Arkistoitu ohje: 406 - ABS-valo/ABS FaultArkistoitu ohje: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)Arkistoitu ohje: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vetoakselin kehä)
Auto: 1999 406 GW 2,0 (2. mallisarja).
Tuo meidän kulkuneuvo sytytti pari päivää sitten ABS:n vikavalon mittaristoon ja alkoi näyttämään virheilmoituksia "ABS fault" ja "braking fault". Jarrut toimii edelleen mutta ABS ei, siis käytössä on nyt lukkiutuvat jarrut. Vikailmoitus tulee esille jo kun virrat kääntää päälle, eli auton ei tarvitse liikkua yhtään.
Ensihätään olen jo tarkistellut ABS:n sulakkeet ja mittaillut pyörien anturit. Antureiden vastusarvot olivat ainakin järkevissä lukemissa (noin 1,6 kohm), joten olettaisin ettei vika ole niissä. Kuvittelisin, ettei järjestelmä voi mitenkään havaita esim. paikaltaan nyrjähtänyttä anturia ennen kuin auto liikkuu mihinkään. Tietty anturien johdotuksissa voi edelleen olla vikaa. En päässyt mittailemaan antureita ohjainyksikön liittimeltä kun en löytänyt tähän hätään liittimen nastajärjestystä, Haynesin korjausopaskaan ei sisällä ABS:n kytkentäkaaviota.
Eli mistähän tätä lähtisi seuraavaksi setvimään? Kuuluuko tuon hydrauliyksikön moottorin pyörähtää kun virrat kytketään päälle? Nyt ei nimittäin kuulostaisi tapahtuvan mitään eikä ABS:n pääsulakkeen läpi näytä menevän lainkaan virtaa. Eli voisikohan tämä viitata tuohon mainittuun ohjainyksikön vikaan? Entä tuleeko muita ideoita mieleen?
Mittaristossa palaa ABS-valon lisäksi myös käsijarrun valo. Jostain ulkomaan foorumilta löytyi kommentti, että tämä viittaisi ohjaimen vikaan ja anturiviassa palaisi pelkkä ABS-valo. Pitäneekö paikkaansa, löytyykö mielipiteitä tai faktaa?