Nyt on n. 7000km ekasta liotuksesta, eli tulpanreijistä naftaa pytyt täyteen, yön yli liotus, jolloin parista pytystä oli itsekseen yön aikana valunut naftat alakertaan. Sitten öljynvaihto kahteen kertaan. Tuolloin öljyksi valikoitui Total Ineo ECS 5W-30 ja kulutus pieneni todella paljon. 5000km aikana piti lisätä vain vähän öljyä. Tuon 5000km jälkeen tein samaisen liotuksen uudelleen, erona oli, että yön aikana pytyistä ei enää valunut nafta alakertaan. Ja taas öljynvaihto, nyt koneeseen tuli Mobil ESP 5w-30. 2000km on ajettu sillä ja öljyä on kulunut taas n .1,5l , eli kyseinen öljy taitaa ainakin olla täysin soveltumaton Pözöön. Itseasiassa huoltokirjaa selaillessa havaitsin, että öljynkulutus muuttui huomattavammaksi, kun ekaa kertaa kokeilin Mobil ESPiä, ennen sitä ei öljyä tarvinnut vaihtovälillä lisätä.
Seuraavaksi varmaan kokeilen jotain muuta öljyä, ehkäpä Teboilin sopivasti luokiteltua tai sitten eritavalla luokitettua, vaikka A3/B3 5w-40, jospa se auttaisi asiaa. Total Quarz 9000 voisi olla kova sana.. C-luokitellut öljyt yleensäkin on vaikuttanut paskoilta, likaantuvat nopeasti ja ovat ihan vettä kuumana, kun jossain diesel-moottoreissa moisia on meillä pakko käyttää.
Onko tuossa 1.6 Vti:ssä mitään estettä käyttää näitä vanhempia A3/B3-öljyjä? Eikö näissä ole ihan samalla periaatteella toimiva katti kuin muissakin ~2000-luvun bensakoneisissa? Ei varmaan ole mitään varsinaista muuta järjellistä syytä, miksi öljysuositus on C2, kuin että ovat saaneet samasta purkista tehtaalla täyttää bensat ja dieselit?