Kirjoittaja Aihe: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat  (Luettu 36319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

antsu

  • Vieras
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #2 : 29.10.2015, 11:25:48 »
Testin tekijästä, testausmenetelmistä ja tulosten julkaisusta sitten riippuu onko asialla mitään merkitystä. Joka tapauksessa testi tulee olemaan epästandardi ja siten vertailukelvoton minkään muun testin kanssa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #3 : 29.10.2015, 11:47:28 »
No, kai PSA kuitenkin suorittaa testaukset niin, etteivät mahdolliset jonkin toisen tahon suorittamat testit paljasta mitään vastaavia yllätyksiä kuin VW:llä. Parempihan nuo asiat on muutenkin selvittää autovalmistajan itse ja tuoda mahdolliset negatiivisetkin havainnot julki kuin odottaa, että jokin toinen tekee sen.

Talouselämän artikkelissa todetaan: "Peugeot kertoi jo suorittaneensa sattumanvaraisia testejä yhteensä 4 300 sen tuotantolinjan dieselautolle varmistuakseen, ettei niihin ole asennettu päästöhuijausohjelmistoja. Yhtäkään huijausohjelmistoa ei yhtiön mukaan löytynyt."

Alkuperäisessä lehdistötiedotteessa sen sijaan lukee: "Regarding emissions, PSA confirms that its vehicles have never been fitted with any software or device that detects emissions testing and triggers a pollution treatment system, including for nitrogen oxides (NOx), that is inactive in normal driving conditions. The Group stresses that its vehicles are compliant and that 4,300 vehicles were selected at random off its production lines in 2014 to verify compliance with type approval."

On siis väärin suomennettu, että PSA olisi suorittanut testit etsiäkseen nimenomaan päästömittaustuloksia vääristeleviä ominaisuuksia moottorinohjausjärjestelmistä. Testit on toki suoritettu (ilmeisesti jo vuonna 2014?), mutta sen vuoksi, että on haluttu varmistua, ettei ilmoitetun ja todellisen kulutuksen välillä ole liian suuria eroja. Kaipa autovalmistaja kuitenkin itse tietää, miten heidän moottorinohjausjärjestelmänsä toimivat ilman, että mahdollisia piilotettuja toimintoja pitää etsiä kokeilemalla tuhansia autoja... Selviäähän se toki jälkikäteenkin koodia tarkastelemalla, mikäli järjestelmän toimittanut alihankkija on antanut siihen mahdollisuuden.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #4 : 29.10.2015, 17:22:33 »
Toivottavasti se testi ei ole sitten samanlainen kuin se ennätystuloksen  ajo moottoriradalla vastikään...

Janus

  • Vieras
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #5 : 30.10.2015, 10:10:49 »
Ilmeisesti tekevät "etuajassa" testit uudella WLTP-kulutusmittauksella:
http://www.citroen.fi/citroen-aikoo-julkaista-autojensa-ajankohtaiset-kulutustiedot-mahdollisimman-pian/
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedures

pitäisi olla valmis näitä aikoja.

Jos ei nyt kaikkea ratkaise, niin kuitenkin pitäisi olla lähempänä todellisuutta:
"test procedure provides a strict guidance regarding conditions of dynamometer tests and road load (motion resistance), gear shifting, total car weight (by including optional equipment, cargo and passengers), fuel quality, ambient temperature, and tire selection and pressure"

Tuolla oli aiemmin juttua:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/rajut-tulokset-vain-yksi-merkki-selvitti-uudet-paastotestit/GdcUysB6?ref=ampparit:a03c&ext=ampparit&_ga=1.213128212.1051551864.1446192276

tmex

  • Vieras
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #6 : 30.10.2015, 12:31:24 »
Ilmeisesti myös viranomaisten päästömitattaus käytännöt muuttuvat. Toivottavasti tästä kohusta hyötyisi sähköautoilu, tulisipa edes ostohinta helpotuksia.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2015, 12:37:49 kirjoittanut tmex »

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #7 : 01.03.2016, 16:32:43 »
Ja nyt ne on julkistettu.

First results of real­world fuel consumption

PSA Peugeot Citroën and NGOs publish results of first real-world fuel economy test

PSA Peugeot Citroën is fulfilling its transparency commitments to customers. In connection with the 2016 Geneva International Motor Show, it is releasing the initial results on real-world fuel consumption for three models. This initiative is a world first in the automotive industry .The results come from a test procedureestablished with two non-governmental organisations, Transport & Environment (T&E) and France Nature Environment (FNE), and are audited by Bureau Veritas. This protocol confirms the real-world fuel consumption of PSA customers, as well as the results of the independent data bases.


In November 2015, with media coverage casting a pall over the automotive industry, PSA Peugeot Citroën decided to take a unique approach by publishing real-world fuel consumption data for its cars in order to be transparent with customers.

PSA Peugeot Citroën is the first carmaker to adopt such an approach and is today publishing initial fuel consumption metrics for three of its most popular vehicles.

The measurements were made under a protocol developed with the NGO Transport & Environment, on public roads near Paris (25.5 km urban, 39.7 km extra-urban, and 31.1 km motorway) and under real-life driving conditions, notably with passenger and luggage loads, road gradients, and use of air-conditioning systems. Based on the European Union's Real Driving Emissions (RDE) project, the protocol measures fuel consumption by means of a portable emissions measurement system (PEMS) installed on the vehicle. Bureau Veritas, an independent and internationally respected body, guarantees the protocol, ensuring that it is conducted in line with specifications and that the results are accurate and reliable.

The initial measurements are comparable to those made by customers (obtained from independant customer surveys). They show that the procedure conducted with Transport & Environment is scientifically robust and representative of a typical driver.
Vehicles tested   

PEUGEOT 308 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 Allure   

CITROËN C4 GRAND PICASSO 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 Exclusive   

DS 3 1,6l BlueHDi 120 S&S BVM6 So Chic

Consumption measured under the protocol (l/100km)        5,0          5,6            4,9
Consumption measured via customer surveys(l/100km)   5,0 / 5,1   5,5 / 5,7   5,1 / 5,3

PSA Peugeot Citroën is European leader for low-carbon emissions. Confident in its technologies, the Group is anticipating future testing standards and calling for the introduction of the Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP), which will better reflect real-world driving conditions.

Before summer 2016 PSA will release official real-world fuel consumption figures for 30 Peugeot, Citroën and core DS models.

Gilles Le Borgne, Executive Vice-President, Research & Development, said: "As announced in late 2015, after working with Transport & Environment, France Nature Environment and Bureau Veritas, the procedure has now been validated and the initial results are consistent with customer-reported consumption data”.

Greg Archer, Clean Vehicles Director at Transport & Environment, said: “The test developed with PSA Peugeot Citroën is reproducible and representative. It confirms the fuel consumption of a tested model by a typical driver in real-world driving conditions. This test proves that the on-road tests are reliable and can be used to measure real CO2 emissions. This should become the benchmark for all carmakers advertising their vehicles’ fuel efficiency.”

Michel Dubromel, Vice-Chairman of France Nature Environment, added: "The proactive approach taken by PSA Peugeot Citroën reflects total transparency on CO2 emissions and is set to continue for other pollutants. It’s our response to people's legitimate concerns about public health".

Commenting, Marc Boissonnet, Executive Vice President, Marketing, Sales and Communication at Bureau Veritas, said: "The initiative, based on cooperation between a manufacturer, an NGO and a certification organization, is both innovative and constructive. It meets all the conditions for addressing issues that may be raised by consumers. PSA Peugeot Citroën has done what was necessary to ensure an independent and credible verification that can set the standard for the automotive industry".
Peugeot RCZ HDI FAP

Premium

  • Vieras
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #8 : 01.03.2016, 16:38:48 »
Tämä NGO Transport & Environment, joka on luonut testausmenetelmän, on tehnyt jo laajemmaltikin testejä:
http://www.transportenvironment.org/press/some-mercedes-bmw-and-peugeot-models-consuming-around-50-more-fuel-official-results-new-study

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #9 : 01.03.2016, 21:16:58 »
Hienoa rehellisyyttä. Psa kannattaa uutta testausnormia sen tiukimmassa muodossa. Vag taas vastustaa koko uutta normia... hieman on eroa yhtiöden päämäärissä ja arvoissa.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #10 : 01.03.2016, 21:42:50 »
Toivoisin että rehelliset pärjäisivät mutta valitettavasti en usko että markkinataloudessa pärjätään rehellisyydellä joten ei vieläkään jatkoon mutta hattua nostan PSA:lle.

Ou812

  • Vieras
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #11 : 03.03.2016, 20:49:44 »

PEUGEOT 308 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 Allure   

CITROËN C4 GRAND PICASSO 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 Exclusive   

DS 3 1,6l BlueHDi 120 S&S BVM6 So Chic

Consumption measured under the protocol (l/100km)        5,0          5,6            4,9
Consumption measured via customer surveys(l/100km)   5,0 / 5,1   5,5 / 5,7   5,1 / 5,3

Esimerkillistä toimintaa julkaista käytännön kulutuslukemat.
Mites näitä tuloksia nyt luetaan, ensimmäiset luvut on 308 BlueHDi 120 kulutuslukemat 5 ja 5/5,1?
Virallinen yhdistetty kulutus tuolle autolle on ilmeisesti 3,1 litraa joten tosielämässä ainetta palaisi reilut 60% tätä enemmän, niinkö tämä pitäisi tulkita?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #12 : 03.03.2016, 21:03:00 »
Testattu "todellinen" kulutus on siis 5 ja kyllä minä pääsisin luvattuunkin lukemaan jos esim buusba lainaisi mulle Hesaan autoa. 😜

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #13 : 03.03.2016, 21:04:46 »
Tota eikö tässä nyt puhuta kahdesta eri standardista mitata kulutusta, eihän kumpikaan standardi kuitenkaan vastaa sitä millaista ajoa kukakin autolla ajaa, eli ei noista nyt mitenkään saa tosi/epätosielämän kulutuksia. Jotenkin tuntuu aavistuksen kummalliselta jos ostaa auton ja riippumatta millaista ajoa sillä ajaa odottaisi sitten jonkun standardin mukaisen lukeman toteutumista. Käytännössähän standardin on vain tarkoitus auttaa ihmisiä vertaamaan kulutusta eri autojen välillä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

antsu

  • Vieras
Vs: PSA tulee julkaisemaan autojensa todelliset kulutuslukemat
« Vastaus #14 : 03.03.2016, 21:06:39 »
Ei todellinen lukema, vaan eri tavalla testattu. Toki varmaan lähempänä käytännön elämää kuin "virallinen" lukema.