Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)  (Luettu 89610 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hks

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #60 : 02.03.2010, 08:54:36 »
Auto: 2001 406 GW 1,8 (16-ventt.).

Mulla tuli kanssa antipollution fault vikakoodi, auto toimi kuitenkin normaalisti ja käytin luetuttamassa koodin. EGR venttiili, eli se pakokaasujen takaisinkierrätys systeemi, onko tietoa miten vaikuttaa toimintaan?

Siitä siis nollatiin se vikakoodi ja ei ole tullut uudestaan. Sen tiedän että esim. ooppeleissa ovat poistaneet tota käytöstä.

Jake-71

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #61 : 02.03.2010, 11:07:55 »
Itse ilmoittaudun kyllä etenkin tämän antipöllyyttely-herjan antamien vikakoodien suhteen skeptikoksi. Mitään faktaa minulla ei ole antaa käsitykseni tueksi, mutta varsin vahva mutu-tuntuma on siitä että vikakoodien antamat ehkä valistuneetkin arvaukset ovat korkeintaan suuntaa-antavia. Todellinen vika saattaa löytyä kuitenkin jostain aivan muualta, jos löytyy koskaan mistään, tai sitten ainut varsinainen vika on järjestelmässä joka noita vikailmoituksia iloksemme ilmoille työntää.

jounil

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #62 : 03.03.2010, 10:43:12 »
Auto: 2001 406 GW 1,8 (16-ventt.).

Mulla tuli kanssa antipollution fault vikakoodi, auto toimi kuitenkin normaalisti ja käytin luetuttamassa koodin. EGR venttiili, eli se pakokaasujen takaisinkierrätys systeemi, onko tietoa miten vaikuttaa toimintaan?

Siitä siis nollatiin se vikakoodi ja ei ole tullut uudestaan. Sen tiedän että esim. ooppeleissa ovat poistaneet tota käytöstä.

EOBD-autoissa ei EGR:ää voi poistaa käytöstä. Imusarjanpaineanturi tarkkailee myös EGR:n toimintaa ja tulostaa vikakoodin sekä sytyttää moottorin häiriövalon jos EGR ei toimi vaikka käsky on annettu.

jounil

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #63 : 03.03.2010, 11:10:36 »
Koodi ei välttämättä osoita oikeaa kohtaa missä vika oikeasti on, tyhmä järjestelmä ja koittaa hienostella  ???

Päivällä pitäs mennä setvimään ongelmaa ja kun keli lauhtui niin valo ei ole palanut sen enempää, pakkasella alkoi polttaa joka käynnistyksessä

Eräs 406 -03 2.0 ST herjasi pakkasella muistaakseni sylinterin 2 puolaa. Lämpölaajeneminen tms. kyseessä. En ole tutkinut tarkemmin kun lohkolämmittimen kanssa on ollut ok. Kävi -25 asteessa kolmella muutaman minuutin ja polttivaloa kunnes 3 toimivaa sykliä/käynnistystä tuli täyteen.

Yleensäkkin antipollution fault tulee EOBD:n mukaisesta viasta joka vaikuttaa saasteisiin. Se voi olla mitä tahansa, puola, väärä imuilmasignaali (jolloin ilmestyy vikakoodi lambdan säätöarvorajat ylitetty tms. koska lambda säätää sen mukaan mitä putkesta tulee) ym. ym. Kaikki moottorintoimintaan vaikuttavat sytyttää häiriövalon / tekstin.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #64 : 03.03.2010, 11:32:45 »
Eräs 406 -03 2.0 ST herjasi pakkasella muistaakseni sylinterin 2 puolaa. Lämpölaajeneminen tms. kyseessä. En ole tutkinut tarkemmin kun lohkolämmittimen kanssa on ollut ok. Kävi -25 asteessa kolmella muutaman minuutin ja polttivaloa kunnes 3 toimivaa sykliä/käynnistystä tuli täyteen.

Täsmälleen näin tässäkin autossa. Kun pakkasilla piti lämmitintä oikein kunnolla ja pitkään päällä niin silloin ei vilkutellut tai mitään. Puolakin kun on uusi ja heti perään sen vaihdon jälkeen sama homma
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Jake-71

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #65 : 03.03.2010, 14:17:50 »
Ok, nyt ei ole nollauksen jälkeen enää valitellut eli voisiko olla että olisi ollut joku väliaikainen häiriä sitten vaan.

Nimenomaan näin. Joku laulunveistelijä joskus arvioi jopa kaiken olevan vain väliaikaista, vaikka ei tainnut näistä antipollution fault-herjoista tietää mitään. Mutta melkoisella varmuudella voit kyllä luottaa siihen että sopivan tilaisuuden tullen tuo iloinen piipitys taas kiirii ilmoille ja antipöllyteksti ilmaantuu näyttöön  ;)

Suunnittelija

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #66 : 03.03.2010, 22:17:23 »
Auto: 2003 406 GW 2,0.

Samaa antipollution fault valoa pukkaa. Olarin Automaalla vaihdettiin koko puolayksikkö, kun vikakoodi näytti sytytyshäiriöitä 2 sylinterissä. Eipä ollut apua, ja sitten käskettiin mennä Konalaan. Siellä saman vikakoodin takia vaihdettiinkin 2:n suutin. Kone rupasi käymään paljon nätimmin. Aiemmin häiriövalon syttyessä meni tehot, mutta nyt ei enään. Valo syttyy joskus edelleen jopa tallista (+10) käynnistettäessä. Usemmiten moottorin lämmitys auttaa. Kolmella se taas käy kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän aikaa. Itse uskon siihen venttilinnostimen vikaan, josta huolto ei muka tiedä mitään, vaikka niitä on lukemani perusteella tehdastakuuna korjattu jo 2005.

Jos venttiili jää joksikin aikaa kantamaan, niin miten pian se polttaa sen? Kuka haluaisi ostaa ilmeisestikin ehjän puolayksikön?

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #67 : 03.03.2010, 22:50:13 »
kun vikakoodi näytti sytytyshäiriöitä 2 sylinterissä. Eipä ollut apua, ja sitten käskettiin mennä Konalaan. Siellä saman vikakoodin takia vaihdettiinkin 2:n suutin. Kone rupasi käymään paljon nätimmin. Aiemmin häiriövalon syttyessä meni tehot, mutta nyt ei enään. Valo syttyy joskus edelleen jopa tallista (+10) käynnistettäessä. Usemmiten moottorin lämmitys auttaa. Kolmella se taas käy kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän aikaa. Itse uskon siihen venttilinnostimen vikaan, josta huolto ei muka tiedä mitään

Koodit luettiin päivällä Viescarissa, samat kakkossylinterin katkoksia ja katkoksia kuten ennenkin ja venttiilinnostimia veikkasivat ja ensimmäisenä kokeiluna korjaukseksi moottorin sisäpuhdistusta. Kehottivat lyhentämään öljynvaihtovälin 15 000 kilometriin
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Suunnittelija

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #68 : 04.03.2010, 17:01:30 »
Ja tänään sitten tunnin lämmityksestä huolimatta (-1 asteessa) nappasi Catalytic converter fault tekstin näyttöön ja tehot aivan hukassa. Sammutus ja uudelleenkäynnistys palautti tehot entiseen tapaan.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #69 : 04.03.2010, 20:30:34 »
Kun koodit luetaan niin siellä näkyy laskuri kuinka monta kertaa koodit on nollattu, oiskohan 50 nollausta? Joku väitti semmosta jotta kun kaikki nollaukset on "käytetty" niin auto ei enää toimi. Puolestaan Viescarissa koodeja saa nollata niin paljon kuin tykkää eikä siitä laskurista tarte välittää. Kumpi on oikeassa? Jos nollauksia saa tehdä rajattomasti niin silloin olisi sama hankkia joku väline joista on vissiin toisessa topicissa juttua

peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5567.0

Jos virheilmoituksista tai syistä ei ole haittaa niin nollaa sitten koodit viimeistään itse ennen katsastusta eikä tarte joka kerta maksaa kymppejä jollekin toiselle.

Kun Viescarissa ehdotettiin siä moottorin sisäpuhdistusta niin olin jo hommannut kaksi pulloa Motor flushia. Sitten kysyin tarkempia ohjeita Tecalemitiltä tehopuhdistukseen venttiilinnostimien takia. Ohjeeksi annettiin

- lisää kaksi pulloa Motor flushia vanhan moottoriöljyn sekaan
- käytä moottoria korotetulla tyhjäkäynnillä 1500 kirroksella vähintään 1 h tai 1,5 h
- noin kymmenen minuutin välein nostetaan hetkellisesti kierrokset 3500 asti jolloin öljynpaine nousee ja aine kiertää koneessa "tehokkaampina sykäyksinä", siis ryntäytetään moottoria

Jos joku haluaa käyttää ainetta näiden kertomusten perusteella niin vahvistakaa vielä oikealta asiantuntijalta ohje miten homma pitää tehdä. Jos nimittäin olenkin kertonut jonkin asian väärin.

Sitten kyselivät mitä koodia auto on antanut ja niiden p0302 ja p0300 perusteella Tecalemitiltä ehdotettiin Gas treatmentia & Fuel system cleaneria pullo kumpaakin tankkiin ja ajetaan tankki lähes tyhjäksi, koska heidän mukaansa ongelma viittaisi ennemmin polttoainepuoleen. Jos jostakin löytyisi endoskooppi jolla pääsisi katsoon imuventtiiliä onko siellä karstaa tai missä kunnossa venttiili muuten on niin siitäkin näkisi jotain. Tämä juttu meni vähän ohi. Kaasuläppäkotelo kehotettiin kans puhdistamaan Air intake cleanerilla. Näiden päälle ostin vielä pullon Top end treatmentia, tokko haittaakaan on.

Kannattaa jälleen kysellä hintoja ja kilpailuttaa ja tinkiä näistäkin. Ylivieskan Kärkkäisellä oli selvästi kalliimpaa kuin Vieskan autosähkössä. Jälkimmäisessä ei tosin ollut kuin kahta ainetta niin piti hakea Kärkkäiseltä toiset. Jos kaikki olisi ostanut Kärkkäiseltä niin silloin olisi saanut vähän isomman alennuksen heiltäkin, silti jääden kalliimmaksi
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #70 : 05.03.2010, 10:07:27 »
...kyselivät mitä koodia auto on antanut ja niiden p0302 ja p0300 perusteella Tecalemitiltä ehdotettiin Gas treatmentia & Fuel system cleaneria pullo kumpaakin tankkiin ja ajetaan tankki lähes tyhjäksi, koska heidän mukaansa ongelma viittaisi ennemmin polttoainepuoleen.

'Poltto-ainepuolella' ei ole mitään tekemistä kyseisten virhekoodien kanssa. Moiset litkut eivät auta, kuin lompakon painon hallintaan. Imuventtiilit pysyvät puhtaana ilman ylimääräisiä lisä-aineita, sillä poltto-aineeseen on jo jalostamolla tehty lisä-aineistus.

Kyseessä on sytytyshäiriön (engl. misfire) seurauksena taltioituneet koodit, jotka joko läpilyövä sytytysmuuntaja, viallinen sytytystulppa tai sylinterinkannen poraukseen jumittavat hydraulitasaimella varustetut painimet aiheuttavat.

zman

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #71 : 06.03.2010, 11:52:16 »
Auto: 2001 406 2,0 (250 000 km).

-snip-

Pitäisikö vikakoodit luetuttaa/käydä teettämässä diagnoosi? Jääköhän tuosta nyt sellainen koodi vikamuistiin, että auto pompsahtaa katsastuksen OBD-testissä?

Sain nyt sitten obd2-lukijalla vikakoodit luettua autosta itse. Koodeja oli vain 1, joka oli P0606. Koodinlukijalaitteen mukaan tämä on "ECM/PCM Processor fault", tiedäpä sitten mitä tuosta pitäis päätellä. Googlellakin löytyy varsin nihkeästi lisätietoja.

Nollasin nyt kuitenkin koodin autosta eikä ainakaan heti tullut uudestaan, joten menköön toistaiseksi satunnaisen/kovan pakkasen aiheuttaman häiriön piikkiin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #72 : 06.03.2010, 20:56:46 »
P0606 =     ECU Processor Fault
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #73 : 14.03.2010, 02:11:07 »
Hyvä vinkki vaihtaa öljyt useammin. Vanhoilla oli ajettu n. 20 000km, ja vaihdoin uusiin , Mobil 1, 5W-50, kuten ennenkin. Nyt loppui häiriövalot kerrasta, vaikkei konetta edes lämmitä tolpasta etukäteen. Kone myös käy koko ajan kauniisti, eikä kolmella, kuten on viime aikoina tehnyt heti käynnistyksen jälkeen. Vialliset venttiilinnostimet vaativat siis tuoretta öljyä toimiakseen.

Venttiilinpainimissa (ts. painimen sisäisessä ventiilivälyksen hydraulitasaimessa) vika ei varsinaisesti ole, vaan paininkupin sovitteessa sylinterinkanteen.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #74 : 14.03.2010, 06:44:09 »
Venttiilinpainimissa (ts. painimen sisäisessä ventiilivälyksen hydraulitasaimessa) vika ei varsinaisesti ole, vaan paininkupin sovitteessa sylinterinkanteen.

Itseäni on askarruttanut tuo paininkupin sovitus sylinterikanteen. Jos vika on siinä, niin miksi tätä vikatoimintaa ei ole uudessa moottorissa, vaan käytetyssä moottorissa. Luulisi ko. sovitteen pikemminkin väljentyvän kuin tiukkenevan ajan myötä normaalin kuluman myötä. Mikäli taas ahtautumisen (tiukkenemisen) aiheuttaa epäpuhtauksien muodostuminen paininkupin ja sylinterikannen väliin, pitäisi moottorin sisäpesun ratkaista ongelman. Havaintoni mukaan moottorin sisäpesu ainakin omassa autossani poisti melko suurelta osin tuota vaivaa, joskaan ei aivan kokonaan. Kylmällä moottorillahan tuo vika ilmenee ja voisi auttaa myös osaltaan öljynvaihto 0W-öljyihin, jota seuraava täyttö omassa autossani tulee olemaan.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,