Kirjoittaja Aihe: 306 - Kansiremontti (TU3)  (Luettu 4726 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jlyytikainen

  • Vieras
306 - Kansiremontti (TU3)
« : 22.08.2008, 21:12:31 »
Moi,

Minulla on nyt kansi irti 306XN 1,4 (TU3MC) koneesta. Tarkoituksena on vaihtaa kannentiiviste, jakohihna, männänrenkaat, hioa venttiilit ja vaihtaa venttiilivarren ohjureiden tiivisteet.

Vaihdoin myös kampiakselin hihnapyörän puoleisen stefan. Siinä on sellainen rakenne että stefa tiivistää rungon ja akselilla olevan holkin välin. Laitoin jo hihnapyörän kiinni mutta aloin tässä miettimään että olisi varmaan tarvinnut laittaa tiivisteainetta holkin ja akselin väliin ennen kasausta. Öljyt tulenee ilman tiivistystä holkin ja akselin välistä pihalle? Täytynee vielä avata ja laittaa hylomaria väliin. Onko tuossa koneessa jokin kikka lukita kampiakseli pultin irrotuksen ajaksi? Vauhtipyörän kotelossa on jokin reikä josta lukitusta voisi yrittää.

Imuventtiileissä oli aikamoinen karstakasa venttiililautasen varren puolella. Ihmetytti mistä karsta tulee imupuolelle? Vuotaako venttiilivarren tiivisteet öljyä niin paljon vai voiko tuo muodostua koneen huohotuksesta?

Millä olette imusarjan ja öljypohjan tiivistäneet?

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 306 - Kansiremontti (TU3)
« Vastaus #1 : 26.08.2008, 10:00:03 »
Nyt on venttiilit hiottu. Apuna oli pieni ruuvinvääntimeen käyvä poraistukka ja ruuvinväännin. Testasin laittamalla lamppuöljyä ylöalaisin käännettyyn kanteen ja laittamalla sanomalehdestä tukot paperia imu- ja pakokanaviin. Paperista näki tuleeko löpöä kanaviin. Kahden hiontakierroksen jälkeen rupesi löpö pysymään kanessa.

Nyt pitäsi kansi ja lohko huuhdella hiontapölystä ja laittaa kasaan. Ostin öljypohjaa varten motonetistä Easy Gasket nimistä moottorisilikonia. Kallista (20e) mutta siinä näkyi olevan ponnekaasu jonka avulla levitys helpottuu. Jos tuolla laittaa öljypohjan niin irroitus voi olla hankalaa mutta eipä ole tarkoituskaan ruveta muutamaan vuoteen öljypohjaa uudestaan irroittelmaan.

Motonetin yläkerran tiivistesarjassa on neljä punaista noin 3-4mm paksua ja noin 4cm halkaisilja olevaa kumirengasta. Ihmettelen niiden merkitystä kun purkaessa ei vastaavia osia näkynyt?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kansiremontti (TU3)
« Vastaus #2 : 26.08.2008, 10:30:35 »
Motonetin yläkerran tiivistesarjassa on neljä punaista noin 3-4mm paksua ja noin 4cm halkaisilja olevaa kumirengasta. Ihmettelen niiden merkitystä kun purkaessa ei vastaavia osia näkynyt?

Tiivistesarja lienee tarkoitettu useampaan TU-konemalliin ja kuvauksesi perusteella nuo tiivisteet ovat imusarjan tiivisteitä, joita käytetään mm. TU3JP-koneessa (ks. varaosakuva).
« Viimeksi muokattu: 16.11.2011, 10:32:41 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 306 - Kansiremontti (TU3)
« Vastaus #3 : 31.08.2008, 20:53:11 »
Iltaa,

No sain koneen kasaan ja lähti käymään ihan nätisti ensimmäisellä startilla, mitä en kyllä odottanut kun koko kone sentään oli purettu. No kuulostelin jonkin aikaa koneen käyntiä ja läksin sitten ajelemaan lähihuoltoasemmalle. Lämmöt nousivat huoltoasemalla päästessä mitä osasin vähän odottaakkin. No huoltoaseman pihassa huomasin että alavesiletku oli irronnut. Sain sen kiinni kun tein kahdesta lyhyestä letkunkiristimestä yhden tuohon alavesiletkuun riittävän kiristimen. Ajelin takaisin himaan ja hain tietoa miten jäähdytysjärjestelmän saisi ilmattua. Löytyi tälläinen toimiva tapa : 1. syyläri nestettä täyteen, 2. termarin kotelon päällä oleva 16mm kannalla oleva pultti irti, 3. puhallus syylärin korkista  (älä nuole glykolia vaikka se makeaa onkin), 4, kun pultin reiästä tulee nestettä niin pultti takaisin kiinni. 5. Sitten ajelua lämppäri täysillä ja nestettä lisää syyläriin.

No sitten hokasin että kone puskenut pienenä suihkuna öljyä niin että öljyä on lentänyt konepeltiin asti. Testatessa huomasin että öljyä lensi kaasutettaessa virranjakajan kiinityksen pultinreistä komeana suihkulähteenä;-) Tuo oli jännä kun ei tyhjäkäynnillä huomannut mitään. No vaihdoin 5mm tiivistetyn pultin toisesta kohtaa tuohon ja enää öljyä ei näy. Että tämmöstä.

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 306 - Kansiremontti (TU3)
« Vastaus #4 : 02.09.2008, 11:21:30 »
Terve,

Pösö kävi juuri pakokaasutestissä ja katsastuksessa ja kaikki oli kunnossa.

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 306 - Kansiremontti (TU3)
« Vastaus #5 : 28.10.2013, 13:50:14 »
Tiivistesarja lienee tarkoitettu useampaan TU-konemalliin ja kuvauksesi perusteella nuo tiivisteet ovat imusarjan tiivisteitä, joita käytetään mm. TU3JP-koneessa

Eikö sitten TU3M-koneeseen tule ollenkaan imusarjan tiivistettä?
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 306 - Kansiremontti (TU3)
« Vastaus #6 : 29.10.2013, 06:39:36 »
Vastataan itselle. Huomioni mukaan imusarjan tiivisteet tulee mukana yläpään satsin mukana. Missään ei tunnuta vaan myytävän tiivisteitä erikseen.
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Kansiremontti (TU3)
« Vastaus #7 : 29.10.2013, 07:38:31 »
Kyllähän imusarjan tiivisteitä siis noita pyöreitä saa erikseen autotarvikeliikkeistä tai merkkiliikkeestä.