Kirjoittaja Aihe: 405 - Takaovien keskuslukitus ei toimi  (Luettu 4316 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
405 - Takaovien keskuslukitus ei toimi
« : 20.10.2009, 02:25:29 »
Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906, 06.10.1995).

Keskuslukitus ei vaikuttanut lainkaan oikeaan takaoveen, mutta lukitusnupista käyttäen lukko toimi. Moottorin ääni kyllä kuului oven vierestä kuuntelemalla, mutta nuppi ei liikkunut lainkaan tai välillä korkeintaan hiukan liikahti. Vian aiheutti se, ettei keskuslukituksen moottorin päässä oleva varsi ollut lainkaan yhteydessä lukkolaitteessa olevaan vipuun, joka avaa ja lukitsee lukon. Lukitusnupilta tuleva tanko on yhteydessä samaan paikkaan.

Moottori kiinnittyy lukkolaitteeseen kiertämällä (moottorin kotelon muovitappi lukittuu lukkolaitteen kotelon koloon) ja jostain syystä se oli kiertynyt sen verran auki, että lukkolaitteen vivun päässä oleva tappi ei enää ottanut kiinni moottorin varren muoviosan reikään kuin satunnaisesti ja silloinkin niin vähän, ettei keskuslukitus ko. oven osalta toiminut. Kun moottorin kotelon kiinnitti kunnolla paikalleen lukkolaitteeseen, alkoi keskuslukitus taas toimia.

Vasemmassa takaovessa oli ongelmana, ettei keskuslukitus jaksanut lukita tai avata sitä läheskään aina. Nuppi kyllä liikkui, mutta ei riittävästi ja sorminkin käytettäessä nuppi liikkui vaikeasti. Ongelmaan auttoi lukkolaitteen ja varsinkin tankojen ja niiden kiinnikkeiden huolellinen puhdistus ja voitelu, jonka jälkeen lukitus toimi todella vaivattomasti.

Takaoven lukkolaitteeseen pääsee käsiksi irrottamalla oven verhoilupaneelin. Irrota:

1) Ikkunan avauskahva (lähtee vetämällä/kampeamalla, vaikka onkin tiukassa; muista asento).
2) Lukitusnuppi (vedä ylöspäin, paina ruuvimeisselillä pientä muovikielekettä, joka vapauttaa nupin tangosta ja vedä irti) ja sen kehys. Kokoamisvaiheessa asenna ensin kehys, lukitse ovi (tanko ala-asentoon), aseta nupin sisällä oleva lukitusosa niin, että muovikieleke on alimmassa reiässä ja paina lopuksi nuppi kiinni tankoon (muovikieleke asettuu ylimmäiseen reikään).
3) Käsinoja (kolme Torx-kantaista ruuvia).
4) Oven avauskahvan kehys (kampea varovasti irti).
5) Jos ovessa on ovikotelo, voi sen yhteydessä olla kiinnitysruuvi.

Oven verhoilupaneeli on lisäksi kiinni useammalla muovinastalla ja se irtoaa ovirungosta, kun yksitellen vetää paneelia kohtisuoraan irti tukien sitä samalla laajalta alueelta (laita kädet paneelin reunojen alle, muovikiinnikkeen kummallekin puolelle). Muovikiinnikkeet säilyvät yleensä ehjinä jääden kiinni verhoilupaneeliin, kunhan irrotuksessa on varovainen, eikä käytä liikaa voimaa. Nosta lopuksi verhoilupaneeli irti (yläreunan tiiviste voi olla tiukasti lasin aukossa).

Verhoilupaneelin alla olevaa kosteussulkumuovia ei välttämättä saa ehjänä irti, vaan se repeää helposti. Lämmittäminen auttaa, mutta muovi sulaa liiankin herkästi. Siisti ratkaisu on leikata mattopuukolla tarvittaviin kohtiin ovipellin aukkojen muotoiset reiät (jätä muovi kiinni yhdestä reunasta) ja työn lopuksi teipata osittain irti leikatut palat takaisin kiinni.

Lukkolaite kannattaa ottaa kokonaan irti puhdistusta ja voitelua varten. Irrota ensin moottorista kaksinapainen sähköliitin ja sen jälkeen oven ulkokahva. Lukkolaitteen päällä oleva muovisuoja on kiinnitetty paikalleen avauskahvan ainoaan kiinnityspulttiin mutterilla (ylikiristys kokoamisvaiheessa murtaa muovisuojan). Mutterin avaamisen ja muovisuojan irrottamisen jälkeen saa avauskahvan taiteiltua pois oviaukosta (vedetään toiselle sivulle ja nostetaan samalla riittävästi ylös, jotta lähtee alareuna vapautuu peltireunan takaa).

Irrota oven sisäpuolen avauskahva työntämällä se pois ovipellin aukosta, jonka jälkeen tangon saa irrotettua kahvasta sopivasti kääntelemällä (muista asento). Kampea tanko varovasti irti ovipellin muovipidikkeestä (käytä tarvittaessa apuna toista ruuvimeisseliä, jolla taivutat pidikkeen kielekettä siten, että tangon saa irrotettua). Kierrä seuraavaksi pois lukkolaitteen kolme Torx-kantaista kiinnityspulttia.

Lukitusnupille kulkeva tanko on hiukan hankalampi tapaus, mutta senkin saa irti, kun ulkokahvan aukosta käsin kääntää tangon lukkolaitteessa olevan vivun reikään lukitsevan mustan muovikiinnikkeen pois tangon päältä ja vetää tangon irti. Myös tässä kohtaa auttaa, jos tanko on irrotettu ainakin lukkolaitteen puoleisesta ovipellin muovipidikkeestään. Toinen vaihtoehto on irrottaa lukkolaite vivustoineen kokonaisena, mutta lukitusnupin tangon irrottaminen kaikista muovipidikkeistään on hiukan vaivalloista. Joka tapauksessa kannattaa pistää muistiin tankojen kiinnitykset ja asennot, jottei tarvitse kokoamisvaiheessa arvailla ja kokeilla.

Kun lukkolaite on irti, sen toiminta tuskin paljon paranee siitä, että vanhan rasvan ja lian sekoitukseen lisätään uutta voiteluainetta. Lukkoa voi pestä harjalla ja valuttaen runsaasti liuotinpesuainetta sen läpi. Seuraavaksi huuhtelu voimakkaasti virtaavan kuuman veden alla (kuuma vesi kuivuu nopeammin pois lukon sisältä) ja kuivaaminen paineilmalla. Varoiksi voi vielä suihkuttaa runsaasti aseöljyä tms. lukon sisälle, jotta kaikki kosteus varmasti poistuu. Varsinainen voitelu tulee suorittaa ruiskuttamalla sisälle runsaasti jotain aseöljyä pysyvämpää voiteluainetta (sprayvaseliini kelvannee paremman puutteessa) ja liikuttamalla lukon vivustoja. Myös ulkopuoliset liikkuvat osat tulee voidella. Asennuksen yhteydessä myös ovipellissä olevat tankojen muovipidikkeet ja tangot niiltä osin on ehdottomasti voideltava.

Kun kaikki lukitusmekanismin osat puhdistaa ja voitelee huolellisesti, toimivat ne taas vuosia ongelmitta. Vanhasta autosta on tuskin koskaan aiemmin irrotettu oven verhoilupaneeleita ja voideltu osia kunnolla. Voiteluaineen satunnainen suihkuttaminen lukon aukosta ei korvaa kunnollista puhdistusta ja voitelua.

Kun oven sisusta on näkyvillä, voi samalla voidella myös ikkunan avausmekanismin osat.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2011, 09:50:34 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info