Kirjoittaja Aihe: 406 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 50339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #75 : 13.03.2017, 15:31:17 »
Auto: 1998 406 1,8 (8-ventt., XU7JB, 240 000 km).

Tuossa muutama viikko sitten tuli vaihdettua oikeanpuoleinen alapallonivel kun jo talvirenkaita vaihtaessa huomasin pientä välystä siinä ja ajossakin töyssyihin mennessä etupäästä kuului "klonk". Triidin kauhukokemuksia lukeneena tilasin etukäteen pallonivelhylsyn ebaysta (Sealey SX027) ja hain ulosvetäjän motonetistä (80-4023).

Nostetaan auton kulma pukille, rengas irti ja tukivartta kiinnipitävä mutteri irti, lähti helposti käsipelillä vääntämällä. Tämän jälkeen ulosvetäjän naputtelu paikalleen, irroitusöljyä saumaan ja 19mm lenkillä järkevästi (ei niin paljon kun lähtee, varmaan napsahtaa valettu työkalu rikki) kääntämällä jännitystä kartioliitokseen. Liitoksen ollessa vedossa vasaralla tukivarren silmukkaan ja irroitustyökaluun lyöntejä. Jos (kun  ;D) ei irtoa heti niin voi kokeilla tässä triidissä annettua kikkaa, eli työkalu pois, toiselle silmukan puolelle kiinni moska ja toiselta puolelta lyöntejä vasaralla napakkaasti. Tämän jälkeen vetoa taas niveleen, naputtelua ja omassa tapauksessa ehkä noin vartin yrittämisen jälkeen kartio popsahti irti.

Seuraavaksi pitää kammeta tukivarsi irti nivelen tapista, tässä kohdassa kaverista on merkittävästi apua. Toinen vääntää tukivartta alapäin ja toinen liikuttelee olkavarsipakettia varoen vetämästä sitä auton sivusuunnassa, ettei vetari tule pois laatikosta (riski vain kuskin puolella?). Sitten lämpösuojan irroitus, irroitusöljyä väliin ja taltalla naputtelemalla & pihdellä nykimällä se lähti irti. Teräsharjalla rapsuttelemalla olkavarren kolmionmuotoiset lukituslovet kuran alta esiin ja vasaralla & taltalla naputtelemalla vanhan nivelen reunat huolellisesti pois. Reunat olivat ainakin omassa tapauksessani lyöty yllättävän reilulla kädellä loviin, aluksi epähuomiossa yritettiin siten, että ~puolet reunasta oli vielä lukituslovissa ja nivel ei hievahtanutkaan pyssyllä.

Erikoistyökalu vanhalla mutterilla tukevasti kiinni niveleen, pulttipyssyllä ja 35mm hylsyllä aikansa räpättäen nivel lähti kääntymään irti. Välissä piti kiristää muutamaan otteeseen mutteria, että erikoishylsy pysyisi tukevasti kiinni nivelessä. Pulttipyssy oli Hazetin "pikkuihme" 9012M, jolle luvataan kymmensenttisestä rungosta 1100Nm irroitusmomentti, kiinnitettynä Gernin pikkukompuraan. Gernissä ei riittänyt tuotto ja tuntui säädin/letku ahdistavan, mutta tästä selvisi pienellä odottelulla ja sillä, että antoi pyssyllä lyhyitä purskeita kun paine liipaisinta painettaessa on korkeimmillaan.

Kasattaessa putsailtiin teräsharjalla nivelen kolo ruosteesta, vähän rasvaa kierteisiin ja uusi nivel paikoilleen. Nivelen kiristysmomentti on 250 Nm, väännettiin se 210 Nm saakka momenttiavaimella ja sitten "vähän ekstraa" ja lukitusreuna reilusti taltalla loviinsa.
Lämpösuoja paikoilleen, samaiseen loveen lyömällä pysyy paikoillaan, tukivarren silmän putsaus, vänkäys paikoilleen ja uudella mutterilla kiristys (vain 45 Nm, jos vetää hampaat irvessä niin kartiota ei ota vuosien päästä enää millään irti :o). Koko hommaan meni täysiltä amatööreiltä noin pari tuntia, eli oikeilla työkaluilla on ihan tehtävissä oleva homma. Merkittävä osa tuosta ajasta kului ihmettelyyn ja työtahti oli varsin leppoisa.

Vielä kuvat nivelestä & pyssystä, pesästä ja käytetystä kompurasta (lähti kuitenkin pikkugernillä irti  8)). Kakkoskuvassa näkyy myös hyvin, kuinka syvät ne lukituslovet ovat.






ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #76 : 13.03.2017, 18:53:55 »
Hyvä, että osa vaihtui noinkin helposti. :-)

Aiheeseen liittyen kannattaa lukea myös 405:n vastaavaa asiaa käsittelevä viestiketju: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24946.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #77 : 06.02.2018, 20:20:04 »
Omaan coupeen (vm. -98) tuli viikonloppuna kuskin puoleinen alapallo vaihdettua kun sattumalta huomasin sen olevan erittäin väljä. Vuosi sitten katsastus läpi puhtain paperein joten ihmeen nopeasti oli väljistynyt. Lujallahan se oli. Pallon hitsaus jäykäksi nivelen runkoon ei onnistunut tarpeeksi lujasti joten oli hitsattava n. 35 mm rautaputki ympäriinsä nivelen runkoon kiinni jolloin rautakangella vääntäen aukesi.

Vaikeutena hommassa on vetoakselin jatkuva pitely vaihdelaatikossa sillä voimaa on oikeasti käytettävä reilusti jos käytössä ei ole hyvää pulttipyssyä. Itselläkin vetoakseli kävi liian ulkona pari kertaa jonka seurauksena vaihdelaatikosta kerkesi valua pois noin desi öljyä. Tätä ongelmaa ei tietysti ole jos viitsii irrottaa koko olkakappaleen autosta ja vaihtaa nivelen ruuvipenkissä.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #78 : 02.03.2018, 16:19:57 »
Tuo oli jo tiukassa!
 
Anopin -98 mallista kuskin puolelle vaihdettu tänään. Hyvä, mutta pitkäveteinen ohje oli youtubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=nrSCbMZLgKA .

Ulosvetäjä minulla oli oma, tuon "loviholkin" lainasin tutulta mekaanikolta. Minä väänsin niveltä irti metrin jatkoputken kanssa ja sain sen auki - tosin toisella yrittämällä, kun ensin yritin avaamatta kiinni hakattuja liepeitä.  Iskevä pulttipyssy olisi varmasti ollut kova sana.  En vääntänyt osaa momenttiin vaan niin tiukalle, kun jaksoin  :)

//Jukka

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #79 : 28.05.2018, 09:34:50 »
Vaihdettu!  ;D

Osat kokosivat laatikossa voimia 8kk ennen kuin aloitin. Toiveikkaana yritin ensin käsikäyttöisellä 'impact wrench:illä', jota hakkasin moskalla. Ongelmanahan on, että tässä ei ole tukea mihin lyödä. Ei ratkaisua.  Piti investoinda paikallisesta halpakaupasta 99€ mutterinväännin. Paketin speksit ovat huikeat: tuplavasara, 680 Nm ja ilmankulutus vain 110 l/min. Ihme ja kumma, aivan pieni kannettava Nuairin  kompura jaksoi vääntää auki. Itse pallonivehylsyn kanssa en nähnyt mitään ongelmaa, pysyy paikallaan mutterin kanssa hyvin. Työaika: yksi päivä.

Toisen päivän käytin yläkääntölaakerien vaihtoon. Itselleni jo toinen vaihto tähän autoon, eli kolmas laakerikierros menossa. Tällä kertaa olisi pitänyt vaihtaa myös jousilautaset ja yläkumit, mutta vanhat menivät paikalleen teräsharjan ja ruostesuojan jälkeen.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #80 : 21.08.2018, 20:07:16 »
Hyvä tuurna ja hyvä moska niin lähtee. Nyt toiset menossa mutta kun saa sen hiotun tuurnan pään sinne koloon ja kunnolla paukauttaa niin kyllä se lähtee vaikka soikeana. Vanha hyvä konsti toimii kierteessä kuin kierteessä