Kirjoittaja Aihe: 106 - Nykii ja sammuilee  (Luettu 4743 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eeeno

  • Vieras
106 - Nykii ja sammuilee
« : 28.05.2014, 20:50:34 »
Auto: 1998 106 1,1 (TU1M, HDZ).

Auto alkoi nykimään ihan kunnolla. Vaikuttaa siltä, että kiihdytettäessä auto alkaa jukkimaan ja sitä voisi kuvata melko repiväksi nykimiseksi. Sitä esiintyy erityisesti 3-4 vaihteilla, mutta mikään vaihde ei ole pois suljettu. Auto sammahti kovan jukkimisen jälkeen itsestään tielle. Pääsin ajamaan kuitenkin kotiin ja välillä se meinasi alkaa yskiä taas kunnolla.

Käynnistettäessä auton moottori ikäänkuin tärisi kummallisesti ja se ei päässyt heti tyhjäkäyntikierroksille. Käynti ei ollut tasainen. Mikä lie nuha iskenyt. :o

No niin, nyt epäilyksen kohteena on ensimmäiseksi polttoainesuodatin ja kertynyt vesi bensatankissa. Onko kokemusta vastaavasta ja miten olette saaneet nykivän pököttimenne taas toimimaan kunnolla?  Voihan se olla sytytyspuolakin, mutta ehkä hyvä alottaa polttoainesuodattimen vaihdolla.

Autollahan on ajettu jo puolikkaalla tankilla koko kevät ja välillä tankattu, että epäilen että vesiongelman polttoainejärjestelmässä olisi pitänyt ilmetä jo aiemmin kun sää meni plussan puolelle. Pari viikkoa sitten autossa havaitsin n. 40 km/ vauhdissa ihan pientä lähes huomaamatonta ns. "nyppimistä".  Se taisi olla alkusoittoa näille ongelmille... liekö siis polttoainesuodatin tukossa? Kertokaapa kokeneemmat mihin kannattaa tässä autossa kiinnittää huomiota että saisi asian korjattua. ::)

antsu

  • Vieras
Vs: 106 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #1 : 28.05.2014, 21:48:04 »
Yleensä terävät rykimiset ovat sähköperäisiä. Sitä paitsi nykyinen bensiini sisältää useita prosentteja alkoholia johon vesi liukenee hyvin.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #2 : 28.05.2014, 22:32:15 »
Eli passaa samoin tein vaihtaa sytytyspuolakin ja sytytysjohdot. Tulpat olivat aiemmin hyvässä kunnossa ja todennäköisesti vaihdettu jonkin kerran. Autolla ajettu jotain alle 40tkm, että liekö puolan kestävyys sitten jossain 40-60tkm.

antsu

  • Vieras
Vs: 106 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #3 : 28.05.2014, 23:19:01 »
Tuskin kilometrit ovat puolalle ongelmallisia, mutta aika tekee tehtävänsä.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #4 : 30.05.2014, 20:49:13 »
Mitäpä ootte mieltä onko Sagem merkkinen puola vielä tiensä päässä. Yleismittarilla mitattuna. Primary resistance oli 0,6 ohm ( sallittu 0,45-0,65) ja secondary resistance oli 6700-6900 ohm välillä (pitäisi olla n. 8600 ohm sagemille). Eli kyllähän puola varmasti on tulossa vähitellen tiensä päähän, mutta mittarin luotettavuus onkin jo sitten ihan toinen juttu. Pitääkö puolan resistanssin poiketa sitten paljon vai vähän, että kannattaa vaihtaa uuteen?

(modelle muuten se on nimenomaan 1.1i ja TU1M+)  kummasti häviää aina nuo oikeat merkinnät.  ;D

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #5 : 29.06.2014, 10:07:36 »
Täytyy tähän todeta, että vika oli kastuneet sytytystulpat, eikä mikään sen erikoisempi vika. Korjaantui uusimalla tulpat. Näitä vikoja saa tehtyä itse, jos pesee moottoritilaa ikinä. Voisi luulla tulpanhattujen suojaavan vedeltä, mutta näin ei ole. Hetihän ei auto ala yskimään. Vesi valuu hiljalleen kierteitä pitkin viikon mittaan. Moottorin kuumeneminenkaan ei haihduta kosteutta pois, vaikka noin voisi luulla.

Sytytyspuolan vaihto korjasi auton kiihtyvyys ongelman.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 106 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #6 : 01.07.2014, 19:36:40 »
Moottoritilan ja/tai moottorin pesusta riittää kovasti mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Tietyt kohteet voi suojata ja ottaa huomioon miltä suunnalta vettä ja pesuaineita ruiskii mihinkin kohtiin. Tokihan tässä tarvitaan jonkin verran käsitystä siitä, mitkä kohteet ovat niitä, joita on syytä suojata ja varoa.

Esimerkkinä 308 moottoritilan sulakekotelossa on päällä varoitus, ettei siihen tule suunnata vesisuihkua. Siihen voi pesun (lue suihkuttelun) ajaksi laittaa vaikka muovipussin tai vastaavan suojaksi. Samoin laturi on hyvä suojata muovipussilla tai vastaavalla. Huonosti suojatut sähköjohtojen liitokset ovat myös varottavia kohteita. Osa huomiota vaativista asioista on myös mallista riippuvaisia. Ylipäätään sähköihin liittyviä asioita on syytä varoa. Kuitenkin näitäkin kohteita joihin ei voi ruiskuttaa vettä voi pestä kostealla liinalla käyttäen sopivaa pesuainetta. Pesuaineen jälkeen voi suorittaa 'huuhtelun' samalla tavoin pelkällä vedellä kostutetulla liinalla.

Kaikesta tästä huolimatta olen pessyt eri autoista moottoria ja moottoritilaa ja välttynyt ongelmilta. Myös noilta jonkin ajan kuluttua ilmenevistä. Toki myönnän että enemmän olen pessyt diesel käyttöisiä autoja, siitäkin syystä että niitä olen enimmäkseen omistanut. Painepesuriakin olen käyttänyt.

antsu

  • Vieras
Vs: 106 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #7 : 01.07.2014, 19:53:02 »
Mulla oli aikoinaan Simca 1100, jossa virranjakaja oli suoraan jäähdyttimen takana. Sadekelillä aivan hirveää tappelua ja rykimistä kunnes hovimekaanikkoni napsautti virranjakajan päälle muovisen roiskesuojan. Siihen jäivät kaikki vaivat kerralla.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #8 : 01.07.2014, 21:45:58 »
106:n moottoritila on niin ahdas, että on helpompi jättää liinan kanssa pyyhkiminen tekemättä. Tosiaan muovipusseilla suojasin sähköosia ja akku oli irti ja oli hellepäivä ja auto sai kuivaa suorassa auringon paisteessa.

Omasta puolestani jää nuo moottoritilan pesut tekemättä tulevaisuudessa. Jotain yllättävää vikaa voi aina ilmetä.