Kirjoittaja Aihe: 308 - Kierrokset laskevat kiihdytettäessä isolla vaihteella (HDi)  (Luettu 3233 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Auto: 2009 308 SW 2,0 HDi GT.

Kun lähtee, sanotaan 65-70 km/h, kiihdyttämään talla pohjassa (overboost) 5. vaihteella (tai 6. vähän nopeammasta vauhdista) niin auto lähtee hyvin kiihtymään ja kierrokset nousevat mutta jossain vaiheessa, ja vain välillä, kierrokset tipahtavat arvioiden jotain 500 ja sen jälkeen lähtevät taas nousemaan. Vikakoodeja ei luettu ja muuten auto tuntuisi käyvän hyvin. Mutuna sanoisi että tapahtuu vain kun overboost on aktivoituna (eli pedaali on ihan pohjassa, tämän tuntee selvästi pienenä lisävastuksena). Ideoita?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Mikäs on moottorin yläosan vasemmalta puolelta tuleva suht läpinäkyvä letku? Nyt se on vain yläpäästä kiinni ja toisesta päästä roikkuu alaspäin?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Polttoaineen vedenerotin poistoletku.
Peugeot 3008 hybrid

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Ok, eli kuuluukin roikkua noin rennosti sitten?  :D

Tänään käytin koneen ensin lämpimäksi ja kokeilin toistaa, eikä ainakaan 3. ja 4. vaihteella toistu, vaan hienosti kiihtyy. Kuitenkin jokin on muuttunut kun ei aikaisemmin ole mitään tuollaista huomannut. Ainut ero omassa ajokäyttäytymisessä on jatkuva Nesteen Pro Diesel tankkaus sekä eko-ajotapa. Sitä mietin että olisinko aikaisemmin aina lähtenyt pienemmällä kiihdyttään mutten usko ja ei se noin saisi käyttäytyä, eihän? En kuitenkaan usko että polttoaineessa vika vaan kyllä se jossain siellä muualla varmasti on. Valikkojen Diagnostics -kohdassa ei ole mitään.

sulo2604

  • Vieras
Katkeaako kiihdytys siis kokonaan hetkeksi ja vauhti hidastuu, vai näkyykö ilmiö vain kierrolukumittarissa?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Kierroslukumittarissa ainakin näkyy (mutta en saa aina toistettua) mutta sanoisin että kyllä varsinainen kiihdytyskin hieman sakkaa, ei todellakaan pahasti mutta riittävästi että jotain vikaa jossain varmasti on koska en aikaisemmin tuollaista huomannut. Ilmiö ei toistu laisinkaan jos kiihdytän järkevämmällä vaihteella (pienemmällä) mutta koska tuo jaksaa isommallakin lähteä niin ei aina sen takia viitsisi lähteä hämmentämään. Varsinaista vedättämistä en kuitenkaan kiihdytyksissä harrasta, tasaisella ajan kyllä useimmiten isolla vaihteella.

Voisin toki kokeilla huvikseni tankata jotain muuta kuin Pro Dieseliä mutta voisin sanoa että olen 100% sitä mieltä että syy on muualla. :)
Tällä autolla on kyllä todistetusti Pro Diesel vienyt kulutusta hieman alaspäin (mutuna sanoisin että alaväännössä huomaa eron). En ole muuttanut ajotapaani. "Sokkotestissä" myös todettu kun vaimo tankkas kerran tietämättäni tavallista ja ihmettelin etteihän tämä Pro Diesel sittenkään ollut mikään erikoinen sekoitus.  ;D
« Viimeksi muokattu: 09.05.2013, 13:59:56 kirjoittanut Peugo »

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Korjataan hieman, kierrokset laskevat enintään 100-150 kierrosta (5. vaihteella saa aika hyvin toistettua).

antsu

  • Vieras
Sehän tarkoittaa, että vauhti hidastuu eli siirrytään moottorijarrutukseen.

Onko overboostissa aikarajoitus?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Aikarajoitus voisi olla selitys mutta miksi en aikaisemmin ole huomannut, onko muilla kokemuksia asiasta? Muistelen lukeneeni että Fordissa oli- nyt jossain autossa todella pitkä overboost (hatusta vedän 14 sek?)?

sulo2604

  • Vieras
Jos kierrokset laskevat, mutta auto edelleen kiihtyy, niin voisiko olla että overboostilla kytkin luistaa ja kun vääntö pienenee, niin luisto loppuu?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Osaako joku tuohon teoriaan jotain sanoa? Kierrokset siis nousisivat "liian paljon" koska kytkin hieman luistaa ja kun luisto lakkaa niin sakkaus tapahtuisi?

Tankkaanpa perinteistä dieseliä nyt muutaman tankillisen seuraavaksi, tuskin mitään väliä mutta kuitenkin.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Testattu hieman lisää (kaasupolkimen sopeuttamisen jälkeen). Veikkaan että juuri tuosta kyse eli kytkin luistaa hieman. Ei kai tuolle voi mitään tehdä vaan on ajettava varovammin ellei kytkinremppaan halua? Ihmettelen kyllä kuitenkin että miksi alkanut luistamaan?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Luisto siitä tuskin vähenee, joten jos siitä on kyse niin kytkinremppa on edessä.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Edelleen ainoastaan overboostilla huomaa, muuten ei kyllä mitään luistamista ole kukaan koeajaja pystynyt aistimaan (suurin osa ei overboostillakaan).

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Nyt olen ajanut tankin niin tyhjäksi kuin uskalsin ja tankannut perus-Shelli dieseliä ja en ainakaan koeajolenkilläni saanut toistettua. Kokeilen etenkin ylämäkeen kiihdyttämistä, eikö tämän pitäisi paljastaa kytkimen luistot? Pitänee tarkkailla tilannetta, mutta uskon että ongelma tulee 100% takaisin (tosin se on aina ollut melko huomaamaton)...