Kirjoittaja Aihe: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)  (Luettu 14587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Arkistoitu ohje: 406 - ABS-valo/ABS Fault
Arkistoitu ohje: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vetoakselin kehä)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - ABS-valo/ABS Fault


Ehdottomasti kannattaa samalla tarkastaa käsijarrukenkien kiinnitys jarrukilpeen. Itselläni alkoi takajarrusta kuulua ylimääräisiä laahausääniä, niin alemman kengän kiinnitystappi oli lähtenyt irti ja tappi oli kiilautuneena käsijarrumekanismin väliin ja jousi oli kietoutunut ABS-anturiin kiinni. Tappi kuluttaa aikaa myöten kolon jarrukilpeen (varsinkin kun kilpi ruostuu) ja tulee lopulta läpi.

Korvasin molemmat tapit nylon-lukitteisella pultti-mutteri yhdistelmällä. Eikä käsijiarrukilkkeiden putsus jarrupölystä ja mekanismien voitelukaan tee pahaa. Näitä ei missään merkkihuolloissa tehdä, siellä vaihdetaan vain uusia osia. Huollettuna erilliset käsijarrukengät kestävät auton iän.

_Jep_

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #1 : 12.07.2006, 22:30:11 »
Ongelma:

Sama vika täälläkin - valo palaa ja jarrut ovat nyt lukkiutuvaa mallia.

Ratkaisu:

Kuskin puolelta takaa oli anturi mennyt sököksi - uusi 98 e.

Hese_57

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #2 : 13.07.2006, 10:35:26 »
Ongelma:

Minulla ABS-valo on palanut jo kuukauden verran. Välillä saattaa sammua, mutta jarrutuksessa kuuluu kummallista rohinaa jonka olen päätellyt tulevan siitä ABS-laitteesta joka on konehuoneessa.

Ratkaisu:

Syynä takana käsijarrukengistä irronnut kiinnike, joka oli vääntänyt ABS-anturin vinoksi. Sitä varovasti kääntäessäni suoraan, oitis meni poikki ja eihän siinä mikään auttanut kuin romikselta uus. Sen jälkeen kävin pikahuollossa, jossa poistivat viat auton tietokoneelta.

risto123

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #3 : 14.07.2006, 15:10:03 »
Ratkaisu:

Auto: 406 GW ST 2,0 HDi 80 kW (2. mallisarja).

Käsijarrukenkien kiinnitystappi lähti irti läpiruostuneesta jarrukilvestä ja meni ABS-anturin ja navassa olevan hammaskiekon väliin. Tästä aiheutui enemmän tai vähemmän säännöllisesti ja eri ajotilanteissa toistuvia ABS-merkkivalon syttymisiä. Pajalla kävin luetuttamassa virhekoodit, joiden perusteella vasemman takapyörän ABS-anturi olisi ollut viallinen.

Hommasin purkamolta anturin ja irrotettuani takajarrulevyn (jonka yhteydessä myös käsijarrurumpu on) paljastui vian todellinen aiheuttaja eli irronnut jarrukengän kiinnitystappi. Ne takarummussa pyörivät irtokamat voivat aikaa myöten rikkoa myös ABS-anturin. Itselläni ABS-anturin kärki oli onneksi vain hieman taipunut, joten se tuli varovaisella oikaisulla kuntoon. Mutta varsunainen vika korjaantui vasta vaihtamalla jarrukilpi (n. 75 e/kpl) ja pyörännapaa (reilut 100 e/kpl), koska jarrukilpeä ei voi poistaa irrottamatta ensin pyörännapaa, joka on sellainen kertakäyttätavara että se yleensä rikkoontuu ulosvetovaiheessa laakerien pullahtaessa ulos.

samup

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #4 : 28.04.2007, 00:08:08 »
Ratkaisu:

Auto: 2000 406 2,0 ST (EW10J4, 99 kW).

Tuo ABS-anturi on selvästi mutkalla ja se aiheuttaa hitaassa nopeudessa ABS Faultin. Renkaan vaihdon yhteydessä irrotin jarrurummut ja taivutin kylmästi ruuvimeisselillä anturit suoraksi. Taas toimii normaalisti tai oikeastaan ensimmäisen kerran ajossani. Ei poljin potki vastaan alle 20 km/h nopeuksissa.

Itse kilvet oli todella haperoa. Toiselta puolelta se hajos täysin käsiin. "uudet" on uudelleen käytössä. Hiekkapuhallettu ja 2-komponenttimaalilla maalattu. Jarrukilvistä irtoilevat käsijarrukenkien kiinnikkeet aiheuttaen jumitttamista ja ABS-anturin vääntymistä. Itse väänsin molemmat anturit suoraksi.









Aihetta sivuten:

Asensin nuo kenkien levittäjät ylösalaisin, onkohan niillä väliä? Huomasin kun katselin vanhoja kuvia, että nyt ne on tullut asennettua väärin päin käsijarruvaijereiden vaihdon yhteydessä. Lisäksi toinen on hajoamis pisteessä, hieman vääntynyt ja hiusmurtuillut. (Jumitti niin että käsijarru jäi osaksi päälle) Pitää etsiä uusi/käytetty tilalle.


Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #5 : 21.07.2007, 10:21:09 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi.

Autosta alkoi kuulua kolinaa oikeasta takapyörästä ja ABS-valo syttyi. Käsijarruosat oli irti/rikki ja ne vaihdettiin. ABS-anturi oli ehjän näköinen, joten se vain pyyhittiin. ABS-valo ei kuitenkaan sammunut, joten tarvitseeko vikamuisti nollauksen vai onko todella anturi voinut mennä rikki vaikka siinä ei päällepäin näy mitään?

Lukkiutumatoman jarrujärjestelmän ohjain kuittaa itse itsensä anturivian poistuttua. Tokihan anturi voi olla sähköisesti rikkoontunut, erityisesti jos siihen osunut jokin irronnut osa. Onko anturin kärjen metallitippi tallella/vääntymätön? Entäpä pulssikehän puhtaus?

back in black

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #6 : 04.10.2007, 08:59:40 »
Ratkaisu:

Auto: 2002 406 SV 3,0 (10/2003).

Mulla alkoi ääntelemään ja sitten seuraavana pvänä emäntä ajoi ja auto herjasi ABS, ESP ym. viat. Takajarrut otin auki ja huomasin, että alemman kengän kiinnitystappi oli kadonnut ja jousi kahtena osana ja toinen juuri ABS-anturin ympärillä. Onneksi ei ollut rikkonut mitään. Laiton M5-pultilla ja Nyloc-mutterilla kengän kiinni. Mutta kyllähän olivat käsijarrukilkkeet ruosteessa.

Seke

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #7 : 03.04.2008, 17:15:23 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 GW 2,0.

Jokunen viikko sitten ajoin tiellä kaivonkannen yli  ja pikkaisen tärähdyksen seurauksena syttyi ajotietokoneeseen ABS Fault-teksti ja abs:n ja jarrunesteen varoitusvalo paloivat. Tähän vaivaan löysin haulla viittauksia. Vika "korjaantui" itsestään, eli seuraavan kerran ajoon lähdettäessä varoitusvalot sammuivat ja abs pelasi normaalisti. Sama on nyt toistunut kerran uudelleen ja korjaantui samalla tavalla.

Sitten tänään ilmeni sellaista että kevyesti jarrua painaessa kuuluu lyhyt rohina ja tärinä ääni ja poljin täristää kuin abs ottaisi kiinni. Mutta siis vain välillä ja ainoastaan kevyellä polkaisulla. Kun painaa jarrua voimakkaasti niin jarruttaa ihan normaalisti ilman ääntä. Kun pääsin kotiin niin molemmat etujarrulevyt olivat kuumat. Ei punaiset, mutta sen verran kuumat että ei kärsinyt kovin kauaa kättä siinä pidellä.

Minkähän laista vikaa noista kannattaisi etsiä? Jarrulevyt ja palat ovat menossa vaihtoon, mutta eivät ole mielestäni mitenkään aivan loppu vielä. Katsastusmies suositteli vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta.

Vaihdoin tuossa kuun vaihteessa eteen palat ja levytkin kun olivat aika kuluneet. Samalla tuli putsailtua satulasta paskat ja irtoavat ruosteet pois. Tämä ei tosin auttanut. Edelleen jarrua painettaessa kuuluu korinaa abs:ista. Tämän lisäksi vasemmasta takapyörästä alkoi kuulua ajoittaista rahinaa. Foorumin tekstien perusteella epäilen että sielä olisi siis käsijarrun rojut jotenkin irronneet. Siihen tarkoitus perehtyä nyt viikonloppuna.
Mutta johtuuko näistä ongelmista vai mistä se että nyt ajoittain kun antaa tekstin ABS FAULT niin alkaa vilkuttamaan heti perään BRAKING FAULT tekstiä. tästä huolimatta jarrut toimivat. Sammutuksen ja käynnistyksen yhteydessä varoitukset taas katoavat kunnes palaavat tuonnempana.

Ratkaisu:

Vihdoin sain auton pajalle alkuviikosta ja ongelma selvisi ja korjattiin. Vasemmalla takana jarrukilpi ruostunut pahasti. Asentaja sanoi, että on sen näköinen kuin olisi seisonut vedessä. Tästä syystä oli käsijarrukenkien kiinnitystapit menneet kilvestä läpi ja sitten kaikki rojut irronneet rummun sisään. Siellä sitten pyöriessään olivat rikkoneet ABS-kehästä hampaita ja siksi ABS-virheilmoitus (vikakoodin mukaan pyöri liian nopeasti).

Sinne vaihdettiin sitten vasemmalle jarrukilpi, pyörännapa ja se ABS-kehä sekä käsijarruvaijeri ja uudet käsijarrukenkät molemmille puolille. Lystille kertyi hintaa 426 euroa. Työt 183,60, pyöränl. srj psa 148,23, käsijarrun vaijeri 9,99 ja jarrukilpi 84. Nyt sitten toimii taas niinkuin pitääkin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #8 : 11.05.2008, 19:02:21 »
Mitenkäs tuonne rumpuun pääsee käsiksi? Satula pitäisi kait irrottaa ensin, mutta en keksi miten sen saisin irti.

Ei tarvitse irroittaa satulaa.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1527.0
« Viimeksi muokattu: 19.05.2010, 15:54:02 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

maja

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #9 : 30.01.2009, 12:06:25 »
Ratkaisu:

Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi.

Viikko sitten syttyi ABS FAULT -merkkivalo. Minulta oli mennyt oikealta takaa ABS-anturi poikki. Jarrukenkien kiinnitystappi+vieteri oli irronnut ja osat oli menneet hammaskehän (joka oli hieman saanut myös siipeensä, onneksi ei tarvinnut sitä vaihtaa) ja anturin väliin ja katkaisseet anturin. Kannattaa laittaa jarrukenkien kiinnitystappien paikoille kunnon pultit ja mutterit, niin ei tarvitse antureita ostella turhan takia. Motonetissä anturi maksoi 69,90 e.

Samalla on hyvä herkistellä takajarrupaloja niin rupeaa nekin taas toimimaan. Samoin käsijarrujen säädöt on helppo tehdä samalla.

jhavukainen

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #10 : 30.01.2009, 16:38:12 »
Ratkaisu:

Auto: 2000 406 2,0 ST (99 kW, 215 000 km).

Rummun sisällähän köllötti tappi sekä jousi... Onneksi ABS-anturi ei ollut kuin hieman vääntynyt. Pitivät muuten noiden kyseisten käsijarrukilkkeiden osaset ja itse kengät melkoista kolinaa ajaessa terävistä töyssyistä, klonk klonk. Että niille tiedoksi että jos takapää kolisee nimismiehenkiharoilla eikä syytä tahdo paikallistaa tuennasta, niin jarrurumpu auki.

405Gli

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #11 : 11.02.2009, 20:18:03 »
Ongelma:

Auto: 2002 406 2,0 ST.

Mulla on tänä talvena ainakin 4 kertaa käynyt niin, että olen vahingossa ajanut monttuun tai terävään nyppylään, jolloin jousitus on tehnyt nopean liikkeen. Samalla on kuulunut "piip" ja ajotietokoneen näyttöön on tullut teksti ABS Fault.

En nimittäin muista, että edellinen 406 olisi tehnyt tuota kertaakaan. No, pitää varmaan kesällä jarrukilpien kunnostuksen yhteydessä käydä kaikki nopeusanturit läpi, puhdistaa ne ja tarkistaa, onko joku niistä päässyt liikahtamaan väärään asentoon.

Ratkaisu:

Takajarrujen purkamisen yhteydessä huomasin, että apukuskin puoleisen jarrukilven reikä, josta alempi käsijarrukenkä on tapilla kiinni, oli väljentynyt. Tästä johtuen em. tappi oli päässyt irti, osunut ABS:n nopeusanturiin ja vääntänyt anturin vinoon. Myös itse tappi tipahti jarrurummun mukana 90 asteen kulmassa.

Nähtävästi tappi oli aina töyssyissä osunut hieman anturin, joka aiheutti vikavalon palamiseen silloin tällöin. Itse anturitappia en uskaltanut ruveta oikaisemaan, sillä jarrujen kasaamisen ja anturin puhdistamisen jälkeen jarrut toimivat hyvin. Kokeilin soratiellä lyödä jarrut pohjaan ja ABS toimi kuten pitääkin eikä vikavaloja ole palanut.

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #12 : 06.07.2009, 21:37:19 »
Ratkaisu:

Auto: 1999 406 GW 2,0 (2. mallisarja, EW10J4, BE4R-vaihteisto).

Itsellä ABS Fault -ongelma korjaantui lopulta vasemman taka-anturin suoristamisen jälkeen.

Ensimmäisellä kerralla löytyi pätkä käsijarrun jousta anturin ympärillä eikä oikominen lopettanut ongelmaa vaikka toki helpotti ja muutti ongelman ilmenemistä. Toisella kerralla otin auki molemmat takajarrut ja mittasin ehjän anturin etäisyyden jotta sain väännettyä etäisyyden juuri oikeaksi. Ei ole ollut mitään ongelmia kertaakaan sen jälkeen, toimii moitteetta.

Kyllä se useimmiten taitaa olla anturissa se vika, eikä esim. rikkoontuneissa johdoissa tms. ellei ole syytä olettaa muuta esim edellisen remontin jäljiltä.

TapsaP

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #13 : 14.07.2009, 23:49:23 »
Ratkaisu:

Etupäässä ne hammastukset näkyy kun ottaa pyörän pois, mutta takaisissa pitää irroittaa käsijarrun jarrurumpu. Oletettavasti vika on takasissa, sillä siellä on yleensä enemmän metallisotkua liikkeellä. Saattaa olla myös, että anturi on liian kaukana hampaista, mutta älä yritä taivuttaa anturia, se katkeaa herkästi ja uusi on sadan egen tienoilla. Vian aiheuttavan anturin etsiminen on kuvaamassasi tapauksessa vaikeaa, pitää virittää oskilloskooppi jotta näkee signaalin voimakkuuden. Itselläni käsijarruroinien irtautuminen aiheutti vastaavantyyppisen ongelman kun olet kuvannut ja syynä oli siipeensä saanut anturi.

Auto: 1999 406 ST 2,0 HDi (2. mallisarja, automaatti-ilmastoinnilla).

ABS-jarrut hakkasivat päälle tienpinnasta riipppumatta kun jarrutti alle 15 km/h nopeudessa. Tämän lisäksi ajoittain ABS-jarrut hakkasivat aina jarrutettaessa päälle, nopeudesta riippumatta.

Ongelma oli takapyörän jarrurummussa. Käsijarrua varten 406:ssa on takapyörissä jarrukengät. Yhdestä jarrukengästä oli kiinnitystappi ja sen jousi pääsyt pirahtamaan jarrurummun sisälle. Syynä tähän oli se että jarruasetelman taustapelti johon kiinitystappi lukittuu oli ruostunut ja kiinnitystapin reikä oli laajentunut liian suureksi. Tämän takia kiinnitystappi ja jousi pyörivät jarurummun sisällä jossa myös ABS-anturi ja pulssikehä sijaitsevat. Tämä aiheutti häiriön ABS-järjestelmään.

Ongelman korjaamiseen ei riittänyt pelkästään kiinnitystapin ja jousirääteiden siivoaminen rummusta. ABS-anturi oli vääntynyt ja se piti oikaista niin että se oli tasaisesti pulssikehää vasten. Sitten käsijarrukengät pulttiruuvien ja isojen prikkojen ja uuden jousen kanssa kiinni. Paketti kasaan ja toimii.

ABS-anturin asento on aika tarkka, joten mikäli ongelma ei kerralla korjaannu kannattaa avata rumpu uudestaan ja säätää anturin asentoa.

Minulla tämä sama ongelma on tapahtunut jo molemmilla puolilla takapyörissä. Eli taustapelti ruostunut ja kiinnitystapit pudonneet jarrurumpuun. Kannattaa siis vaihtaa kerralla kaikki kiinnitystapit ja laittaa isot prikat taustapellin taakse.

Takapyörien ABS-kehistä lohkeaa paloja irronneiden jarrukenkien kiinnitystappien vuoksi. Kiinnitystapit irtoavat ajan myötä jarruasetelman tausta/suojapellin ruostumisen vuoksi. Sen ABS-virheilmoituksen aiheuttaa tuossa tapauksessa (1) Taittunut ABS-anturi (tappi), sekä (2) ABS-hammaskehältä puutuvat hampaat.

Kotikorjaamossamme korjaus toteutettiin seuraavasti:
1) ABS-anturin suoristus ruuvimeisselillä silmämääräisesti
2) Lohjenneen hampaan tilalle pellistä leikattu pieni pala (rautanaulan pätkä voisi soveltua myös), kiinnitys kehälle kaksikomponenttiliimalla
3) Jarrukengän kiinnitystapin tilalle pultti ja taakse tarpeeksi iso prikka.

On toiminut erinomaisesti jo melkein 2 vuotta.

make1313

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
« Vastaus #14 : 22.08.2009, 15:35:31 »
Ratkaisu:

Auto: 2002 406 GW.

Eilen tartuin sitten toimeen virheilmoitusten ABS Fault ja Braking Fault vuoksi. Melkoinen katastrofi paljastui takajarrulevyjen irrotuksen jälkeen, oli molemmista käsijarrukengistä pultit tulleet pelleistä läpi ja jousi-pulttisilppua karisi pihamaalle. Ei ihme, että välillä kuului kaikenlaista jännää rohinaa takapäästä. Yksi jousen pala oli kietoutunut myös ABS-anturin ympäri. Pikkaisen oli myös oikealla puolella saanut hammaskehä osumaa.

Vaihdoin sitten uudet kengät ja väkersin pultti-prikkaviritykset vanhojen kiinnikkeiden tilalle. Uudet levyt päälle ja samalla, kun oli auton perä ylhäällä vaihdoin myös uudet iskarit taakse. Nyt ei enää tule vikailmoituksia ja kaikki tuntuu toimivan mainiosti.

Eli ennen kuin lähtee ABS-yksikön kimppuun, kannattaa tosiaan tarkistaa tuo takajarrujen tilanne.