Kirjoittaja Aihe: 406 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 50355 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vassam

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #15 : 02.06.2010, 12:35:11 »
Itse tuli myös vaihdettua alapallo viime viikolla. Lähti helposti irti Bilhelveten paineilmavasaralla...

Sami

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #16 : 13.06.2010, 15:04:59 »
Auto: 1999 406 GW 2,1 TD.

Alapalloremonttia (katsastus!) tullut täälläkin harjoiteltua vkl aikana, ja vasta toinen puoli valmiina (toinen puoli tulevana vkl)! Aikani ihmeteltyä suoritusvaihtoehtoja auton alla maatessa päädyin siihen että koko olka-akseli irti ja ruuvipenkkiin kiinni taottavaksi. Ja tiukassahan oli, tuli kokeiltua tuota hitsaustakin (vasarointikokeilujen jälkeen) mutta petti sauma ja sit mutteri.. Loppupeleissä rälläkällä tappi pois ja nivelkupin pohjasta poralla läpi ja CRC:tä reilusti reiästä minkä jälkeen armotonta takomista vasaralla ja lyöntitaltalla siihen nivelen peltikaulukseen.. Pikkuhiljaa alkoi pyöriä auki, onneksi!

Toisen puolen projektiin tarttee hommata paremmat&pitemmät putkipihdit, näissä perintötongissa jo leukojen hammastus pyöristynyt ettei enää mikään paras pito. Ja lämmön annossa tässä tapauksessa tuo kuumailmapuhallin ihan turha peli, kaasupilli pitäisi olla.

Ja edellä oli joku saanut 40€ :lla tämän teetettyä, en pitäisi pahana hintana tuota. :) Ja pakko myöntää ettei irtoaisi leipä meikäläiselle asennushommissa näillä tunneilla mitä tähänkin sain kulumaan, mutta jäipä edes se hinta asennusolusiin. ;)

JT

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #17 : 15.06.2010, 20:11:40 »
Täh? Useita tuntia alapallon vaihtamiseen? En tiedä oliko vaan hyvää tuuria vai mitä mutta alle tuntiin sain vaihdettua. Toinen puoli vielä jäljellä, katotaan sitä sitten ens katsastusta  :)

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #18 : 15.06.2010, 21:05:57 »
No harjoitus tekee mestarin ! :)  Tänään tuon toisen puolen vaihtoon meni enää reilu 4 tuntia... tosin irtosi ruuvipenkissä pikkulämmittelyllä ja putkitongilla kera lekan ihmeen helposti; ei tarttenut tusata mitään ihmevirityksiä. Että lienee tapauskohtaista kuinka jumiin on ennättänyt ruostua tms. Nytpä olisi leima sitten haettavissa konttorilta ja taas vuosi huoletonta ajonaatiskelua...

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #19 : 17.06.2010, 20:04:04 »
Omassa tuo alapallojen vaihto edessä ennen katsastusta  ;D ;D . Taidan suosiolla alkaa remontin sillä , että lämmitän nuo paikat kaasupillillä ja sitten alan yrittämään niitä irti .  Mitä muuta pitää ottaa huomioon remontin edetessä ..

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #20 : 17.06.2010, 21:11:25 »
 Tuskin siinä allepäin vaihdossa sen kummempia kunhan saa sen nivelen peltikauluksen varmistus"plommauksen" naputeltua auki siinä paikoillaan --> helpottaa irtoomista ;) Ja jos kaasupilli käytössä niin saattaa irrota köykäsesti !  Itse tuumasin että paree ottaa irti ja pöydälle se olka-akseli.. mun tuurilla olisin telonut vähintään vetarin kumin yms. Uuden pallon jenkoihin liippasin kuparitahnaa, jotta joskus tulevaisuudessa aukeais helpommin..

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #21 : 17.06.2010, 22:44:01 »
Juuri niin, ainakin alapuolen osiin rasvaa. Helpommin irtoaa osat myöhemmin.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

Benelli

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #23 : 18.06.2010, 10:17:28 »
Tuollaisella holkilla irroittivat minulle eräällä pajalla, kun käytin pallojen vaihdossa. Suhteellisen kivuttomasti näyttivät irtoavan.

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #24 : 19.06.2010, 17:23:32 »
Molemmat alapallot vaihdettu , aikaa meni 4,5 tuntia ja paineilmataltalla lähti suht kivuttomasti auki . Oikealta jouduttiin ottamaan olkavarsi penkkiin , mutta vasenta ei tarvinnut ottaa pois paikaltaan . Yksi pultti meni poikki , muuten remontti sujui kivuttomasti ja sitten ensi viikolla hakemaan leimaa .

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #25 : 20.06.2010, 10:03:51 »
Itse vaihdatin alapallonivelen korjaamolla,ottivat työstä 40€ joten tulevaisuudessakin annan korjaamon hoitaa tuon homman ;D
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #26 : 21.06.2010, 08:22:16 »
Tolla holkkiavaimella jossa on pelkät tapit ei tiukkaa palloa irroteta, avain pitäsi olla sellainen jossa on noiden tappien ympärillä ulkokehä jolloin tapit kestääkin jotain. tämmösiä avaimia en ole missään tavannut, itse tehden sellaisen saa.

jartsa70

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #27 : 21.06.2010, 17:10:54 »
Itse kanssa tein avaimen tuolle nivelelle mutta alapallonivelessä ei kestänyt kulmat. Itse tein sellaisen jossa nuo sakarat oli putken sisäpuolella elikä avain tuli silloin pallonivelen päälle.
Avain kesti hyvin.

juba80

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #28 : 09.04.2011, 18:40:55 »
Auto: 1999 406 3,0 SV (V6).

Onko hankala vaihtaa alapallonivel? Lähteekö pyörittämällä pois ja onnistuuko vaihto koti konstein?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #29 : 09.04.2011, 18:57:56 »
Ei ole hankala, jos ei ole kovin pahasti ruosteessa. Jos ei ole nivelen irrotustyökalua, niin vaihtoehtoisesti lukituksien (kaulus lyöty kahdesta kohtaa koloihin) avaamisen jälkeen esim. reilun kokoisilla putkipihdeillä kiertäen tai lyöntimeisseli ja moskaa käyttäen olen itse noita vaihtanut.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,