Kirjoittaja Aihe: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)  (Luettu 72128 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hans_A

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #150 : 24.09.2019, 11:09:47 »
Tein kesällä akyttalan kokemuksen innostamana liotuksen noin 150 000 ajetulle vti 120 koneelle, joka kulutti öljyä litran noin 1 400 kilometriin. Tein homman pitkälti samaan tapaan kuin akyttala kertoi omassa viestissään, tosin käytin aineena Motonetistä ostettua moottorinpesuainetta (ehkä Liqui Moly) ja vaihdoin öljyt vain kerran. Omassa autossa kahdessa pytyssä aineet olivat vielä tallella vuorokauden jälkeen, kahdesta olivat valuneet alakertaan. (Sivuhuomiona pytyissä, joista aine oli valunut, olivat sylinterin männät "ala-asennossa"). Liotuksen jälkeen laitoin koneeseen Castrolin 0w30 -öljyn.

Lopputuloksena öljynkulutus väheni hieman ja nyt on kulunut öljyä litra noin 2 400 kilometrillä. Tässä tosin herää kysymys onko kulutus vähentynyt liotuksen vai vain öljymerkin vaihdon ansiosta.

Omassa autossa tosin öljynkulutus ei taida johtua pelkästään männänrenkaista, huomasin liotusta tehdessä, että ykkössylinterin tulppakaivossa oli öljyä. Venttiilikopan tiivisteet lienevät siis vaihtokunnossa?

Peugeot 308 VTi 120 Sport -08
ex: Suzuki Swift -06

Wyfell

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #151 : 24.09.2019, 16:28:04 »
Ostin jokin aika sitten 308CC:n tuolla VTI 120 koneella, 61tkm ajettu, keväällä 2010 myyty ja kaikki huollot tehty merkkihuollossa. Nyt on ajoa 3800km takana ja öljytikkua on seurattu suurennuslasin kanssa. Ei ole vajonnut minnekään eli ei kai nämä kaikki vie öljyä. Edellinen avo oli Mini Roadster samalla tekniikalla eikä sekään vienyt reilu 40tkm aikana öljyä niin että olisi pitänyt 10 tkm vaihtovälillä lisäillä.
Naftaliotuksesta sen verran että työkaveri teki sellaisen bemariinsa ja auttoihan se eli öljynkulutus tasaantui. Itse pidin sitä enemmänkin urbaanina legendana.

Mitä öljyä autoosi on laitettu. Hienoa kuulla, että toivoa on.  ::)

Madise

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #152 : 25.09.2019, 08:53:58 »
En osaa sanoa eikä huoltokirjassa ole merkintöjä öljyn merkistä eikä laadusta. Kaikki huollot on tehty samassa Peugeot huollossa joten varmaankin se sieltä selviäisi. Ennen kuin ostin auton niin se oli käynyt reilu 500km aiemmin huollossa joten ihan vielä öljynvaihto ei ole ajankohtainen, kympin / 12kk välein ajattelin huollattaa ja sitä ennen voisi koittaa selvittää asian.

akyttala

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #153 : 12.03.2020, 20:51:51 »
Onko kukaan vaihtanut venttiilinohjurien kumeja Vti-koneeseen? Viittaisi ehkä nyt vähän niihin öljyn kuluminen, kun ajaessa ei savuta, mutta jos auto käy pidempään tyhjäkäyntiä, niin liikkellelähtiessä perään jää sinertävä pilvi.

Saakohan näissä kumit vaihdettua irroittamatta kantta?

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #154 : 02.07.2020, 21:43:58 »
Auto: 2012 308 SW 1,6 VTi (VF34H5FS0BS209384).

Tulipahan tänään käytettyä tätä autoa seinäjoella merkkiliikkeessä, tämän ylimääräisen öljyn kulutuksen takia. Niin siellä tutkivat, ja mittasivat puristuspaineet, ja tekivät myös ohivuoto mittauksen. Ja epäilivät vahvasti, että tämä auto söisi öljyä mäntien öljyrenkaiden välistä. Tässä olen nyt miettinyt, että vaihdatanko autoon nämä mäntien öljyrenkaat, vai vaihdanko ennemmin autoa. Jos tällä öljyrenkaiden vaihto toimenpiteellä saisi oikeasti sen ylimääräisen öljyn kulutuksen kuriin. Joten kauankohan tällaisessa sylinterikannen irroituksessa menee, kun katsoin serviceboxista mutta siellä oli niin monta kohtaa. ja aika lukemat epäselvästi ilmoitettu, niin niistä ei ottanut kunnolla selvää ?. :D

Ja lisäyksenä se vielä, että auton käynnistyksen yhteydessä ei tule sinistä tai valkoista savua pakoputken päästä. Eikä tämä auto myöskään tiputa allensa yhtään öljyä.

Tässä alla on listattu kaikkien sylintereiden puristuspaineet ja ohivuoto lukemat. Sanoivat seinäjoella merkkiliikkeessä, että viisi prosenttia saa olla kuulemma heittoa näissä tuloksissa.

1 Sylinterin puristuspaine oli 14 bar
2 Sylinterin puristuspaine oli 13,3 bar
3 Sylinterin puristuspaine oli 14 bar
4 Sylinterin puristuspaine oli 14 bar

1 Sylinterin ohivuoto oli 9 %
2 Sylinterin ohivuoto oli 11 %
3 Sylinterin ohivuoto oli 7,5 %
4 Sylinterin ohivuoto oli 5 %

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #155 : 02.07.2020, 23:19:38 »
Paljonko autolla on ajettu ja paljon ollut öljynvaihtoväli? Olisiko renkaat karstaiset/jumissa.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #156 : 02.07.2020, 23:49:36 »
Autolla on ajettu nyt hieman alle 130 000 km, ja moottori öljyn ja suodattimen olen vaihtanut aina n. 10 000 km/12kk välein, riippuen siitä kumpi tulee ensin täyteen. :)

Öljynä olen käyttänyt viime aikoina Castrolin 5W-30 C2, aiemmin käytin öljynä Mobil Super 3000 Formula P 0W-30. Tällä jälkimmäiselläkin öljyllä se teki tätä samaa oiretta. Osittain lukemani perusteella ja osittain myöskin sen takia, että tätä jälkimmäistä öljyä ei saanut koskaan 4l kanisterissa, päätin vaihtaa öljyksi tuon castrolin vastaavan.  :)
« Viimeksi muokattu: 02.07.2020, 23:59:10 kirjoittanut Tommi6 »

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #157 : 27.08.2020, 10:21:49 »
Auto: 2008 308 SW 1,6 VTi (168 000 km).

Tuli vaihdettua hyvin toimiva 407 HDi vuotta uudempaan ja puolet vähemmän ajettuun 308 VTi malliin. Tosin tästä jäi se kuuluisa musta pekka käteen  >:(

Kotimatkalla jo huomasin kun liikennevaloista lähtee, jää sankka savupilvi leijailemaan taakseeni. Öljynkulutus oli hyvin suurta, 250km matkalta, mittatikusta oli hävinnyt noin 1/5. Otin pakosarjan irti, yksin pakoaukko oli lähes muurautunut umpeen.

Tein testin petroolilla. Laitoin muutaman desin jokaisen männän päälle, viikko kului, jonka jälkeen juuri tuosta karstaisen pakoauton omaavasta männästä oli petrooli kadonnut. Uudestaan ja vuorokaudessa petrooli valunut alakertaan.

Kansi irti autosta ja täydellinen purku ja puhdistus. Kasaus uusilla venttiilivarren kumeilla. Vanhat olivat aivan koppurat. Männät irti, renkaat olivat täysin karstoittunut. Huolellinen puhdistus ja uudet Mahle merkkiset männänrenkaat päivitetyillä öljyrenkailla paikalleen. Täydellinen tiivistesarja, jakoketjusarja, männänrenkaat yms. 500e, nyt auto toimii täydellisesti. Öljyä ei kulu ja savutus poissa.

Loppuun pari kuvaa..















2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

timant

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #158 : 27.08.2020, 15:01:53 »
Ihailtavaa viitseliäisyyttä  :) Laskitko yhtään paljon meni työtunteja koneremppaan?

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #159 : 27.08.2020, 16:45:53 »
Ja ennen kaikkea osaamista!   
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #160 : 27.08.2020, 17:59:24 »
Tarttiko tohon nokkien irroittamiseen jotain erikoisempia työkaluja? Muistelen että nokkia ei sais pois tai ainakaan kasattua kun siinä on noi jouset ja muut erikois lelut. Ja uutena kun tuo kone tuli niin ei tainnu saada kuin koko kannen nokkineen ja venttiileineen kasattuna...

Kari

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #161 : 27.08.2020, 21:32:20 »
Mikä mutu-tuntuma tuohon karstaan että onko käytännössä muuta mahdollisuutta saada irti kuin mekaanisesti ettei lähde millään "ihmeaineilla"?

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #162 : 28.08.2020, 10:08:05 »
Nokka-akselin ajoitukseen tilasin eBaysta ajoitussarjan.

https://www.ebay.co.uk/itm/MINI-PEUGEOT-CITROEN-PAS-N12-N14-R55-R56-1-4-1-6-TIMING-LOCKING-TOOL-KIT-For-BMW/233297129222?hash=item365197af06:g:twwAAOSwagxfIiqa

Tuon Valvetronic jousihässäkän purkuun on olemassa erikoistyökalu, hinta oli vähän esteenä, muistaakseni noin 300 euron luokkaa. Youtubesta hakusanoilla "bmw valvetronic" pääsin vähän jyvälle tuosta systeemistä, sitten tuli video vastaan missä kahdella kenkkiavaimella ja sopivalla tapilla nuo purettiin ja kasattiin.

https://www.youtube.com/watch?v=5ieUmpVxNfc

Lisäksi käytin lukuisia Youtuben videoita apuna, joita oli paljon tarjolla hakusanoilla BMW / MINI / N12 ja N13

Mini R55 mallissa käytetään samaa moottoria kuin tämä PSA EP6, tunnetaan nimellä N12. BMW käyttänyt samaa konetta turbollisena F30 mallissa ainakin eli N13 vastaa taas EP6C eli THP mallia.

BMW Fans sivustolta löysin kaikki tarvittavat räjähdyskuvat.

http://bmwfans.info/

BMW Tis sivustolla taas puolestaan täydelliset asennusohjeet, tosin vähän sovellettuna tähän PSA versioon.

https://www.newtis.info/

Lisäksi muutama video koneen purusta ja kasauksesta jostain päin Koreaa..

https://www.youtube.com/watch?v=MpC2bvS0Vks
https://www.youtube.com/watch?v=6WyLQvFY6hg
https://www.youtube.com/watch?v=C8dPP9IWRW0

Karstan irroitukseen epäilen ettei ole muuta keinoa kuin mekaaninen puhdistus. Ainakin tässä minulla oli karsta muuttunut täysin kivikovaksi, ei auttanut liotus petroolissa, vaan mattopuukolla kylmästi raastaen.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

Hans_A

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #163 : 31.01.2021, 12:09:52 »
Jatkoin itse kemiallisia kokeiluja kun tilat ja ennen kaikkea osaaminen eivät riitä edellä kuvattuihin mekaanisiin korjauksiin.

Omassa autossa öljynkulutus asettui suht. tarkasti litraan 2400 kilometrillä vuonna 2019 tehdystä liotuksesta lähtien. Viime vuoden määräaikaishuollon yhteydessä (syyskuussa) tein autolle vielä Rvs-käsittelyn lähinnä kokeilumielessä. Autolla oli ajettu tuolloin n. 173 000 km. Tein käsittelyn valmistajan ohjeen mukaan kahdesti, ensimmäisen ennen öljynvaihtoa ja toisen heti öljynvaihdon jälkeen. Lopputuloksena pääsin uusilla öljyillä noin 4300 kilometriä ennen lisäystarvetta. Odotetusti tuo käsittely ei siis poistanut öljynkulutusta, mutta vähensi jonkin verran.

Öljynä käytetty 2019 syksystä Castrol 5w30 öljyä. Vaihto 0w30 öljystä ei käytännössä vaikuttanut kulutukseen mitenkään.
Peugeot 308 VTi 120 Sport -08
ex: Suzuki Swift -06

elo

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #164 : 08.03.2021, 23:52:43 »
tervehdys palstaveljet, minulla on Peugeot 308 SW 1,6 (vm 2010, 160 000 km). Siinä on ollut aina melko suuri öljynkulutus, mutta viimeaikoina öljyä on pitänyt lisäillä litran verran 1000 km:n välein, kun on tullut herjaa "Top up engine oil level". Autoa on korjailtu viimeaikoina mm. vuosi sitten jakopään hihna vaihdettu, kun oli kovin löystynyt. Kukaan ei ole puuttunut tuohon, että kannen oikeassa etukulmassa pelkääjän puolella näyttäisi olevan öljyn jälki. Nyt huomasin kun tarkkaan katsoin, että pelkääjän puolen päässä olisi tuossa kuopan kohdalla näyttäisi olevan öljytippa? Olen viemässä tätä huoltoon ja nyt kiinnostaisi tietää, voisiko tämä johtua esim. venttilikopan tiivisteestä vaiko jostain vakavammasta? Itse olen aika onneton näissä autoasioissa, mutta jos joku osaisi jotain tämän perusteella kertoa olisin tosi kiitollinen ja siitä kiitokset etukäteen jotain kertovalle :)