Kirjoittaja Aihe: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)  (Luettu 72098 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timant

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #135 : 08.12.2018, 08:29:09 »
Minulla 1.6 vti 120 tkm ajettuna aloitti tupruttelemaan sinistä putken päästä mutta ennen ohivuotomittausta auto hyytyi kokonaan kesken ajon. Öljyä paloi n 0.7 l / 1000 km

Tehdasuusi moottori asennettuna kustantaa 6500 ja käsittääkseni männänrengasjumppa korjaamolla teetettynä lähentelee samaa summaa joten omaan piikkiin tuota ei varmaan kannata tehdä.

Mahdollisena haittana öljynkulutuksesta tulee mieleen katalysaattori joka tuhoutuisi nopeammin vaihtokuntoon?

tmex

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #136 : 08.12.2018, 10:17:39 »
Isän VTi vei onneksi öljyä jo 50 tkm ajettuna, sillä oli takuu voimassa, kuluttajasuojan kautta asia silti piti hoitaa. En muista uusittiinko autoon männätkin, korjauksen jälkeen on ajettu 150 tkm eikä öljyä kulu normaalia enempää.Kuluttajansuojasta ei taida olla öljynkulutukseen apua jos autolla on jo ikää ja sillä on vaikkapa 120 tkm ajettu. Moottorissa on mielestäni tyyppivika, vääränlaiset männät ja/tai männän renkaat.

zakkeus

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #137 : 08.12.2018, 18:46:30 »
On ne Gastrolit tarkotettu moottoripyörille!! Ei muutakuin olkoon auto ku auto, Mobil ESP:tä öljyksi, loppuu öljynkulutukset.
Tämän olen ainakin itse todennut, ainakin kolmen auton kohdalla.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #138 : 08.12.2018, 18:55:22 »
Jos se on syödäkseen ei siinä mobiilit auta. Ei kunnossa oleva moottori syö öljyä öljynvaihtovälillä niin paljoa että tarvitsee lisätä. Toisaalta jos auto on vanha niin saahan se syödäkkin,oma vaiva vaan lisätä öljyä.

jarmot

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #139 : 08.12.2018, 19:25:14 »
No lurautin ESP:tä vajaan litran ja eiköhän tässä talven mittaan korvaudu kaikki öljy ESP:ksi. Tuskin siitä mitään iloa on, mutta tuleepahan kokeiltua ja raportoin luonnollisesti tänne miten käy.

altejtu

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #140 : 08.12.2018, 21:35:33 »
Ei auta ESP öljy ainakaan omalla kohdalla mitään, kokoajan on ajettu tuolla öljyllä ja kuitenkin alkoi 100 tkm jälkeen kuluttaan...

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #141 : 09.12.2018, 14:12:27 »
Otin tällä viikolla imusarjan irti kun epäilin että on venttiilin varret karstassa, yllätys oli se että venttiilit olivat täysin puhtaat, ei yhtään karstaa tms. Sen sijaan silmäänpistävää oli se että jokainen imukanava ja -venttiili oli öljykerroksen peitossa. Tuon perusteella epäilen että huohotin systeemi ei toimi kunnolla. Pitäisi vielä mitata puristuspaineet,  männärenkaiden ohivuotokin on mahdollista näiden koneiden kanssa.

Venttiilikoppa voi olla syyllinen jos huohotus pielessä. Tosin senkin hinnalla lisäilee jo aika monet öljylitrat :) Yhteen autoon testimielesä koppa vaihdettiin mikä syö erittäin paljon öljyä, vaikka puristukset ja ohivuodot on kunnossa, ei auttanut.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

altejtu

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #142 : 09.12.2018, 20:48:36 »
Minissä olevaan vastaavaan moottoriin saa noin 30€ huohotinventtiilin kalvon ja kannen eli koko koppaa ei tarvitse vaihtaa. Ulkonäöllisesti kansi ei ole sama kuin alkuperäisessä venttiilikopassa on, mutta eipä haittaa....

jarmot

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #143 : 16.01.2019, 17:59:37 »
No lurautin ESP:tä vajaan litran ja eiköhän tässä talven mittaan korvaudu kaikki öljy ESP:ksi. Tuskin siitä mitään iloa on, mutta tuleepahan kokeiltua ja raportoin luonnollisesti tänne miten käy.

Otan vähän sanojani takaisin kun olen nyt pitkälle toista tonnia ajellut eikä öljyn pinta mitenkään dramaattisesti ole tikussa alentunut joten eipä tässä tainnutkaan olla hädän päivää. Ehkä sellainen kolme desiä tuhannella kilsalla hupenee, joten kai ihan kohtuullisesti nykymoottorille.

akyttala

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #144 : 07.05.2019, 10:53:30 »
Nyt on n. 7000km ekasta liotuksesta, eli tulpanreijistä naftaa pytyt täyteen, yön yli liotus, jolloin parista pytystä oli itsekseen yön aikana valunut naftat alakertaan. Sitten öljynvaihto kahteen kertaan. Tuolloin öljyksi valikoitui Total Ineo ECS 5W-30 ja kulutus pieneni todella paljon. 5000km aikana piti lisätä vain vähän öljyä. Tuon 5000km jälkeen tein samaisen liotuksen uudelleen, erona oli, että yön aikana pytyistä ei enää valunut nafta alakertaan. Ja taas öljynvaihto, nyt koneeseen tuli Mobil ESP 5w-30. 2000km on ajettu sillä ja öljyä on kulunut taas n .1,5l , eli kyseinen öljy taitaa ainakin olla täysin soveltumaton Pözöön. Itseasiassa huoltokirjaa selaillessa havaitsin, että öljynkulutus muuttui huomattavammaksi, kun ekaa kertaa kokeilin Mobil ESPiä, ennen sitä ei öljyä tarvinnut vaihtovälillä lisätä.

Seuraavaksi varmaan kokeilen jotain muuta öljyä, ehkäpä Teboilin sopivasti luokiteltua tai sitten eritavalla luokitettua, vaikka A3/B3 5w-40, jospa se auttaisi asiaa. Total Quarz 9000 voisi olla kova sana.. C-luokitellut öljyt yleensäkin on vaikuttanut paskoilta, likaantuvat nopeasti ja ovat ihan vettä kuumana, kun jossain diesel-moottoreissa moisia on meillä pakko käyttää.

Onko tuossa 1.6 Vti:ssä mitään estettä käyttää näitä vanhempia A3/B3-öljyjä? Eikö näissä ole ihan samalla periaatteella toimiva katti kuin muissakin ~2000-luvun bensakoneisissa? Ei varmaan ole mitään varsinaista muuta järjellistä syytä, miksi öljysuositus on C2, kuin että ovat saaneet samasta purkista tehtaalla täyttää bensat ja dieselit?

Wyfell

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #145 : 21.09.2019, 20:48:12 »
Onko tullut uusia kokemuksia öljynkulutuksesta? Onko tuosta naftahuuhtelusta oikeesti apua? Pitäsikö kokeilla jotakin kaasuttimen puhdistusainetta? Tai jotain muuta karstaa pehmentävää ainetta? Onko ESP paras valinta öljyksi?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #146 : 21.09.2019, 20:50:02 »
Castrolia koneeseen. RVS-käsittely mineraaliöljyllä ennen tuota, uskoo ken uskoo, mutta pieni kokeilu.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #147 : 22.09.2019, 03:18:52 »
Minulla on myös sama ongelma eli öljyä kuluu aika reippaasti 🤣

Autoni on siis peugeot 3008 vm2011 1.6 vti.
Kiinnostaa seurata tätä ketjua....

Wyfell

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #148 : 22.09.2019, 09:46:22 »
Tuosta RVS hommasta voi olla hyötyä, jos kone on kulunut, mutta tämäkin mun 308 on alle 100tkm ajettu. Epäilen, että johtuu karstoittumisesta.

Madise

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #149 : 24.09.2019, 09:20:26 »
Ostin jokin aika sitten 308CC:n tuolla VTI 120 koneella, 61tkm ajettu, keväällä 2010 myyty ja kaikki huollot tehty merkkihuollossa. Nyt on ajoa 3800km takana ja öljytikkua on seurattu suurennuslasin kanssa. Ei ole vajonnut minnekään eli ei kai nämä kaikki vie öljyä. Edellinen avo oli Mini Roadster samalla tekniikalla eikä sekään vienyt reilu 40tkm aikana öljyä niin että olisi pitänyt 10 tkm vaihtovälillä lisäillä.
Naftaliotuksesta sen verran että työkaveri teki sellaisen bemariinsa ja auttoihan se eli öljynkulutus tasaantui. Itse pidin sitä enemmänkin urbaanina legendana.