Kirjoittaja Aihe: 405 - Pakokaasupäästöt (MAP-anturi)  (Luettu 4243 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jussikka

  • Vieras
405 - Pakokaasupäästöt (MAP-anturi)
« : 10.04.2008, 12:53:55 »
Ongelma:

Auto: 1991 405 1,6 GRI.

Katsastussetä mittasi -91 GRI:lle ok arvot tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla CO% 2,7 ja HC 123 (eli yli sallitun) ja lambda-arvo  ,91. Autossa oli syksyllä vaihdetut tulpat ja ilmansuodatin, venttiilivälykset tarkastettu samoihin aikoihin hihnanvaihdon yhteydessä. Ensiapuna vaihdettu lambda, ei vaikuttanut mihinkään (eli vaihdettu turhaan). Sitten mittauspaikan kehoituksesta uusi putsari ja tulpatkin ja eikun hullummaksi menee...samalla tarkastettu mahdolliset imuvuodot.

Mitä ihmettä tässä seuraavaksi yritetään. Mittauspaikassa suositeltiin tarvikekatin vaihtoa, mutta epäilenpä tuota... Kallista kokeilua. Aikaisemmin ei ole päästöissä ollut mitään napinaa... Autolla ajettu alle 150t, joten ei viitsisi "hyvästä" luopuakaan...

Ratkaisu:

Päästöongelma ratkesi ja uudella uunituoreella rekisteriotteella kirmataan kohti vallankumousta. Vaihdettu lambda x 2, tulpat, ilmansuodatin, pakoputken kiinnityssarja, katalysaattori ja kerran korjaamoakin. Merkkiin erikoistuneessa saivat harjoitella vian etsintää ajan kanssa ja kokeilivat mm. ohjausyksikköä toisesta autosta jnejne...kunnes vika löydettiin, korjattiin ja silleen. Pääsyyllinen viallinen MAP-anturi(vaihdettu vastaavaan) ja tarvikeliikkeestä hankittu ensimmäinen vaihtolambda (vääränlainen, muttei pääsyyllinen kuitenkaan).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Pakokaasupäästöt (MAP-anturi)
« Vastaus #1 : 10.04.2008, 15:34:48 »
Katsastussetä mittasi -91 GRI:lle ok arvot tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla CO% 2,7 ja HC 123 (eli yli sallitun) ja lambda-arvo  ,91. Autossa oli syksyllä vaihdetut tulpat ja ilmansuodatin, venttiilivälykset tarkastettu samoihin aikoihin hihnanvaihdon yhteydessä. Ensiapuna vaihdettu lambda, ei vaikuttanut mihinkään (eli vaihdettu turhaan). Sitten mittauspaikan kehoituksesta uusi putsari ja tulpatkin ja eikun hullummaksi menee...samalla tarkastettu mahdolliset imuvuodot.

Käy siis selvästi liian rikkaalla tyhjäkäyntiä korkeammilla käyntinopeuksilla. Vaikka imupuoli onkin tarkistettu vuotojen varalta, niin vika saattaa olla siinä, että esim. pakosarjan ja sylinterikannen välistä tai pakosarjan ja etuputken liitoksesta pääsee ilmaa pakokaasun sekaan, jolloin lambda-anturi tulkitsee seoksen olevan liian laiha ja rikastaa sitä aivan liikaa. Eli mahdollisesti pakosarjan tiivisteen ja/tai etuputken tiivisteen uusiminen voisi korjata ongelman. Samalla kannattaa ostaa myös etuputken kiinnityssarja (ruuvit, aluslevyt, pituudeltaan oikeat pultit, mutterit ja jouset), mielellään alkuperäisenä (maksaa n. 23 e).

Itselläni oli vastaava ongelma 306:n (1995 306 ST 1,8, XU7JP, MM 8P) kohdalla ja siinä tilanteen korjasi juurikin tuo em. tiivisteiden vaihto (vinkki tähän löytyi Peugeotin huoltotiedotteesta). Tosin alkuperäinen n. 212 000 km ajettu katalysaattorikin vaihdettiin samalla, koska sen liitoskohta etummaista pakoputken osaa vasten oli ruostunut rikki, mutta päästöongelmaa se ei kuitenkaan aiheuttanut.

Sitä ennen tarkistettiin jakopään ajoitus uudelleen (koska jakohihna oli vaihdettu juuri aiemmin), uusittiin sytytystulpat, ilmansuodatin, polttoaineensuodatin, (todennäköisesti ehjä) moottorin lämpötila-anturi, (rikkinäinen) polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän venttiili ja (todennäköisesti ehjä) lambda-anturi sekä testattiin toimintaa uudellakin MAP-anturilla, mutta nämä toimenpiteet eivät korjanneet ongelmaa.

TyhjäkäyntiYli 2000 rpm
#CO (0,50) %HC (100) ppmLambda (0,97-1,03)CO2 %O2 (5,00) %CO (0,30) %HC (100) ppmLambda (0,97-1,03)CO2 %O2 (5,00) %
1 (153 000 km)013-15,60,10151,0115,10,7
2 (167 000 km)00-14,80,5001,0014,90,1
3 (202 000 km)0,0410-15,10,250,07351,0015,10,05
4 (212 000 km)0,0733-14,610,781,4580,9614,30,09
5 (214 000 km)0,0212-15,70,662,07760,9414,770,11
6 (214 000 km)011-14,90,090,0191,0014,30,2

Kannattaa lukea vikakoodit. Itselläni ongelma sai aikaan vikakoodin 52 (lambda control). Vikakoodien lukemisesta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1236.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7382.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5789.0
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 12:17:13 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 405 - Pakokaasupäästöt (MAP-anturi)
« Vastaus #2 : 11.04.2008, 13:12:26 »
Laitettiin siitä pakoputken alkupäätä viime vuonna, jolloin ensimmäinen pätkä oli irti, kasattu uusilla osilla, mutta täytynee tarkistaa...

Se pakosarjan kartioliitos ja "teräsvilla" tiiviste ei tosiaan heti asennettuna oo mitenkään tiivis. Uudet jouset ja pultit kannattaa heti laittaa ja kun taas vuotaa, voi sitä kiristää lisäämällä prikkaa jousen alle. Näin meillä ennen.

Kyllä se alkuperäisosilla asennettuna on täysin tiivis. Tarvikeosiin ei tuon kartiotiivisteen osalta kannata sortua.