Auto: 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009, 144 000 km).
Moottorin vikavalo alkoi palamaan jo auton koeajon yhteydessä ennen auton ostamista ja ongelma onkin luvattu korjata kuntoon myyjäliikkeen kustannuksella. Autoa on nyt paikallisessa entisessä merkkiliikkeessä (eri kuin myyjäliike) tutkittu jo kahtena päivänä joitakin tunteja, mutta mitään ratkaisua ei ole vielä löytynyt. Homma jatkuu maanantaina ja toivottavasti silloin alkaa jo jotain selvitäkin.
Ajossa auto tuntuu toimivan täysin normaalisti (ainakin, jollei pääse vertaamaan toiseen samanlaiseen) eli tehot ovat tallella, käy hyvin jne. Auto antoi seuraavat vikakoodit, joten kyseessä lienee useita toisiinsa liittymättömiä vikoja. Laitoin koodin perään netistä löytämäni selitykset, mutta niihin ei välttämättä ole uskomista (ks.
lisätietoja) ja kenties saamassani vikakoodilistassakin on kirjoitusvirheitä (pari koodia vaikuttaisivat olevan vääriä?). Osa vikakoodeista uusiutui myös muistin tyhjentämisen jälkeen, mutten sen tarkemmin tiedä mitkä (ainakin jarruvalokatkaisijan, hehkutuksen ja ilmamäärän mittauksen koodit).
P0683 (Glow Plug Control Module to PCM Communication Circuit)
P0100 (Mass or Volume Air Flow Circuit)
P0103 (Mass or Volume Air Flow Circuit High Input)
P0603 (Internal Control Module Keep Alive Memory (KAM) Error)
P0504 (Brake Switch "A"/"B" Correlation)
P0704 (Clutch Switch Input Circuit Malfunction)
C1161 (?) (Air pressure low circuit short to ground)
Seuraavanlaisia tulosteita sain nähtäväkseni:
P0100:Suihkutus/sytytys
Jatkuva vika. Virtausmittarin signaali. Liian suuri virtausmäärä.
Moottorin kierrokset: 782 rpm
Ruiskutettu määrä: 5,40 mm^3/isku
Kaasupolkimen asento: 0 %
Mitattu varaajaputken paine: 273 bar
Ahtimen paine: 1008 mbar
Moottorin lämpötila (sylinterikansi): 74 °C
P0103:Suihkutus/sytytys
Jatkuva vika. Virtausmittarin signaali. Virtaus liian matala.
Moottorin kierrokset: 1541 rpm
Ruiskutettu määrä: 0,00 mm^3/isku
Kaasupolkimen asento: 0 %
Mitattu varaajaputken paine: 350 bar
Ahtimen paine: 996 mbar
Moottorin lämpötila (sylinterikansi): 57 °C
P0683:Suihkutus/sytytys
Jatkuva vika. Esi-jälkihehkutuksen releen ohjaus. Tulpan toimintahäiriö.
Moottorin kierrokset: 0 rpm
Ruiskutettu määrä: 0,00 mm^3/isku
Kaasupolkimen asento: 0 %
Mitattu varaajaputken paine: 0 bar
Ahtimen paine: 996 mbar
Moottorin lämpötila (sylinterikansi): 73 °C
5161 (?):ABS tai EPS ECU
Jatkuva vika. Jarruvalokosketin. Saatu arvo väärä.
Vian kuvaus: saatu väärä arvo
Vian tila: jatkuva vika
Varoitusmerkkivalo syttyy: ei
Auton nopeus: 0 km/h
Jarruvalokosketin: päästetty
ABS-säätely: julkaistu
Sytytysvirran kytkentäkertojen määrä: 6374
Tähän mennessä on korjaamolla todettu, että ohjausyksikkö ei saa lainkaan tietoa ilmamäärästä... Koodien P0100 ja P0103 suomenk. selitykset ovat mielestäni hiukan ristiriidassa netistä löytyvien englanninkielisten tulkintojen kanssa. Kirjoitusvirheitä koodeissa? Koodit C1161 ja 5161 saattavat myös olla kirjoitusvirheitä ja kenties kyseessä on yksi ja sama koodi. Pitäisi löytää jostain ehdottoman luotettava lista koodeista.
Service Box kertoo ilmansuodattimen ja ahtimen välissä sijaitsevan ilmamäärämittarin (kuumalankatyyppinen, jossa on myös lämpötila-anturi) toiminnasta sen verran, että sen antaman tiedon perusteella ohjataan vain pakokaasujen takaisinkierrätystä eli säädellään EGR-venttiilin toimintaa. Vikatilanteessa EGR-venttiili suljetaan ja pakokaasuja ei siten enää kierrätetä. Tosin toisaalla samassa dokumentissa todetaan, että signaalin puuttuessa EGR:ään käytetään vain rajoitetusti ennalta ohjelmoitujen arvojen perusteella. Ei siis ihme, ettei auton toiminnassa huomaa mitään vikaa.
Hehkutusjärjestelmän vika puolestaan tuskin tulisi nyt kesällä esille.