Kirjoittaja Aihe: 308 - Käyntiongelmat apukuljettajan istuinlämmittimen ollessa päällä (THP)  (Luettu 1631 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jani81

  • Vieras
Auto: 2008 308 SW 1,6 THP.

Nyt auto rupes vetään manaaja-tier settiä vai rupesiko? Yhtenä aamuna kone alkoi ravisuttelemaan ja muutaman päivän jälkeen tuli pollution system fail teksti. OBD lukijalla korkeapainepumpun paine alhainen ja nelossylinterin ruiskun signaali korkea. Ei siinä vielä mitään mutta huomasin, että apparinpuolen etupenkin lämmitin oli päällä, ilmeisesti lasten siihen osuttua. Otin se pois päältä ja auto rupesi käyttäytymään normaalisti. Nyt olen toistanut viisi kertaa kyseisen jutun ja kyllä, aina kun penkinlämmitin on päällä tulee vikailmoitukset ja moottori yskii, kun sen otta pois auto on kun uusi!  Onko kukaan koskaan törmännyt vastaavaan ja jos on niin mistäköhän ongelmaa kannattaisi alkaa etsimään?

Kiitos
« Viimeksi muokattu: 28.07.2019, 15:15:21 kirjoittanut Jani81 »

Jani81

  • Vieras
Sanottakoot että akku mm on vaihdettu kuukausi takaperin sekä tulpat ja litkut

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Hauska, mutta ikävä vika. Lämmittimen pääsulake pois ja ohjaus päälle säätökiekasta ilman kuormaa. Myös rele istuimen alta sitten syyniin. Releelle menee auton käyntitieto, koska istuinlämmittimet toimivat vain auton käydessä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jani81

  • Vieras
Mulle ei vaan mene mitenkään jakeluun miten helkutissa tuollainen voi vaikuttaa moottorin toimintaan noin radikaalisti. Istuimen lämppäreitä en edes käytä koska talvella mulla on sisälämppäri. Pitänee kytkeä koko järjestelmä pois.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Onkohan 308:ssa ollut takaisinkutsuja penkinlämmittimiin liittyen?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Tuleeko siis pelkällä apparin puolen lämmittimellä vai vaikuttaako myös kuskin penkinlämmitin?

Jos pelkästään appari, kokeilisin vaihtaa ne releet päittäin. Jos ongelma siirtyy -> releessä vika. Jos ei siirry, seuraavaksi syynäisin maadoituspisteet. Sähkö menee sieltä mistä pääsee ja voi aiheuttaa kaikenlaista jännää.

Jani81

  • Vieras
Jep, pelkästään apparin puolelta. Pitänee tutkia noi maadoituspisteet. Useamman peugeotin sähköjen kanssa olen tapellut, mutta tää menee yli ymmärryksen. Toisaalta kun kyse on Ranskalaisesta sähköinsinööristä voi kaikki olla mahdollista.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Sieltä se löytyy, hieman kärsivällisyyttä  ;). BSI:ltä tulee plussajohto releelle. Piirustuksista toki voisi tsekata, VIN ja DAM.
Ranskalaiset sähköt ja piirustukset ovat selkeitä, vanhaa ismiä ei kannattaisi enää muistaa. CAN-väylä on varma, helppo ja kertoo vikansa itse.

https://fi.wikipedia.org/wiki/CAN-v%C3%A4yl%C3%A4

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jani81

  • Vieras
Peugeoteissa on tunnetusti paljon hiertymäpisteitä jotka hankaavat johtoja sekä B luokan komponenttiratkaisuja esim liittimissä. Jostain syystä näissä vanhemmissa PSA.n autoissa noiden penkkien johtosijoittelu on kyllä epäonnistumisen multihuipennus. Useamman 2000-luvun peugeotin olen omistanut ja aina samat viat. Ovien lukkolaitteet ja penkkien alle työnnetyt johtohelvetit