Kirjoittaja Aihe: 405 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 15840 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jukkapalo

  • Vieras
405 - Alapallonivelen vaihto
« : 07.05.2008, 08:41:21 »
Auto: 1995 405 1,8 GLX (330 000 km).

Katsastusmiehen jäljiltä tuli tehtäväksi kuskin puoleisen alapallonivelen vaihto.

No, asetelma lähti irti suht helposti kotikonstein ja amatööritaidoin ja nyt se on kiinni ruuvipenkissä. Tenkkapoo tulee nivelen irrottamisesta. Homma näyttäisi ohjekirjan mukaan onnistuvan "erikoistyökalulla". Onko näin vai saako sen kotikonstein irti? Miten? Entäs sitten, onko ko. erikoistyökaluja myytävänä? Ja kannattaako yleensäkään ostoa harkita? Vai onko viisain hakea Motonetista uusi nivel ja mennä asetelman kanssa johonkin pajalle?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #1 : 07.05.2008, 08:47:22 »
Erikoistyökalun voi tietty tehdä itse, mutta helpompaa on vain hitsata vetarin mutteri palloniveleen. Sillä se lähtee ainakin varmasti auki. Pieni hitsauksessa syntyvä lämpökäsittely helpottaa irrottamista, kunhan nyt ei vedä koko olka-akselia punahehkuiseksi. Sen verran järkeä hommaan, ettei pyöränlaakeri ota itseensä samalla.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2010, 02:48:21 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #2 : 07.05.2008, 15:14:32 »
Alapallo on lukittu kiinni lyömällä se niveltä ympäröivä pelti (jossa koloja joihin erikoistyökalu ottaa kiinni) olka-akselissa oleviin koloihin. Ne kannattaa ensin hakata jollain piikillä suoraksi. Irrotusöljyä, aikaa ja lämpöä vaikka kaasutoholla niin lähtee irti. Me saatiin nivelet irti alle puolen tunnin (2kpl) kun annettiin vähän lämpöä pienellä toholla, sitten toinen väänsi niveltä putkipihdeillä ja toinen antoi tampilla ja moskalla samaan aikaan iskua niihin koloihin joihin erikoistyökalun kuuluisi tarttua. Vetoakselin mutterin hitsaus toimii varmaan paremmin jos joutuu yksin työskentelemään.

Uuden asennuksessa kannattanee käyttää pikkaisen kierrelukitetta ja hakata ne pellit vielä sinne koloihinsa kun nivel on kiristetty. Momenttikin tuolle löytyy korjauskirjasta mutta sitä ei tosiaan pääse käyttämään ilman sitä oikeaa työkalua. Laitoin itse näppituntumalla momenttiin "kiinni".

Olen kuullut tapauksen, jossa juuri pajalla vaihdettu alapallo tipahti irti parkkipaikalla - lukitukset olivat unohtuneet. Olka-asetelman kierteet kannattaa puhdistaa ruosteesta.

Panostaja

  • Vieras
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #3 : 08.05.2008, 09:45:38 »
Juurikin edellämainitulla tavalla tuli oma nivel jokunen kuukausi sitten vaihdettua. Erittäin hyvät ohjeet. Ja sitä uuden nivelen lukitusta ei voi olla liikaa korostamatta. Oma lukituspelti sai sen verran siipeensä irrotusvaiheessa, että jätin sen virheellisesti kasausvaiheessa pois ja luotin pelkkään "täysin-umpikiinni-putkitongeilla-momenttin" ja kuten arvata saattaa, parkkiruudusta pois peruuttaessa nivel lähti pois paikoiltaan.

jukkapalo

  • Vieras
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #4 : 08.05.2008, 11:31:01 »
Homma hoitui kuitenkin helpommin kuin odotin ja ilman "erikoistyökaluja". Asetelma kun oli irti ja ruuvipenkissä, sahailin koloihin lyödyt pellinpalaset pois ja sittenpä riitti pelkkä putkitongin voima irrottamaan nivelen ilman lämmitystarvetta. Uusi nivel kiinni ja lukituskin tuli tehtyä. Se mikä jäi tekemättä oli erillisen peltilevyn asentaminen (pallonivelen lämpösuojapelti). Se oli niin ruosteessa, että hajosi käsiin. Onko sillä plootulla iso merkitys? Pitäisikö hankkia uusi?

Vähän oli kasaamisvaiheessa vaikeuksia saada nivelet kiinni ja vielä iskari/jousipaketti paikalleen, mutta laittamalla jousipaketti ensin kiinni asetelmaan ja irrottamalla alarunkoon tuleva yhdystanko alapäästään, homma onnistui. Missä järjestyksessä tämä olisi pitänyt oikea oppisesti tehdä ja miten?

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #5 : 09.05.2008, 14:48:40 »
Minkäs kokosia/pituisia putkitonkeja ootte käyttäny? Ajattelin ostaa tongit itselle, biltemassa näyttäis olevan kolmea eri mallia. Noi jenkkimallin(12-119) tongit houkuttelis sen pitemmän varren takia, mut niil ei taida oikein saada minkäänlaista puristusvoimaa. Onkos teil jotain suosituksia?

Tällaset on ihan kurkot, jos omistaa vielä kunnollisen ja tukevasti kiinnitetyn ruuvipenkin.

PUTKIPIHTI 2" S-TYPE CR-V

Kromivanadiiniterästä. Karkaistut, rihlatut leuat. 
Ø enint. 2”, oteleveys 80 mm, pituus 530 mm, paino 2,4 kg.

Tuotenro: Biltema 12472
Hinta: 19,99 e
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #6 : 28.05.2008, 01:47:30 »
Terve,
Jo palloniveltä vaihtaessa yksi Peugeot-mies varoitti, että seuraavaksi menee pyörän laakeri. "Ei kestä viikkoa" sanoi hän. Niinhän siinä  kävi. Alkoi laakeri jurista. Ei siinä muuta kuin taas asetelma irti ja sitten oli pakko mennä pajalle, josta löytyi prässi, jolla saatiin laakeri ulos ja uusi tilalle. Loppu menikin rutiinilla...

Kysymys kuuluukin: Onko muilla kokemuksia tälläisestä alapallonivel-pyörän laakeri-yhteydestä vai oliko kyseessä nappiin osunut sivistynyt arvaus?

Miten alapallonivelen vaihto voisi vaikuttaa laakerin hajoamiseen?

Kolmella tapaa...

- lämmön käyttö, jota en pallonivelen irroittamiseksi suosittele
- mahdollinen laakerin sisäpuolisen tiivisteen vioittuminen, joka kolhittu veto-akselin päällä asennettaessa
- väärä veto-akselin mutterin kiristysmomentti.

Mainitut kun työtä suorittaessaan huomioi, niin tuo 'ei kestä viikkoa' on täyttä urbaania legendaa.

jukkapalo

  • Vieras
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #7 : 29.05.2008, 08:40:36 »
Terve Benkku ja muut,

Tarjoamistasi syyvaihtoehdoista todennäköisin on kolmas; akselin/laakerin  kiristysmomentti on varmasti erilainen. Eihän minulla edes ole momenttiavainta, joten hauistuntumalla se meni niin, että sain sokan paikalleen.Varmaankin laakeri kiristyi eri tavalla a ja väljyys teki tehtävänsä. Kakkosvaihtoehtoasi, tiivisteen tolhimista, pidän aika teoreettisena ja lämpöä en ole tarjonnut irrotuskeinona ollenkaan. Ehkä yksi syy voisi olla auton 330 tkm. Minulla ole edes tietoa millainen osa siitä on tällä laakerilla ajettu.

Syiden pohdiskelu tokko antaa aihetta enempään? Toivottavasti joku joskus jossain funtsii tälläistäkin ongelmamahdollisuutta, kun toteaa tarpeelliseksi alapallonivelen vaihdon Peugeotiinsa. Tai sama tilannehan tulee aina vastaan, kun joutuu vetoakselin mutterin auki ruuvaamaan.

Siis kohti uusia Peugeot-kysymyksiä...

t, jukkap,

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #8 : 30.05.2008, 03:27:46 »
Kakkosvaihtoehtoasi, tiivisteen tolhimista, pidän aika teoreettisena...

Minä en, valitettavasti pidä ollenkaan teoreettisena - jaa mistäkö tiedän? No - laakeriremontissa käyneitä ja hyvinkin jo vuoden päästä ulvovia napa-asennelmia on tullut tarkasteltua. Metallikuorinen tiivistyselin, ei tarvitse kummoistakaan osumaa tiivistimen taipuessa. Riittää siis ihan sellainen kevyt 'siis jopa asentajan huomaamaton' kolhaisu/osuma veto-akselin päällä, sitä paikalleen asennettaessa.

Ehkä yksi syy voisi olla auton 330 tkm. Minulla ole edes tietoa millainen osa siitä on tällä laakerilla ajettu.

Toki voi, mutta jos laakeri (vaikka 330 tkm ajettunakin) ei ääntänyt ennen pallonivel remonttia, ei se äännä 'viikon päästä' nivelremontin jälkeenkään em. reunaehdot huomioiden.

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #9 : 25.07.2008, 13:35:26 »
Mulla ei loppujenlopuks noi putkitongit auttanu pallojen vaihdos lainkaa, oli vissiin niin ryytyny kiinni, hajos vaan koko pallo. Töissä sit rakensin avaustyökalun. 65mm sisähalkasijaltaan putkeen (ei ollu ohkasempaa tarjolla) upotin ja hitsasin kehälle neljä lattaraudan palaa, jotka sopii pallon hahloihin. Putken toiseen päähän hitsasin sitten vanhan napamutterin kiinni. Työkalusta tulikin sit melko massiivinen ku en sit viittiny lyhentää sitä putkee lainkaan, pituus on jotain 250mm. Pallot lähtee kyl hienosti auki, kunhan on kaveri pitämäs putkee kohdillaan samalla ku ite vääntää. Lyhyemmällä putkella tietty vois itekki onnistua vääntämään.

harpatso

  • Vieras
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #10 : 20.11.2009, 14:38:10 »
Minulla myös myytävänä Peugeot-alapalloavain 50 e, maksaa uutena Oulussa Työkalutorilla 100 e ja ikuinen takuu. Kestää vääntää niin paljon kuin jaksaa ja ei hajoa.

Sealey:llä on irrotustyökalu koodilla SX027, hinta Oulussa 19,50 e. Lähimmät välittäjät löytyvät osoitteesta http://www.autoasi.fi. En ole kokeillut, mutta ehkäpä joskus tai pian.

Porissa APT:lla SX027 kustansi 24,40 e. Ei ihan hyllytavaraa, mutta nopea toimitus. Eipä kannata viritellä...

temezz

  • Vieras
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #11 : 21.11.2009, 08:52:15 »
Oletteko te kaikki ottaneet 405:ssä olka-asetelman irti alapallon vaihtoa varten? Minä olen jo pari kertaa vaihtanut irroittamatta. Ei ole tuotakaan tullu ajateltua loppuun asti. Taidanpa kokeilla seuraavalla kerralla kumpi on loppupeleissä helpompi tapa. Tarvikenivelet on nyt paikallaan, joten eivät todennäköisesti enää montaa vuotta kestä.

Ja kierteeseen en ole käyttänyt lukitetta vaan kuparitahnaa, jotta sais seuraavallakin kerralla helpommin irti. Lukitukset pitää kyllä nivelen hyvin paikallaan, kunhan ne muistaa vääntää koloihinsa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #12 : 21.11.2009, 09:21:35 »
Hyvällä avaimella ja riittävän voimakkaalla pulttipyssyllä 405/406 alapallon vaihtoon menee aikaan n.15min. Olka-akselia ei tarvitse irrottaa.

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #13 : 26.07.2010, 20:24:04 »
Auto: 1991 405 1,9 GRi.

Missä sijaitsevat alapallonivelen lukitukset? En ole löytänyt, vaikka olen yrittänyt katsoa kaiken läpi.

Siis alapallohan on kierretty kiinni olka-akseliin ja lukitus tapahtuu lyömällä alapallon reuna tuurnalla tai vastaavalla olka-akseliin tehtyihin pieniin hahloihin.

Eli niihin hahloihin mihin tämä erikoistyökalu ottaa kiinni? Pitäisi vaihtaa alapallo ja ongelmana on se että, en saa alapalloa likkumaan mihinkään suuntaan.

Ei, vaan olka-akselissa on kaksi koloa, johon alapallonivelen reuna lyödään. En varma ole, mutta olisivatko ne olleet siinä jarrulevyn puolella.

405_rules

  • Vieras
Vs: 405 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #14 : 04.08.2010, 22:44:35 »
Nyt sitten pitäisi saada se pallonivel liikkumaan, ei lähtenyt lyömällä eikä putkitongilla kiertämällä.

Hitsaa iso mutteri kiinni nivelen runkoon. Se on ihan normaali irrotustapa.

Auto: 1995 405 2,0 GTX.

Jouduin lämmittämään tulipunaisen kuumaksi ennen kuin irtosi mahtiputkitongeilla. Oli jokseenkin PIUKASSA. Eli koko pyörän napa pois ja viilapenkkiin. Voi se lähteä vähemmälläkin sättäämisellä, mutta sanoisin, että harvemmin.

Autokorjaamolla moisesta työstä veloitettiin 3/4 tunnin työ, polttivat kaasupillillä alapallon rikki.