyttää tuossa neula pystysuorassa hyvin tarkasti 90 astetta; Torque taas 84-85 C. Vähän vilpoista on lämmitysilma.

matiasm

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #9 : 05.03.2016, 11:59:44 »
Mittari varmaan näyttäisi oikein, jos asteikko olisi toinen. Miksiköhän esim BMW -kuskeja pidetään sitten viksumpina kun bemareissa punanen on 120 c. ;D

Mitä muuten AJH63 tarkoitat että torque on 84-85 astetta? Eikös tuo torque meinaa vääntöä ja olisi siten Nm?

M

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #10 : 05.03.2016, 12:10:03 »
AJH63 tarkoittanee Torque nimistä ohjelmaa jolla on katsonut noita lämpöjä.

T16

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #11 : 01.07.2017, 14:42:18 »
Omassa Puretechissä obd:n kautta katsottuna lämpötila vaihteli muistaakseni n. 80 - 100 -asteen välillä, kun joskus itse ihmettelin, käykö moottori todellisuudessa kylmempänä kuin vanhemmat moottorit. Eli termari aukeaa muistaakseni vasta n. 100-asteessa ja sitten se päästää lämmön putoamaan n. 80-asteeseen, sulkeutuu ja sama uudestaan. Ja mittaristo näyttää aina tasan 80-astetta. Sitä en tiedä, miksi mittari näyttää tässä 80- eikä 90-astetta kuten aikaisemmissa malleissa on näyttänyt. 90 olisi lähempänä todellista keskiarvoakin. Mutta muunkin merkkisissä uudemmissa autoissa (joissa ylipäätään jäähdytysnesteen lämpömittari on), se mittari näyttää esimerkiksi pystysuoraan sen tasan 90-astetta, eikä heilu todellisen lämpötilanvaihtelun mukaan. Kyllä siitä mittarista edelleen näkee, koska moottori on lämmennyt, vaikka se ei täsmälleen oikeata lämpötilaa näytäkään.

vmoi73

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #12 : 18.02.2019, 14:20:32 »
Auto: 2016 308 SW 1,2 Puretech 130 (72 000 km).

Moottorin lämmöt ei enää nouse mittarin mukaan edes 70-asteeseen, ennen oli aina tasan 80-astetta. Ei kun huoltoon (taas), varmaan termostaatti jumissa. Sisälle tulee lämmintä ja jäähdytinesteet paisuntasäiliössä ylärajassa.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Moottorin käyntilämpötila (EB)
« Vastaus #13 : 12.01.2022, 20:39:18 »
Omassa Puretechissä obd:n kautta katsottuna lämpötila vaihteli muistaakseni n. 80 - 100 -asteen välillä, kun joskus itse ihmettelin, käykö moottori todellisuudessa kylmempänä kuin vanhemmat moottorit. Eli termari aukeaa muistaakseni vasta n. 100-asteessa ja sitten se päästää lämmön putoamaan n. 80-asteeseen, sulkeutuu ja sama uudestaan. Ja mittaristo näyttää aina tasan 80-astetta. Sitä en tiedä, miksi mittari näyttää tässä 80- eikä 90-astetta kuten aikaisemmissa malleissa on näyttänyt. 90 olisi lähempänä todellista keskiarvoakin. Mutta muunkin merkkisissä uudemmissa autoissa (joissa ylipäätään jäähdytysnesteen lämpömittari on), se mittari näyttää esimerkiksi pystysuoraan sen tasan 90-astetta, eikä heilu todellisen lämpötilanvaihtelun mukaan. Kyllä siitä mittarista edelleen näkee, koska moottori on lämmennyt, vaikka se ei täsmälleen oikeata lämpötilaa näytäkään.

Vahvistan että 9/2018 käyttöönotettu Puretech 6.2 lämmöt seilaa OBD:sta Torque ohjelmalla katsottuna täysin samoin 80-100 asteessa ja auton mittari ei hievahdakaan 80c näytöstä. Punainen alue alkaa 90c kohdalta mittaristossa.

Eilen ulkolömpö oli -17c ja auton mittari näytti jotain 70c , keulalla ei ole viimasuojaa enkä eilen katsonut todellista lämpöä OBD:stä
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04